ترامپ گفت دوباره به سیاست باز خواهم گشت

  • کد خبر : 390182
  • 27 بهمن 1399 - 8:36
ترامپ گفت دوباره به سیاست باز خواهم گشت

 

 

بازگشت ترامپ به سیاست

دونالد ترامپ که دیگر باید کم‌کم به‌عنوان «رئیس‌جمهور پیشین» عادت کرده باشد، دیروز خرسند از به نتیجه نرسیدن تلاش دمکرات‌ها برای استیضاحش در مجلس سنا، این اقدام را «توطئه‌ای تاریخی» خواند و به هوادارانش گفت که به‌زودی بار دیگر به صحنه سیاسی آمریکا باز خواهد گشت.

ترامپ با انتشار بیانیه‌ای گفت که جنش سیاسی «زیبا، وطن‌پرستانه و تاریخ» او برای بزرگی آمریکا تازه آغاز شده است. او خطاب به هوادارانش گفت: «طی ماه‌های آینده حرف‌های بیشتری دارم که با شما خواهم گفت. من بی‌صبرانه منتظرم در کنار شما این راه را ادامه دهم.»

تحریک هواداران بدون شواهد محکمه پسند

دونالد ترامپ متهم بود که با طرح ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اصرار بر آن بدون ارائه هیچ‌گونه شواهد محکمه‌پسندی، هواداران خود را علیه مسئولان انتخاباتی در ایالت‌های مختلف و اعضای کنگره شورانده و در نهایت هم در روز ششم ژانویه (۱۷دی)، آنها را برای حمله به ساختمان کنگره تحریک کرده است. طبق قانون پرونده استیضاح او ابتدا در مجلس نمایندگان مورد برسی قرار گرفت. با توجه به برتری دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان، استیضاح او تأیید و به مجلس سنا ارسال شد.

در مجلس سنا اگرچه ۷سناتور جمهوریخواه در کنار دمکرات‌ها قرار گرفتند، اما همانطور که انتظار می‌رفت دمکرات‌ها نتوانستند حدنصاب دوسوم را برای استیضاح ترامپ به‌دست آورند. ۵۷نفر به استیضاح او رأی مثبت دادند و ۴۳نفر رأی منفی. قانون به نمایندگان کنگره اجازه می‌دهد یک رئیس‌جمهور را حتی پس از اتمام دوره حضورش در قدرت، اسیتضاح کنند. استیضاح در این چارچوب، به‌معنای بررسی تخلفات رئیس‌جمهور و صدور رأی است.

استیضاح برای جلوگیری از ورود ترامپ به ریاست جمهوری

رئیس‌جمهوری که استیضاح شود، دیگه نمی‌تواند وارد هیچ کار دولتی شود. بر همین اساس، دمکرات‌ها قصد داشتند با استیضاح ترامپ، مانع حضور دوباره او در قدرت شوند؛ خواسته‌ای که راه به جایی نبرد.

نتیجه رأی‌گیری در سنا و بیانیه‌ صادر شده از سوی ترامپ تنها یک معنی دارد و آن این است که قرار نیست او به سنت روسای جمهور پیشین آمریکا از صحنه سیاسی این کشور محو شود. ترامپ سومین رئیس‌جمهوری است که در تاریخ آمریکا استیضاح می‌شود، اما نخستین آنهاست که ۲بار کارش به استیضاح کشیده می‌شود.

>>>اخبار بیشتر:

بایدن تبرئه ترامپ را یک فصل غمگین در تاریخ آمریکا خواند

پلوسی : جمهوریخواهان بزدل باعث تبرئه ترامپ شدند

استیضاح ترامپ برای دومین بار

همچنین تاکنون سابقه نداشته که رئیس‌جمهور بعد از ترک کاخ سفید، پرونده استیضاحش در کنگره بررسی شود. این بی‌آبرویی‌ها اما برای ترامپ بی‌معناست و او همانطور که گفته قصد ندارد به این راحتی‌ها از صحنه سیاسی به در شود. به اعتقاد بسیاری، ادامه حضور ترامپ ۷۴ساله در صحنه سیاسی به‌معنای تلاش او برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در سال۲۰۲۴ است.

البته انتخابات کنگره در سال۲۰۲۲ هم در پیش است و احتمالا بسیاری از هواداران ترامپ برای رأی دادن به نامزدهای حزب جمهوریخواه منتظرند ببیند او چه‌کسی را تأیید خواهد کرد؛ هوادارانی که اکنون حدود ۷۴میلیون نفر هستند. وعده ترامپ برای بازگشت می‌تواند شامل ماندن در میدان سیاست برای انتقام‌گیری از دشمنان هم باشد.

انتقام ترامپ

۷سناتور جمهوریخواهی که در کنار دمکرات‌ها ایستادند و در اقدامی تاریخی به استیضاح او رأی مثبت دادند، مهم‌ترین کسانی هستند که ترامپ بدون شک در پی انتقام‌گیری از آنها خواهد بود.

اما جالب آنجاست که اینها افرادی هستند که اعلام کرده‌اند دیگر قصد حضور در انتخابات را ندارند و با پایان دوره نمایندگی‌شان کنگره را ترک خواهند کرد. در مقابل، آنهایی که به استیضاح رأی منفی دادند، افرادی هستند که هنوز آرزوهای زیادی در صحنه سیاسی آمریکا دارند. به‌عبارت دیگر، آنها به صحنه‌گردانی سیاسی ترامپ در انتخابات آینده معتقدند و احتمالا بعد از این، منتظر حمایت‌های او هم خواهند بود.

رأی اعضای جمهوریخواه مجلس سنا در حمایت از ترامپ نشان داد که هنوز بسیاری هستند که معتقدند او قدرتمند است و می‌تواند در فضای سیاسی آمریکا تعیین‌کننده باشد. به‌عبارت دیگر، آنها هنوز ترامپ را اسب برنده می‌دانند و حاضرند روی او شرط ببندند.

ترامپ دروغ گفته

همه ۴۳جمهوریخواهی که علیه استیضاح رأی دادند و باعث شکست آن شدند می‌دانند که ترامپ بارها برای پیشبرد اهدافش دروغ گفته، از قدرت سوءاستفاده کرده و هوادارانش را برای حمله به کنگره تحریک کرده است، اما ترس از دست دادن کرسی نمایندگی باعث شده تا در کنار ترامپ بایستند.

آنها می‌دانند که ترامپ در میان طرفداران حزب جمهوریخواه هنوز هم محبوبیت بالایی دارد و به راحتی می‌تواند در انتخابات سال۲۰۲۲، از رقیب آنها حمایت و زمینه شکست‌شان را فراهم کند.

چند روز بعد از حمله به ساختمان کنگره، نتایج یک نظرسنجی انجام شده از سوی رویترز نشان می‌داد که ۷۰درصد جمهوریخواهان همچنان ترامپ را تأیید می‌کنند. طبق همین آمار و ارقام است که سناتورهای کنگره ترجیح داده‌اند، سمت او بایستند تا آینده سیاسی خود را تضمین کرده باشند. حزب جمهوریخواه بدون حمایت ترامپ، دست‌کم برای ۴سال پیش رو، نمی‌تواند پیروز هیچ انتخاباتی باشد؛ واقعیتی که سران حزب با رأی اخیر خود برای تبرئه او نشان دادند از آن آگاهند.

منبع: همشهری

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=390182

ثبت نظر

-