10 نشانه که شما بیش از حد عذر خواهی می کنید

  • کد خبر : 391880
  • 01 اردیبهشت 1400 - 15:10
10 نشانه که شما بیش از حد عذر خواهی می کنید

برای برخی از افراد عذرخواهی کردن زیاد کاری عادی هست و همه ي وقت در حال معذرت خواستن از دیگران هستند. اما آیا این کاری درست هست؟ آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که عمده عذرخواهی میکنند؟ نمیدانید؟ خب, سعی کنید وقت هایی که عذرخواهی میکنید, مچ خودتان را بگیرید.

اگر تا به حال به شما گفته شده است که «چقدرعذرخواهی می‌کنید»، وقت آن رسیده است که به رفتار خودتان دقیق‌تر نگاه کنید. آیا شما واقعا بیش از حد عذرخواهی می‌کنید یا مبادی آداب هستید و به جا عذرخواهی می‌کنید؟

عذرخواهی کردن زیاد

 

روانشناسان می‌گویند عذرخواهی بیش از حد، یک الگوی عادت بین فردی است که ریشه در احساس احترام کم، کمال‌گرایی و ترس از قطع شدن ارتباط دارد. اگر نگران این وضعیت هستید و نمی‌دانید که آیا بیش از حد عذرخواهی می‌کنید یا نه، به نشانه‌هایی که می‌گویند شما بیش از حد عذرخواهی می‌کنید توجه کنید.

عذرخواهی کردن زیاد

۱. شما برای چیز‌هایی که بر آن کنترلی ندارید عذرخواهی می‌کنید

شاید به قول برنت سویتزر بزرگترین نشان قرمزی که برای عذرخواهی بیش از حد داریم، این است که شما برای چیز‌هایی که هیچ کنترلی بر آن ندارید عذرخواهی می‌کنید. آیا از همکار خود برای این که زیر باران بوده‌اند و خیس شده‌اند، عذرخواهی کرده‌اید؟ به جای عذرخواهی از چیز‌هایی که در آن نقشی نداشته‌اید و قابل تغییر هم نبوده‌اند، سعی کنید با دیگران ابراز همدردی بکنید.

عذرخواهی کردن زیاد

۲. برای کار شخص دیگر، عذرخواهی می‌کنید

شاید علت این کار این باشد که مسئولیت‌های شخص دیگری را بر عهده خودمان قرار می‌دهیم. به گفته روانشناسان این عادت‌های عذرخواهی را در کودکی یاد می‌گیریم. افراد فکر می‌کنند برای اشتباهات شریک زندگی خود یا رئیس خود باید عذرخواهی کنند و مسئولیت کار‌های دیگران بر عهده آن‌ها است.

۳. برای اتفاقات روزمره ساده و عادی عذرخواهی می‌کنید

برخی از بخش‌های زندگی مثل عطسه کردن یا نیاز داشتن به دستشویی، آنقدر عادی و روزمره است که نیازی به گفتن ببخشید ندارد. بسیاری از مردم، اما هنوز هم در این موارد عذرخواهی می‌کنند.

۱۰ نشانه برای اینکه شما زیادی عذرخواهی می‌کنید!

<<<بیشتر بخوانید:

خانم ها ،بابت این کارها معذرت خواهی نکنید!

۴. از اشیاء بی‌جان عذرخواهی می‌کنید

موبایل خود را روی زمین می‌اندازید و عذرخواهی می‌کنید. آندره برنت می‌گوید که این اتفاق یک عادت زنانه است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که زنان بیش از مردان عذرخواهی می‌کنند، زیرا معتقدند جرمشان شدیدتر است، حتی اگر به صورت تصادفی تلفن را به زمین انداخته باشند.

۵. شما مطمئن نیستید چرا عذرخواهی می‌کنید

عیبی ندارد که عذرخواهی کنید، امابه گفته تینا تسسینا در بسیاری از موارد شما نمی‌دانید که چرا عذرخواهی کردن زیاد تبدیل به عادت شما شده است. برای مقابله با این اتفاق، او توصیه می‌کند که به خودتان بنگرید و علت را پیدا کنید.

۶. به خاطر چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید اشتباه هستند عذرخواهی می‌کنید

در بسیاری از موارد ما بدون اینکه اعتقادی به عذرخواهی داشته باشیم، این کار را انجام می‌دهیم و از اشتباه نکرده عذر می‌خواهیم. مثلا با اعتقاد دیگری موافق نیستید و عذرخواهی می‌کنید. در حالی که این عذرخواهی علتی ندارد.

۷. هنگام درخواست چیزی عذرخواهی می‌کنید

برای درخواست چیزی از کسی نیازی به عذرخواهی نیست. متخصصان می‌گویند یکی از دلایل اصلی که مردم از آن عذرخواهی می‌کنند، ترس از ناراحت شدن دیگران است. متخصصان می‌گویند در این مواقع بهتر است به جای عذرخواهی، تشکر کنیم و به جای «ببخشید»، بگوییم «متشکرم».

۸. همیشه در محل کار عذرخواهی می‌کنید

در محیط‌های شغلی افرادی هستند که بی علت عذرخواهی می‌کنند و این افراد احتمالا از کارمندان کم اعتماد به نفس هستند. جمله‌هایشان را ببخشید شروع می‌کنند و بی‌قدرتی را به دیگران انتقال می‌دهند.

عذرخواهی کردن زیاد

۹. شما به طور کلی از کار‌های خودتان مطمئن نیستید

اگر به طور معمول نسبت به کار‌های خودتان تردید داشته باشید، مدام از آن‌ها عذرخواهی می‌کنید. زمانی که افراد حس می‌کنند اکثر اوقات اشتباه می‌کنند، راحت‌تر عذرخواهی می‌کنند و احساس گناه و نقصشان را پوشش می‌دهند.

۱۰. عذرخواهی زیاد می‌تواند نشانه اضطراب باشد

ممکن است برای مقابله با ترس و اضطرابتان، عذرخواهی کنید. بویل توصیه می‌کند اضطراب خودتان را کنترل کنید تا به نوبه خودتان به شکستن عادت معذرت‌خواهی مداومتان کمک کنید. زیرا حتی شما وقتی می‌خواهید نه بگویید، عذرخواهی می‌کنید. بعضی از افراد برای گفتن حرف‌هایی که باید در آن نه بگویند عذر می‌خواهند. برای اینکه بگویند «نه»، می‌گویند «ببخشید اما…» و در این شرایط از ترس قاطعیت، عذرخواهی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=391880

ثبت نظر

-