زلزله ۶.۱ ریشتری شمال هند را به لرزه درآورد

  • کد خبر : 389807
  • 26 بهمن 1399 - 0:23
زلزله ۶.۱ ریشتری شمال هند را به لرزه درآورد
به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از نیوز، مرکز ملی زلزله نگاری هند اعلام کرد این زلزله در ساعت ۱۰.۳۴ دقیقه (به وقت محلی) جمعه شب و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.  


مرکز این زلزله شهر امریتسار در ایالت پنجاب هند اعلام شده است.  
به گزارش رسانه‌های هند این زلزله باعث شد تا هزاران نفر در دهلی نو پایتخت هند و سایر شهرهای شمالی این کشور سراسیمه از خانه‌های خود خارج شده و در خیابان‌ها حضور یابند.  
گزارش‌های اولیه حاکی از این است که زلزله هند همزمان با زلزله تاجیکستان اتفاق افتاده است.  
هنوز گزارشی در مورد تلفات و خسارات احتمالی این زلزله در هند منتشر نشده است.  
زلزله‌ها و گسل‌های فعال در شمال پاکستان و قسمتی از هند و افغانستان نتیجه مستقیم حرکت شبه قاره هند به سمت شمال است که هر سال حدود۴۰ میلیمتر (۱.۶ اینچ) بوده و به قاره آسیا – اروپا برخورد می‌کند.  در اثر این برخوردقله های مرتفعی مانند هیمالیا، هندوکش پامیر… بسمت بالا کشیده شده و صفحه هند به زیر قاره آسیا – اروپا می رود. حرکت برخورد بین ایندو صفحه ادامه پیدا کرده و با لغزش گسل‌های رورانده دردامنه تپه‌های کوهستانها به زیر رشته کوهها به تعادل می‌رسد.  
زمین شناسان هشدار می‌دهند که منطقه غرب هیمالیا که شامل کشورهایی چون هند، نپال، پاکستان و افغانستان می‌شود، در معرض خطر زمین لرزه به بزرگی ۸ ریشتر است. زمین شناسان همچنین اعلام کرده‌اند که صفحات هند و اوراسیا به سوی یکدیگر فشار وارد می‌کنند. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=389807

ثبت نظر

-