نکات بسیار مهمی که مدیران موفق در دورکاری رعایت می‌کنند

دورکاری و شیوه‌های مدیریت کارمندان

  • کد خبر : 400875
  • 27 اسفند 1399 - 18:14
دورکاری و شیوه‌های مدیریت کارمندان

ما واقعا از تکنولوژی تشکر می‌کنیم، زیرا تکنولوژی زندگی افراد را متحول کرده و فرصت تجربه در یک دنیای جدید را به ما داده است. می توانیم کارهای عجیبی را به انجام برسانیم که تا سالیان قبل یک رویا تصور میشد.

دورکاری مسیری موفق برای ساده‌سازی کارها

در مسیر شغلی به صورت دورکاری، اینترنت همیشه همراه ماست و ما تقریبا هر آنچه را که بخواهیم می‌توانیم از راه دور به نحوی به انجام برسانیم. پاسخ سوال هایمان را به سادگی در چند دقیقه پیدا می‌کنیم، زندگی ما آسان تر و دارای نظم بیشتری شده است. حالا هم با وجود اپلیکیشن ها برای همه چیز کارمان راحت تر هم شده است.

قبل از همه گیری ویروس کرونا، ۵.۲ % از کارمندان آمریکایی از خانه کار می کردند. در اوج همه گیری، این عدد به ۴۲ % رسید و اکنون بسیاری از کارفرمایان به دنبال کار دائمی با امکان کار از منزل هستند. این آمار مطابق با تحقیق اخیری بود که بیان می‌کرد که ۳۷% شغل های آمریکا می تواند به راحتی از داخل خانه انجام شوند. به نظر می رسد شغل هایی که به صورت اینترنتی انجام می‌شوند، قصد ماندن دارند.

برای برخی افراد، این اولین بار است که آن ها از خانه کار می کنند. برای دیگران، این اولین بار است که کار تمام وقت از خانه انجام می‌دهند. با این پیش زمینه، این نکته ضروری است که درباره اینکه چقدر خوب می توانید حد و مرز کار در خانه را مدیریت کنید فکر کنید.

در ایام کرونا که مسئله دورکاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مدیران بایستی نکات مهمی را جهت بهبود شرایط کاری شان رعایت کنند تا یک شرایط ایده‌آل ایجاد شود.

بعضی افراد با توجه به اینکه به دورکاری عادت ندارند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند که آسیب‌های زیادی برای آن‌ها داشته باشه. در این مقاله می‌خواهیم بپردازیم به نکات کلیدی و مهمی که به بهبود شرایط دورکاری کمک زیادی می‌کند و مدیران با رعایت آن‌ها، رابطه بهتری با کارمندان خود خواهند داشت. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

 دورکاری

نکات مهم برای مدیران موافق در امر دورکاری

۱. اولویت‌هایتان را در زمینه دورکاری تعیین کنید.

با نمایش نمونه‌هایی از آنچه که انتظار دارید انجام شود، با اشتراک‌گذاری تقویم و برنامه زمانی مشخص جهت زمان‌بندی کارها، مطمئن شوید که انتظارات شما از کسانی که با آن‌ها به‌صورت برخط همکاری می‌کنید، کاملا صریح و واضح است. هرچقدر نسبت به آنچه تصمیم دارند انجام دهند هوشیارتر باشند، به طور بهتری قادر خواهند بود از راه دور کار خود را به انجام برسانند.

۲. نحوه رفتار شما با دورکارها باید همانند افرادی که در دفتر کاری تان هستند باشد.

در واقع شما تا جایی که می‌توانید، در دسترس افراد دورکارتان باشید. یادتان باشد که افراد داخل شرکت، شما را در راهرو‌ها مشاهده می‌کنند، موقع ناهار با شما غذا میل می‌کنند ولی افراد دورکار این کار را نمی‌توانند انجام دهند و ممکن است احساس دورافتادگی داشته باشند. بنابراین در سریع ترین زمان ممکن به آن‌ها جواب دهید و برای افراد داخل شرکت خود هم زمانی را جهت ملاقات تعیین کنید.

 دورکاری

۳. توجه ویژه به منظم بودن دورکارها داشته باشید.

از کارمندان دورکار خود هر روز به طور منظم استفاده کنید. ابتدا برای ارتباط با آن‌ها از چندین راه استفاده کنید و سپس برنامه جلسات منظم رودررو را تنظیم کنید. این جلسات می‌تواند هفتگی یا ماهانه باشد. این تعامل مفید به کارمندان دورکار این پیام را انتقال می‌دهد که آن‌ها در یکی از بخش‌های مهم سازمان درگیر هستند و به آن‌ها توجه ویژه می‌شود.

>>>بیشتر بخوانید:

وضاع مدیران و کانیوزن در دورکاری/ درخواست برای ادامه تا پایان کرونا

۴. هیچگاه مچ گیری نکنید، بلکه یک رابطه پر از اعتماد با کارمندان ایجاد کنید.

اکثر اوقات، شرکت‌ها علاقه‌ای به پذیرش نیروی دورکار ندارند، چون اطمینان کافی ندارند که آیا آن کار یا وظیفه در همان سطح که اگر در دفتر کارشان می‌بودند تمام می‌شد یا خیر. جهت مقابله با این باور، دستورالعمل‌های کار از خانه را مشخص کنید. به عنوان مثال، ایمیل‌ها را باید کمتر از ۲۴ ساعت جواب دهند، برای موارد ضروری از پیامک استفاده کنند و هیچ تماس تلفنی‌ در ساعات کاری برای اینکه اطمینان حاصل شود تا هم‌تیمی‌ها شبانه‌روزی کار نمی‌کنند گرفته نشود.

 دورکاری

۵. تماس‌های ویدیویی را مدیریت کنید.

با آمدن نیاز دورکاری، استفاده کردن از سرویس‌های تماس ویدئویی خدمت‌دهندگان ناشناس متداول شده است. مدیران باید این مشکل را مدنظر قرار دهند و برای آن راه حلی پیدا کنند. در تماس‌های کنفرانس ویدئویی فقط اعضای شرکت‌کننده حق دارند که درباره زمان برگزاری آن‌ها اطلاعات داشته باشند. هنگامی که اعضا می‌خواهند در جلسه حضور داشته باشند، باید برای ورود به جلسه رمز عبور تعیین شود. دبیر جلسه می‌بایست از حضور یا عدم حضور تک تک اعضا آگاهی داشته باشد و زمان‌های ورود و خروج آن‌ها را یادداشت کند. نظم در کار بسیار مقوله مهمی در دورکاری می‌باشد.

۶. زیرساخت‌های مناسب را تهیه کنید.

اگر کارمندان دورکار قادر نیستند که پرونده‌ها را دانلود کنند، در تماس کنفرانسی با مشکل صدا مواجه می‌شوند و همیشه وقتی که هنوز خواب هستند، دعوت‌نامه‌های جلسات را دریافت می‌کنند، اینجاست که شما در توجه به ابزار‌های زیرساختی با شکست مواجه شده‌اید. شما در قدم اول می‌بایست برای اینکه کارمندانتان با شما همکاری کنند، روی آن دسته از ابزار‌هایی سرمایه گذاری کنید که قابل اعتماد هستند. سپس فرایند‌های صریح و واضحی را برای استفاده از چنین ابزار‌هایی مشخص کنید.

 دورکاری

۷. تمرکز روی هدف باشد نه فعالیت.

هدف، ارزش و اهمیت بیشتری نسبت به فعالیت دارد، و در نتیجه تمرکز شما بجای اینکه روی فعالیت‌ها باشد، باید روی اهداف باشد. شما می‌بایست انتظارات را کنترل کنید و موقعی که می‌خواهید یک نیروی کار دورکار را جذب کنید، روی اهداف خودتان متمرکز باشید. دغدغه اینکه چه میزان کار انجام می‌شود را نداشته باشید، بلکه در عوض، روی آنچه انجام می‌شود متمرکز شوید. اگر اهداف موردنظر ما به نتایج درخشانی برسد، شرایط کاری فوق‌العاده‌ خوب می‌شود.

نکته آخر

ویروس کرونا مردم را به سمت شرایط غیرقابل پیش بینی سوق داده است. شرایطی که باعث شده ایجاد تعادل بین کارهای شخصی و کارهای اداری کمی چالشی باشد. مدیران باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که تغییر دادن فرهنگ کار از شرایط قبلی به شرایط نوین و تازه، به راحتی به وجود نخواهد آمد.

درک این مقوله و انعطاف ایجاد کردن در انتظاراتی که از کارمندان خود دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. وجود یک حس همدلی و همراهی به کارمندان این کمک را می‌کند که علاوه بر درک متقابل همکاران خود، خودشان را به تدریج با شرایط جدید وفق بدهند و همکاری تیمی را افزایش بدهند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=400875
  • نویسنده : وحید یزدی_سجاد شرافتی
  • منبع : www.psychologytoday.com

برچسب ها

ثبت نظر

-