کلیساها و بناهای باستانی مسیحیان در ایران

  • کد خبر : 392528
  • 30 بهمن 1399 - 15:06
کلیساها و بناهای باستانی مسیحیان در ایران

 

کلیساهای ایران

با توجه به همزیستی باستانی مسیحیان و ایرانیان زرتشتی و مسلمان، کلیساهای متعددی نیز در خاک ایران بنا شده‌است. قدیمیترین کلیساهای ایران کلیسای ننه‌مریم یا کلیسای مریم مقدس در ارومیه است.  کلیسا اصلی‌ترین نماد دین مسیحیت است و کلیسا‌های معروفی در بیشتر شهر‌های ایران با آوازه جهانی وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم با برخی از مشهورترین آن‌ها آشنا شویم.

ننه مریم؛ دومین کلیسای قدیمی جهان

این کلیسا یکی از بنا‌های تاریخی شهر ارومیه است. روایت‌هایی وجود دارد که از این کلیسا به عنوان دومین کلیسای قدیمی جهان پس از کلیسای «بیت لحم» فلسطین نام می‌برند. ساختمان کنونی کلیسای ننه مریم به ویژه گنبدها، طاق‌ها و پایه‌های آن متعلق به دوره ساسانی است و معماری داخلی آن آمیزه‌ای از معماری ساسانی و پارتی است.

بنا‌های تاریخی دیدنی مسیحی‌ها


سرکیس مقدس؛ بزرگ‌ترین کلیسای تهران

کلیساهای ایران

این کلیسا با هزینه شخصی یکی از هموطنان ارامنه در سال ۱۳۴۹ در خیابان نجات اللهی تهران ساخته شده است. پس از ساخت این کلیسا، مقر خلافت ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل انتقال پیدا کرد. طراحی این بنا به شکل «بازیلیکا» یا همان صلیبی است. دیوار‌های خارجی آن با سنگ مرمر سفید رنگ پوشیده شده که از نظر طراحی خارجی واقعا باشکوه و زیباست.

بنا‌های تاریخی دیدنی مسیحی‌ها


>>>بیشتر بخوانید:

کلیسایی که به خانه خصوصی این زوج بدل شد!

مجوز تخریب کلیسا در چهارراه ادیان تهران سال ۹۴ صادر شد/ بررسی‌ها ادامه دارد


قره کلیسا؛ اولین کلیسای جامع جهان مسیحیت

کلیساهای ایران

مشهورترین کلیسای ایران است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در شمال شرقی چالدران در استان آذربایجان غربی واقع شده است. معماری زیبا و حجم‌پردازی در بنا و همچنین دیوار‌های دفاعی و برج‌های دیده‌بانی که در اطراف این کلیسا قرار دارند، از قره کلیسا یک قلعه و بنای دیدنی ساخته‌اند. این کلیسا اوایل سده چهارم میلادی روی آرامگاه «تادئوس مقدس» که از مبشران دین مسیحیت بوده، ساخته شده است.

بنا‌های تاریخی دیدنی مسیحی‌ها


سنت استپانوس؛ دژی مستحکم در دل کوه

کلیساهای ایران

در ۱۶ کیلومتری شهر جلفا در استان آذربایجان شرقی واقع شده و دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که بعد از قره کلیسا قرار می‌گیرد. نام این کلیسا برگرفته از استپانوس، یکی از اولین شهدای راه مسیحیت است که در منطقه‌ای کوهستانی و در میان دره سرسبزی واقع شده و حصاری سنگی با برج و بارو اطراف بنای آن را احاطه کرده است.

بنا‌های تاریخی دیدنی مسیحی‌ها


سرخ آباد؛ کوچک‌ترین کلیسای جهان

بنا‌های تاریخی دیدنی مسیحی‌ها

این کلیسا در روستایی به همین نام در حوالی شهرستان سوادکوه در استان مازندران واقع شده است. به نظر می‌رسد مهندسان ایتالیایی که قبل از انقلاب برای ساخت راه‌آهن به این منطقه آمده بودند، این کلیسا را برای انجام مراسم مذهبی خود ساخته‌اند. کلیسای سرخ‌آباد سه متر در سه متر مساحت دارد و به گفته کارشناسان کوچک‌ترین کلیسای جهان است.

کلیساهای ایران


وانک؛ هنرمندانه‌ترین کلیسای ایران

بنا‌های تاریخی دیدنی مسیحی‌ها

وانک که نام دیگرش «آمنا پرکیچ» به معنی نجات‌دهنده مقدس است، در محله جلفا در شهر اصفهان قرار دارد و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. گنبد کلیسای وانک مانند گنبد مساجد ایرانی عهد صفوی بنا شده است و دو برج ناقوس زیبا در آن قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی این کلیسا که آن را تبدیل به یکی از زیباترین کلیسا‌های جهان کرده، نقاشی تمامی دیوارها، طاق‌ها، داخل گنبد و طلاکاری‌های آن‌هاست.

کلیساهای ایران


گاراپت مقدس؛ نماد احترام بین ادیان

بنا‌های تاریخی دیدنی مسیحی‌ها

در خیابان طالقانی شهر آبادان واقع شده است. نکته جالب در باره این کلیسا این است که دقیقا دیوار به دیوار مسجدی قرار گرفته که این خود نماد آزادی عقیده و احترام بین ادیان است. این کلیسا در سال ۱۳۱۹ ساخته شده و در زمان هشت سال دفاع مقدس به عنوان مکانی برای آموزش رزمندگان استفاده می‌شده است.

کلیساهای ایران

روزنامه خراسان

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=392528

ثبت نظر

-