سیر سفره هفت سین، نماد چیست؟

  • کد خبر : 400714
  • 26 اسفند 1399 - 18:38
سیر سفره هفت سین، نماد چیست؟

ما ایرانی ها رسم داریم، هر سال چند ساعت مانده به سال تحویل سفره هفت سین پهن میکنیم و سال خود را دور آن نو می کنیم. اما هر کدام از سین هایی که سر سفره می گذاریم، نماد چیست؟ و چرا انتخاب شده اند که سر سفره هفت سین ما ایرانی ها قرار بگیرند؟ یکی از این سین ها، سیر است.

سیر سفره هفت سین

سیر سفره هفت سین

سیر سین پنجم، نماد سیری چشم و دل ، حتما شنیده اید که می گویند: فلانی چشم و دلش سیر است و سیر برای ما بیانگر عدم تجاوز به حقوق دیگران است و به ما متذکر می شود که پایمان را از گلیم خود درازتر نکنیم.

سیر نماد چاشنى و محرک شادى و سلامتی در زندگى به شمار مى روند.

>>>بیشتر بخوانید:

ایده های جذاب برای تزیین سفره هفت سین / سفره هفت سین۱۴۰۰رو خاص کن!!!

سیر به نشانه رعایت حدود و مرزهاست. به سفره هفت سین راه یافته تا پای را از گلیم خویش بیرون ننهیم. سیر نماد مناعت طبع است یعنی انسان باید همواره با قناعت بر جهان بنگرد. پس سیر که نشانه قناعت و یادآور امتناع از تجاوز است را بر سر سفره می نهیم تا انسانی عاقل، سالم، شاداب، قوی و قانع باشیم. سیر چشمی و چشم سیری از بزرگ ترین صفات انسان برتر است.

سیر

در آئین زرتشتی سیر و سرکه در سفره هفت سین نماد گندزدایی و دوری از آلودگی است.سیر نشانه قناعت و یادآوری سیر چشمی است. اما درآئین زرتشتی سیر و سرکه در سفره هفت سین نماد گندزدایی و دوری از آلودگی است.

حتما شنیده اید که می گویند:

« فلانی چشم و دلش سیر است.» سیر برای ما بیانگر عدم تجاوز به حقوق دیگران است و به ما متذکر می شود که پایمان را از گلیم خود دراز تر نکنیم.

سیر

سیر نماد میکروب زدایی و پاکیزگی محیط زیست و سلامت بدن و نیز زدودن چشم زخم است که باید حتما بر سر سفره نهاده شود. به اعتقاد زرتشتیان بوی سیر دیوان را می‌گریزاند. زرتشتیان سیر را با تکه‌های نان که در آن ترید کرده‌اند، در مراسم پرسه با سداب به کار می‌برند و بر سر سفره نیایش می‌گذارند.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=400714

برچسب ها

ثبت نظر

-