نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره بازگشت آمریکا به برجام

  • کد خبر : 395322
  • 04 اسفند 1399 - 14:06
نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره بازگشت آمریکا به برجام

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری نشست امروز به خبرنگاران گفت: تماس دیپلماتیک مهمی با تمام طرف‌ها از جمله ایالات متحده در جریان است تا ببینیم اگر بشود آمریکا به توافق هسته‌ای ایران بازگردد. وی با اشاره به اینکه دولت سابق آمریکا از این توافق خارج شد خاطر نشان کرد که بازگشت دولت جو بایدن به برجام، راهی است که ایران به اجرای کامل تعهداتش در این توافق بازگردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد که در جریان نشست امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، قرار است آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز شرکت کند. پیشتر سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرده بود که حضور بلینکن به صورت مجازی صورت خواهد گرفت.

بلینکن هفته گذشته در چارچوب نشست چهارجانبه با کشورهای اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) دیدار کرد تا پیرامون آخرین وضعیت این توافق گفت‌وگو و گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در این توافق رایزنی کنند.  آن‌ها در پایان این جلسه با صدور بیانیه‌ای مشترک برجام را دستاورد کلیدی دیپلماسی چند جانبه گرایی خوانده و بر حفظ و تقویت آن تاکید کردند.

در ادامه بیانیه یادشده می‌خوانیم که وزرای امور خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره بازگشت کامل ایران به برجام به عنوان یکی از اهداف مشترک گفت‌وگو کرده و در این زمینه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است که اگر ایران به اجرای تعهداتش در این توافق بازگردد، آمریکا نیز اقدام مشابهی را صورت خواهد داد و آمادگی دارد تا در این جهت با ایران تعامل کند.

این درحالیست که آمریکا با خروج از برجام ناقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شناخته می‌شود. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که در صورت بازگشت امریکا و کشورهای عضو به انجام تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها، به تعهداتش در برجام بازخواهد گشت.

در همین پیوند، سرپرست نمایندگی آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی ادعای گذشته کشورش مبنی بر اعمال تحریم‌های شورا علیه ایران را پس گرفت. ریچارد میلز پنجشنبه شب با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار کنار گذاشتن نامه ۳۰ و ۳۱ مرداد و ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ آمریکا شد.

این دیپلمات آمریکایی همچنین در نامه‌ای دیگر اطلاع داد که محدودیت اعمال شده علیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران که به تردد در سه مایل محدود شده بودند، برداشته شده و به روال سابق بازگشته است. این موضوع، شامل همه دیپلمات‌هایی می‌شود که در حال حاضر در نیویورک به سر می‌برند و همچنین در آینده خواهند آمد.

با این حال ایران قصد دارد تا از فردا (پنجم اسفند) اقدامات داوطلبانه تحت برجام از جمله پروتکل الحاقی را در چارچوب قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها متوقف کند. ایران دو سال پس از خروج امریکا از توافق هسته‌ای و بی عملی طرف های اروپایی در برجام، گام‌هایی را برای کاهش تعهداتش در این توافق زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی برداشت.

در همین پیوند،‌مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا برای حضور واشنگتن در مذاکرات غیر رسمی گروه ۱+۵ و ایران در باره برجام اعلام آمادگی کرده است؛ اما جمهوری اسلامی تاکید دارد که وعده‌ها در مسیر تدابیر جبرانی برجام اثری ندارند.

وزیر امور خارجه ایران دیروز در گفت وگویی بیان داشت: زمانی که طرف های مقابل به اجرای تعهدات کامل خود بازگشتند آنگاه مذاکراتی خواهد بود که این مذاکرات برای  تغییر این توافق و افزودن بندها و موارد اضافی به آن نخواهد بود چون درباره همه چیز از جمله جدول های زمانی، مسائل منطقه ای، مسائل موشکی قبلا بطور مفصل بررسی شده و به آن پرداخته شده است بنا بر این ما قصدی برای بحث وبررسی در این خصوص نداریم اما می خواهیم در این باره صحبت شود که چگونه می توان تضمین کرد که اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود. طرف مقابل باید در این زمینه به اطمینان بدهد.

در نشست مجازی موسسه مطالعاتی خدمات متحد سلطنتی انگلیس نیز که هفته گذشته برگزار شد، سید حسین موسویان دیپلمات اسبق کشورمان مواضع جمهوری اسلامی را تشریح کرد و بیان داشت که توقع ایران از آمریکا و پنج کشور امضاء کننده توافق هسته ای “اجرای عادلانه برجام” است. او در این باره توضیح داد: ایران عضو برجام است و آمریکا عضو نیست. لذا اول آقای بایدن باید دستور اجرای بازگشت به برجام را صادر کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: ایران درحال حاضر حدود ۷۰ درصد از تعهدات برجامی را اجراء میکند درحالیکه آمریکا و اروپا صفر درصد و چین و روسیه حدود ۳۰درصد تعهدات برجامی خود را اجراء میکنند. لذا درمرحله بعد هرشش کشور باید اجرای تعهدات برجامی خود را به ۷۰درصد برسانند تا با ایران برابر شوند. بعد از این مرحله میتوانند درمورد اجرای ۳۰درصد مابقی درقالب یک برنامه زمانبندی متقابل مذاکره کنند.

روزنامه گاردین نیز دیروز ضمن بازتاب آخرین تحولات برجام، گام‌های اخیر آمریکا درباره برجام را محدود ارزیابی کرد که بتواند ایران را از مسیر تدابیر جبرانی منصرف کند.

از نظر ایران، برجام سبب شد تا ماجراجویی‌ها درباره فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد مختومه شود. مابقی داد و ستد بین کاهش فعالیت‌های اتمی ایران در ازای رفع تحریم‌ها و توسعه روابط اقتصادی با ایران است که به دلیل رفتارهای غیر قانونی آمریکا مختل شده است. اینک باید منتظر و ماند و دید که آیا وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نخستین جلسه با همتای آمریکایی می‌توانند گامی مثبت در جهت بازگشت برجام به مسیر اصلی بردارند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=395322

ثبت نظر

-