گیاهانی که نیاز به نور ندارند

  • کد خبر : 391614
  • 01 اردیبهشت 1400 - 16:15
گیاهانی که نیاز به نور ندارند

به گزارش نیوز:گیاهانی که نیاز به نور ندارند همه گیاهان خانگی را دوست دارند، چون می‌توانند فضای خانه را زیباتر و با تصفیه هوا، شادابی را به خانه منتقل کنند. در این میان بعضی‌ها هستند که می‌گویند گل به دستمان نمی‌آید یا این که فضای کافی و البته مناسب ندارند. تکلیف این افراد برای داشتن دوستان گیاهی چیست؟ پرورش گل‌هایی که در نور متوسط رشد می‌کنند و اهل تحمل نور کم هستند. در ادامه مطلب با گلهای آپارتمانی آشنا می شوید.

این گزارش کشف نویی را ارائه نمی‌کند فقط می‌خواهد حاصل ده‌ها سال تجربه محققان برای شناسایی گل‌های سازگار در محیط‌های کم نور مثل ادارات، لابی هتل‌ها، مراکز خرید، فرودگاه‌ها و… را براساس سهولت مراقبت، دوام و طول عمر مفید با شما به اشتراک بگذارد.

 <<< بیشتر بخوانید:

آموزش نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاهانی که نیاز به نور ندارند

پتوس

پتوس از گیاهانی که نیاز به نور ندارد  .نماد مقاومت به سایه و نور کم است. علاوه‌بر این قدرت تصفیه‌کنندگی بالایی هم دارد. به همین دلیل حضور این گل آویزی زیبا در فضا‌های اداری و پر رفت و آمد بسیار توصیه می‌شود.

پتوس از گیاهانی که نیاز به نور ندارد

پتوس از خانواده گل شیپوری است که دارای انواع مختلفی است از سبز تیره تا ابلق. خانواده آراسه یا شیپوری قرار گرفتن در نور مستقیم را نمی‌پسندند و از بودن در نیم سایه لذت بیشتری می‌برند.

البته پتوس‌های سبز نسبت به ابلق‌ها در این زمینه سازگارترند و در شرایط کم نوری چه بسا برگ نقطه رنگی‌ها هم متمایل به سبزِخالص شوند.


فیلودِندرون

فیلودندرون‌ها هم برگ‌های قلبی شکلی دارند و هم خانواده پتوس و از نظر نیاز‌های آب و هوایی شبیه هم هستند.

فیلودِندرون

این دو معمولا با هم اشتباه گرفته می‌شوند، ولی نوک برگ‌های فیلودندورن کشیده‌تر و تیزتر، ساقه‌های باریک‌تر، اسکلت گیاه صاف‌تر و دارای ریشه هوایی است و به پوتوس مقاومت کمتری دارد و به اندازه او معروف و همه شناس نیست با این حال به‌خاطر سازگاری‌اش جزو محبوب‌هاست.

این گیاه ترجیح می‌دهد نور مستقیم خورشید به او نتابد، اما اتاق روشن را دوست دارد. فیلودندرون‌های ابلق هم در نور کم، تنوع رنگ‌شان را از دست می‌دهند و به سمت سبز یک‌دست می‌روند.


برگ انجیری

گیاهانی که نیاز به نور ندارند:این گیاه همخانواده پتوس و فیلودندرون و جزو سایه دوست‌هاست. در انگلیسی به پنیر سوئیسی معروف است و دلیل این نامگذاری وجود سوراخ‌های متعدد روی برگ‌های گل است. شکل خاص برگ‌ها یکی از دلایل محبوبیتش است.

برگ انجیری

برگ انجیری هم نور مستقیم را دوست ندارد، چون باعث سوختن برگ‌هایش می‌شود. ترجیح آن نور متوسط رو به کم است. به خاطر رشد زیادی که دارد نیاز به فضای زیادی از اتاق دارد.

نکته: اگر ارتفاع ساقه گل بلند شده، اما نازک است یا فاصله بین برگ‌ها خیلی زیاد شده، یعنی نور کافی به آن نمی‌رسد و باید به محل پرنورتری منتقل شود.


بامبو

لاکی بامبو خوش شانس است، چون در طولانی مدت می‌تواند در آب رشد کند به خاطر همین نگهداری آسان مورد اقبال زیادی قرار گرفته.

البته در خاک هم رشد می‌کند، اما کمتر کسی مدل خاکی‌اش را پرورش می‌دهد. اشکال مختلفی دارد از مارپیچ و فرفری و قد بلند گرفته تا صاف و پاکوتاه. رشد آن در جایی با نور روشن عالی است، ولی مکان‌های کم نور را هم تحمل می‌کند، اما در این حالت رشدش زیاد نخواهد بود.

بامبو

سعی کنید هر چند روز یک‌بار آن را بچرخانید تا همه قسمت‌های گل به طور یکسان از نور بهره‌مند شود. گذاشتن آن در معرض نور مستقیم و شدید باعث آفتاب‌سوختگی‌اش خواهد شد. خوب است بدانید این گل اصلا از خانواده بامبو نیست و در اصل یک نوع دراسناست.


انواع دراسنا (بلالی و کامپکت)

خوبی گل‌های این خانواده قد و قواره نسبتا کوچک و کم جا بودن‌شان است. معمولا با قطع جوانه انتهایی گیاه از رشد طولی آن جلوگیری می‌کنند و برای محیط‌های اداری با نور کم بسیار‌مناسبند. (مثل لاکی بامبو)

دراسنا بلالی برگ‌هایی شبیه ذرت دارد با نوار‌های زرد موزی. برای حفظ رنگ ابلق خود نیاز به نور متوسط دارد. البته تابش مستقیم آفتاب برای آن مضر است.

انواع دراسنا (بلالی و کامپکت)

دراسنا کامپکت هم به نور کم سازگار است و نور زیاد برایش دردساز. اگر دیدید نوک برگ‌های این گل سوخته یک علتش نور شدید است پس آن را از نور مستقیم دور کنید. حتی اگر در جای بدون پنجره‌ای هم قرار گیرد نور مصنوعی بالای سرش برایش کفایت می‌کند.

نکته: دقت داشته باشید این گل به کیفیت آب آبیاری بسیار حساس است. برای آبیاری آن حتما از آب جوش سرد شده استفاده کنید.


آگلونما

آگلونما بین باغبان‌ها به گل مبتدیان معروف است و به خاطر پر پشتی و رنگ خاص برگ‌ها طرفداران زیادی در بین خانواده‌های ایرانی دارد و برای اتاق‌های کوچک و محیط‌های اداری مناسب است.

او هم برای رشد نیاز به محل نیم سایه و نور غیرمستقیم و متوسط دارد و سازگار به نور کم است پس اتاق‌های قسمت شمالی ساختمان بهترین محل نگهداری‌اش هستند.

گیاهانی که نیاز به نور ندارند

برگ گل در اصل به رنگ سبز روشن با رگه‌های سبز تیره است که به‌تازگی انواع رگه‌های صورتی و قرمز آن هم به بازار آمده‌اند و طبعا طبق این قانون ثابت گیاهی، انواع برگ رنگی نیاز به نور بیشتری دارند. پس اگر خانه‌تان خیلی نورگیر نیست، انواع برگ سبز را انتخاب کنید.

توصیه مهم: این گل به سرما حساس است و آبیاری زیاد نقطه ضعفش است.


زاموفیلیا

گیاهانی که نیاز به نور ندارند :زاموفیلیا جزو گل‌های آسان رشد بوده و بارزترین وجه مشخصه این گل برگ‌های سبز تیره و براق و آرایش منحصر به فردشان روی ساقه است. این گل آفریقایی نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد.

مراقب باشید آن را در مقابل نور مستقیم قرار ندهید، چون برگ‌هایش خیلی سریع زرد می‌شوند. به طور کلی نور زیاد باعث تغییر حالت برگ‌های آن می‌شود. مقدار آب مورد نیاز این گل بستگی به میزان نور دریافتی‌اش دارد.

گیاهانی که نیاز به نور ندارند

پس نور بیشتر یعنی آبیاری بیشتر در حالی که فاصله آبیاری آن بسته به شرایط محیطی بین یک بار در هفته در دوهفته است.

نکته: رشد آرام این گل موجب شده مدت طولانی ظاهر خود را حفظ کند و نیاز به تعویض گلدان نداشته باشد. همین، کار شما را برای نگهداری راحت می‌کند.


سانسوریا

گیاهانی که نیاز به نور ندارند:سانسوریا یک گیاه خانگی و اداری بسیار مقاوم است که در هر موقعیت کم نوری رشد می‌کند. آبیاری زیاد را دوست ندارد. از نظر ارتفاع، اندازه و شکل برگ و همچنین رنگ دارای تنوع زیادی است و دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد.

سانسوریا

نکته: پاشنه آشیل این گل سرماست پس بی‌خیال نگهداری آن در تراس و بالکن شوید.


برگ عبایی

گلهای آپارتمانی؛ برگ عبایی با برگ‌های سبز تیره به خاطر مقاومت بالا به گیاه آهنی یا فولادی معروف است. برای همین می‌توانید بدون هیچ نگرانی آن را در اتاق خواب‌های سایه دار، گوشه‌های تاریک‌تر، زیر پله‌ها و راهرو‌ها بگذارید. انواع پاکوتاه و برگ رنگی آن هم موجود است.

گلهای آپارتمانی

نکته: یکی از دشمنان اصلی این گل آبیاری زیاد است و دیگری آب دارای املاح زیاد. به کمبود آهن هم حساس است. پس با آب جوشیده سرد شده آن را آبیاری کنید و از تغذیه‌اش غافل نشوید. سانسوریا، برگ عبایی، و زاموفیلیا سه گل جان سختی هستند که به دلیل نیاز آبی کم برای ایام مسافرت بسیار مناسبند.


نخل کنتیا

گلهای آپارتمانی؛این نخل زیبا رشد خیلی کندی دارد و شاید در سال یک برگ به برگ‌های آن اضافه شود به خاطر همین نسبت به بعضی گل‌های دیگر گران‌تر است.

اما ماندگاری خیلی بالایی دارد و از نخل‌هایی مثل اریکا، شامادورا و رافیس مقاوم‌تر است. اگر می‌خواهید شاهد رشد برگ‌های گل باشید، موقع خرید گلی را انتخاب کنید که در حال تولید برگ است.

گلهای آپارتمانی

این گل هم مثل باقی گل‌های بالایی که گفتیم، از نور مستقیم گریزان است. گذاشتن آن در زیر نور مصنوعی مثل لامپ مهتابی به رشد بهترش کمک می‌کند.

نکته: این گل هم به آبیاری زیاد و کیفیت آب آبیاری بسیار حساس است. برای آبیاری‌اش حتما از آب‌جوش سرد شده استفاده کنید. یکی از دلایل خشکی نوک برگ‌ها به علت آبیاری با آب لوله‌کشی است.


نخل شامادورا

این گیاه نسبت به خیلی گل‌های دیگر تازه‌واردتر است، اما به دلیل سایه‌نشینی تبدیل به یک گل محبوب شده است. شامادورا هم به آبیاری زیاد حساس و از رطوبت طولانی‌مدت خاکش بیزار است. پس یادتان باشد آب در زیرگلدانی‌اش نماند.

نخل شامادورا


نخل مرداب

نخل مرداب یک گیاه زینتی همیشه سبز سایه‌دوست و آسان برای نگهداری است. همان‌طور که از اسمش برمی‌آید نیاز به رطوبت دائم دارد؛ به همین خاطر می‌توان آن را در آب پرورش داد.

نخل مرداب یک گیاه زینتی همیشه سبز


گندمی

گلهای آپارتمانی؛ گندمی را آن‌قدر دیده‌اید که نیاز به معرفی ندارد. خیلی راحت در گلدان و به صورت آویزی رشد می‌کند. با گیاهچه‌های کوچکی که تولید می‌کند، می‌توانید آن را تکثیر کنید و به دیگران هدیه دهید. تابش نور مستقیم را دوست ندارد. آفتاب زیاد برگ‌هایش را می‌سوزاند.

گیاهانی که نیاز به نور ندارند


اسپاتی فیلوم

گلهای آپارتمانی؛ این گل برای افرادی که نمی‌توانند وقت زیادی برای آبیاری گل‌ها صرف کنند یک گزینه بسیار مناسب است. اتاق روشن را تحمل می‌کند، اما لذت چندانی از نور مستقیم نمی‌برد و سایه‌نشینی را ترجیح می‌دهد. زرد شدن برگ‌ها نشانه نور زیاد است.

گیاهانی که نیاز به نور ندارند

نکته: اسپاتی فیلوم یا لی‌لی صلح از سرما خوشش نمی‌آید.


کاتالیا

گلهای آپارتمانی ؛ یک گل بسیار جذاب بوته‌ای با برگ‌های رنگارنگ است که به دلیل شباهت برگ‌های زیبایش به پر‌های طاووس، به آن گیاه طاووس هم گفته می‌شود. در نور متوسط تا کم رشد خوبی دارد پس می‌توان آن را در نقاط کم نور خانه مثل سالن یا اتاق خواب قرار داد.

اما لازم است بدانید به سرما حساس است و رطوبت هوای محل نگهداری و رطوبت خاک آن باید تأمین شود.

گلهای آپارتمانی

نکته: اگر دیدید برگ‌ها رنگ پریده‌اند یعنی نور زیادی به آن‌ها می‌تابد و باید میزانش را کم کنید. با تابش مستقیم، برگ‌هایش راه‌راه‌های زیبایشان را از دست می‌دهند.

علاوه بر گل‌های معرفی شده، گل‌های زیاد دیگری مثل فیتونیا، سنگونیوم، دیفن باخیا، سرخس و … در دسته گل‌های مقاوم به نور قرار می‌گیرند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=391614

ثبت نظر

-