به خطر افتادن جانداران دریایی با الودگی صوتی انسان

به خطر افتادن زندگی جانداران دریایی با سروصدای انسانی

  • کد خبر : 388200
  • 11 اسفند 1399 - 12:09
به خطر افتادن زندگی جانداران دریایی با سروصدای انسانی

 

الودگی صوتی و جانداران زیر دریا

تحقیقات جدید ادبیات علمی تایید می کند که سروصدای انسانی برای جانداران زیر دریا، زندگی را غیرقابل تحمل می کند.

دلقک ماهی ها اولین قسمت زندگی شان را به عنوان لارو در دریای ازاد می گذرانند. ان ها در این هنگام هنوز رنگ نارنجی و راه راه را به خودشان نگرفته اند و حتی توانایی شنا کردن هم ندارند. دم دلقک ماهی کودک به اندازه ای بزرگ می شود که بتواند کمی شنا کند، ولی در این دوره از زندگی اش هنوز نمی تواند صخره های دریایی را ببیند.

اما دلقک ماهی می تواند صداهای اطرافش را از قبیل صدای برخورد به سنگ ها و صخره ها را بشنود. دلقک ماهی کودک با استفاده از این صداها می تواند راه برگشت به صخره یا همان خانه اش را پیدا کند و بقیه عمرش را در انجا بگذراند، اما اگر بتواند صدایی را بشنود!

الودگی صوتی و جانداران زیر دریا

انواع الودگی صوتی و جانداران زیر دریا

متاسفانه کشتی ها،اسلحه های بادی، سکوهای حفاری، قایق های تندرو، حتی موج سواری و… همه این ها مربوط به فعالیت های بشری است. این ها می توانند زندگی لاروهای دلقک ماهی را به خطر بیندازد. همه ی این عوامل، سروصدای انسانی و گستردگی ان اقیانوس را به مکانی غیرقابل تحمل برای زندگی ابزیان دریایی تبدیل کرده است.

>>>بیشتر بخوانید:

رهایی از آلودگی صوتی با این اختراع جدید

چگونه از آلودگی صوتی در امان بمانیم؟

اغلب سروصدای انسانی مناظر طبیعی را نابود می کند، همچنین زندگی دریایی را هم تحت تاثیر قرار می دهد. در مورد بچه دلقک ماهی سروصدا می تواند حتی ان ها را تا مرز نابودی پیش ببرد و باعث می شود ان ها در دریا بدون جهت سرگردان باشند و نتوانند مسیر خانه خودشان را پیدا کنند.

الودگی صوتی و جانداران زیر دریا

کارلوس دوارته، بوم شناس دریایی در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله در عربستان سعودی گفت:((این چرخه شکسته شده است، شنیدن صدای خانه برای دلقک ماهی کودک اکنون سخت شده است و در بسیاری از موارد ناپدید شده اند.)) مطالعات جدید نشان می دهد که چگونه سروصدای زیر اب اثرات زیانباری بر گروه های بی شماری از حیوانات دریایی از جمله پلانکتون ها می گذارد. به گفته دکتر دوارته دامنه و گستردگی مشکل الودگی صوتی اخیرا بسیار بیشتر شده است.

وقتی کشتی های جنگی و سایر صداهای انسانی متوقف شوند، علف های دریایی کاملا صدای خاص خود رادارند و این به ابزیان مخصوصا لاروهای دلقک ماهی کمک خواهد کرد تا راه برگشت به خانه را راحت پیدا کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=388200
  • نویسنده : مهدیه کربلایی نژاد
  • منبع : https://www.nytimes.com/2021/02/04/science/ocean-marine-noise-pollution.html?smid=url-share

برچسب ها

ثبت نظر

-