طرز تهیه رشته خانگی

  • کد خبر : 396994
  • 17 اسفند 1399 - 10:46
طرز تهیه رشته خانگی

 

آیا تا به حال رشته خانگی درست کرده اید؟ رشته آشی یا رشته پلویی؟ نمی دانید چه لذتی دارد با آرد کار کردن؛ حتما امتحان کنید. درست کردن رشته خانگی علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، بهداشتی تر نیز می باشد.

آموزش طرز تهیه رشته خانگی

شما برای شروع کار نیاز به این لوازم نیاز دارید؛

  •  نمک
  • آب
  • میز کار یا سفره
  • وردنه

مرحله اول:

یک ظرف بزرگ آماده کنید و یک کیلو آرد را در آن بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید (زیاد نریزید)، می توانید با چشیدن آن کم یا زیاد بودن نمک را امتحان کنید بعد به وسیله الک چند بار آرد و نمک را از آن رد کنید. تا اگر آرد یا نمک گوله بود باز شود.


مرحله دوم:

وسط آرد را باز کنید و مقداری آب ولرم، آرام آرام بریزید. با یک دست ورز دهید. مواظب باشید آب زیاد نریزید که آرد شما آبکی یا باز نشود.باید یک خمیر نرم و لطیف به دست آورید و برای این کار باید حسابی ورز بدهید.


مرحله سوم:

روی یک پارچه یا یک سفره تمیز که پهن کرده اید مقداری آرد بپاشید و خمیر آماده شده را روی آن بگذارید.


مرحله چهارم:

خمیر را به شکل توپ های کوچکی درآورید و با دست ورز دهید و در قسمت های مختلف سفره بگذارید. بعد یک پارچه بالای آن بیندازید و حدود نیم ساعت یا یک ساعت بگذارید که همان‌طور بماند.


رشته خانگی

مرحله پنجم:

به سراغ خمیر بروید و با وردنه یکی یکی خمیر ها را باز کرده و به صورت مستطیل شکل با قطر کم یا زیاد اندازه کنید. البته این بستگی به شما دارد که رشته آشی خود را ضخیم می خواهید یا نازک. بعد از اینکه خمیر را پهن کردید با کارد یا چاقو می‌توانید برش هایی بدهید به اندازه دلخواه که می خواهید رشته‌ آش شما باشد همچنین برخی افراد که دستگاه رشته خانگی دارند می توانند این کار را به وسیله دستگاه انجام دهند و اول به وسیله غلطک خمیر را در اندازه تعیین شده از دستگاه بیرون می آورند و بعد با قسمت ریز یا درشت دستگاه رشته ها را درآورده و در سینی که مقداری آرد پاشیدند قرار می دهند.


>>>بیشتر بخوانید:

دستور تهیه آش اوماج/غذای محلی آذربایجان شرقی

مرحله ششم:

شما سینی ای را که حاوی رشته‌ها است می‌توانید داخل حیاط یا تراس ببرید در هوای آزاد روی یک بند آن را پهن کنید و یا این که پارچه بزرگ را پهن کنید و رشته ها را روی آن پهن کنید و یک توری هم بالای آن بیندازید.


مرحله هفتم:

عجله نکنید! رشته ها به خاطر آبی که دارد کمی دیرتر خشک می شود شاید چند ساعت طول بکشد دست زدن و جا به جا کردن آن ممکن است رشته های شما را خرد کند، پس صبر کنید تا هوای آزاد کار خودش را انجام دهد. اگر شما خواستید که رشته پلویی درست کنید به همین روش عمل می کنید با این تفاوت که نمک کمتری داخل آرد بریزید تا کم نمک تر شود و موقعی که خمیر تان را پهن کردید با قطر کمتر و برش های باریک تر این کار را انجام می دهید.

از گذشته‌های دور وقتی می خواستند دور هم جمع شوند یک آش عالی می ‌پختند و حتی نذری می دادند و همسایه ها دور هم جمع می‌شدند و آش را هم می‌زدند و حاجت می طلبیدند. آش به خاطر دارا بودن رشته از گروه نان و غلات است دارای حبوبات و سبزیجات بسیار مفید و پرخاصیت بوده و در فصل سرد زمستان به عنوان بهترین غذا مورد استفاده قرار می گرفته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396994
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-