عوارض ورزش در گرما/آیا ورزش در هوای گرم، خطرناک است؟

  • کد خبر : 401002
  • 28 اسفند 1399 - 9:48
عوارض ورزش در گرما/آیا ورزش در هوای گرم، خطرناک است؟

وقتی هوا خوب است ، آدم هوس بیرون رفتن و پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری و ورزش های تیمی را می کند. اگرچه مهم است که از ورزش در فضای باز لذت ببرید ، اما انجام برخی اقدامات احتیاطی هنگام ورزش در هوای گرم نیز مهم است.

فواید ورزش در فضای باز چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ورزش در فضای باز برای سلامتی شما از نظر روحی و جسمی مفید است:

  • ورزش بر ذهن و بدن تاثیر فوق العاده ای می گذارد.
  • “آفتاب گرفتن در طبیعت” برای سلامتی ما مفید است.
  • کمی پیاده روی هنگام رفتن به محل کار یا بازگشت به خانه به هنوان برنامه ای از هر روز شما میتواند کیفیت زندگیتان را بهبود ببخشد.

این فقط چند دلیل برای بیرون رفتن و فعالیت بدنی داشتن است … البته زمانی که انجام چنین کاری کاملا ایمن باشد!

دویدن

آیا ورزش در گرما بی خطر است؟

اطلاعات این مقاله برای این نیست که به شما بگوید در فضای باز ورزش کنید یا نکنید ، بلکه به شما اطلاعاتی را می دهد که برای تصمیم گیری در مورد چگونگی و زمان مناسب انجام فعالیت بدنی نیاز است. ورزش در گرما استرس اضافی به بدن وارد می کند که در همه ی موارد مشکل ایجاد نمی کند ، اما هوشمندانه این است که قبل از قرار گرفتن در معرض این استرس ، از تأثیر گرما بر بدن آگاه باشید.

دکتر تریسی شانگ ، از دکتران رشته های ورزشی استرالیا می گوید: “ما می خواهیم دمای بدن را در حدود 36 تا 37 درجه حفظ کنیم.” وقتی دمای هوا افزایش می یابد ، معمولاً همراه با رطوبت ، دمای بدن شما نیز  بالاتر می رود. سپس بدن شما جریان خون را به پوست می فرستد تا شما را خنک کند. این به این معنی است که گردش خون در عضلات شما هنگام ورزش کاهش می یابد ، که همین باغث افزایش ضربان قلب می شود.

عوارض ورزش در گرما

عوارض ورزش در گرما

علائم گرماگرفتگی ، گرمازدگی و گرفتگی عضلات ناشی از گرما

گرمازدگی

اگر دچار سردرگمی ، تحریک پذیری ، سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع ، استفراغ ، خستگی یا اختلال بینایی هستید ، سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. اینها نشانه گرمازدگی است.

گرماگرفتگی

علائم ذکر شده در گرما گرفتگی نیز معمول است که در صورت عدم درمان منجر به گرمازدگی می شود. اگر مشکوک به گرمازدگی یا گرماگرفتگی هستید ، با آمبولانس تماس بگیرید.

>>>بیشتر بخوانید:

بهترین دستبند‌های سلامتی و ساعت‌های ورزشی

گرفتگی عضلات ناشی از گرما

عوارض ورزش در گرما: اگر عضلات شما هنگام لمس دچار انقباضات دردناک ، اسپاسم یا تنش می شوند ، ممکن است به گرفتگی عضلات ناشی از گرما دچار شده باشید. ورزش را متوقف کنید و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اطمینان حاصل کنید که هر روز به مقدار کافی آب می نوشید ، زیر نور مستقیم آفتاب استراحت نکنید و برای مدتی تحت نظر پزشک باشید. همچنین می توانید از حوله ی خیس برای کاهش دمای بدن و تسکین عضلات گرفته استفاده کنید.

آیا برخی از افراد بیشتر در معرض خطر ورزش در هوای گرم هستند؟

دکتر شانگ می گوید: “عوامل زیادی را باید در نظر گرفت ، از جمله دمای هوا ، شرایط باد و رطوبت.” “اما اگر دما بیش از 35 درجه باشد ، خطر به طور قابل توجهی افزایش می یابد.”

“هرچه بیشتر در روزهای گرم در خارج از منزل باشید ، و کارتان بیش از یک ساعت طول بکشد ، و هرچه شدت ورزش بیشتر باشد ، بیشتر در معرض خطر خواهید بود. همچنین مهم است که چه می پوشید. به عنوان مثال ، اگر کریکت بپوشید ، بدانید که باعث افزایش دمای بدن می شود. ”

“باردار بودن یک عامل خطر برای ورزش در گرما است ، و برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت ، بیماری قلبی ، نارسایی کلیه یا برخی از داروهایی که فشار خون شما را تحت تأثیر قرار می دهند وضعیت را حساس تر می کنند.”

ورزش

چه اقدامات احتیاطی را می توان برای ادامه ورزش در گرما رعایت کرد؟

دکتر شانگ می گوید:

“قرار گرفتن در زیر گرمای خورشید را به حداقل برسانید.” ” حداکثر 30 تا 50 دقیقه در یک روز در دمای حدود 30 درجه برای بیرون بودن کافی است البته باید در سایه نیز باشید. به صدای بدن خود گوش فرا دهید. اگر احساس سبکی می کنید ، بایستید و استراحت کنید.

اگر در هوای گرم ورزش می کنید ، موارد کلیدی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن خطر سلامتی خود انجام دهید:

  • از کرم ضد آفتاب UVA / UVB 50+ استفاده کنید و طبق دستورالعمل پیش بروید.
  • در فواصل زمانی معین آب بنوشید.
  • به سایه دسترسی آسان داشته باشید
  • احساس خود را کنترل کنید و در صورت بروز علائم فوق الذکر ، ورزش را متوقف کنید و اگر علائم در طی 15-20 دقیقه بهبود نیافت ، به دنبال مراقبت های پزشکی یا آمبولانس باشید.

عوارض ورزش در گرما

وقتی هوا بیش از حد گرم است و نمی توانید بیرون بروید ، چه تمرینات جایگزینی را می توانید انجام دهید؟

  • هنگامی که برای ورزش در فضای باز هوا بسیار گرم طاقت فرسا است ، از تمرینات زیادی که می توانید در داخل خانه انجام دهید ، بهره مند شوید.
  • در یک سالن سرپوشیده با تهویه مناسب هوا ورزش کنید.
  • در کلاس های یوگا ، پیلاتس ، یا رقص آنلاین شرکت کنید.
  • برای شنا به استخر سرپوشیده بروید.
  • در سالن های بدنسازی و ورزشی فعالیت داشته باشید.

در نهایت ، یافتن راهی برای ورزش ایمن ، چه در داخل خانه جه در خارج از منزل حتی در هوای گرم ، ایده خوبی است زیرا  مزایای ذهنی و جسمی بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر می خواهید در فضای باز در گرما به تمرین خود ادامه دهید ، می توانید به  دنبال روش هایی برای به حداقل رساندن خطر سلامتی خود باشید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=401002
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.vichealth.vic.gov.au/be-healthy/extreme-heat-and-exercise

برچسب ها

ثبت نظر

-