ریزش مو و کمبود آهن/آیا می‌شود از کمبود آهن و ریزش مو جلوگیری کرد؟

  • کد خبر : 386839
  • 13 مهر 1400 - 10:15
ریزش مو و کمبود آهن/آیا می‌شود از کمبود آهن و ریزش مو جلوگیری کرد؟

نیوز:ریزش مو و کمبود آهن/کم‌خونی فقر آهن به دلیل کمبود آهن در خوراک یا جذب نشدن آهن توسط بدن اتفاق می افتد.ریزش مو ممکن است در بزرگسالان و کودکان به دلایل مختلفی وجود داشته باشد. ریزش مو فقط ناشی از الگوی طاسی مردانه یا ریزش موی ژنتیکی (male-pattern baldness) نیست و می تواند در اثر کمبود مواد مغذی مانند کمبود آهن ایجاد شود. هنگامی که آهن کافی ندارید، بدن نمی‌تواند هموگلوبین موجود در خون را تولید کند. هموگلوبین اکسیژن را برای رشد و ترمیم سلول ها‌ی بدن از جمله سلول ها‌یی که رشد مو را تحریک می کنند، حمل می کند.

ریزش مو و کمبود آهن

ریزش مو به علت فقر آهن می تواند مانند ریزش موی مردانه و زنانه به نظر برسد. بر اساس یک تحقیق که در مجله علمی پزشکی کره منتشر شده است نشان داد که آهن نه تنها می تواند در ریزش مو نقش داشته باشد، بلکه ممکن است باعث ریزش مو‌ها به روشی شبیه به طاسی مردانه و زنانه شود.

اگر ریزش مو دارید، ممکن است بیشتر از حدِمعمول در حمام یا در هنگام شانه‌کردن موها، ریزش را ببینید. در موارد پیشرفته‌تر ممکن است متوجه لکه ها‌ی طاس پوست سر شوید.

چگونه کمبود آهن و ریزش مو درمان می‌شود؟

اکثر موارد ریزش مو مربوط به کمبود آهن دائمی نیست. بهترین راه برای درمان ریزش مو پرداختن به علت اصلی این مشکل است. اگر فکر می کنید ریزش مو با کمبود آهن ارتباط دارد، برای اندازه‌گیری میزان آهن خود با پزشک مشورت کنید. پزشک به احتمال زیاد یک آزمایش خون می‌گیرد تا میزان پروتئینی به نام فریتین را که به ذخیره آهن کمک می کند، اندازه‌گیری می کند.

اگر در نتایج تست، میزان آهن کم است، می توانید آن را با مکمل ها‌ی آهن درمان کنید. ممکن است تغییر حرکات روده را به عنوان یک عارضه آهن اضافی تجربه کنید، بنابراین اگر مستعد ناراحتی معده هستید، حتماً به پزشک خود بگویید.

چرا ریزش مو می‌گیریم؟

رشد مجدد موی سر

مردم ایالات متحده بیش از ۳.۵ میلیارد دلار برای درمان ریزش مو هزینه می کنند و تخمین زده شده که حدود ۹۹ درصد از این محصولات افزایش رشد مو کار نمی‌کنند! در داخل کشور نیز محصولات مختلفی برای کمک به رشد مو‌ها معرفی شده است، اما آمار دقیقی از عملکرد این محصولات وجود ندارد!

روش‌هایی برای کمک به درمان رشد مجدد موی سر توسط توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده و متخصصان پزشکی معرفی شده است، که شامل موارد زیر است:

مینوکسیدیل (Rogaine): ماینوکسیدیل دارویی است که به دو صورت برای درمان دو مشکل مختلف تولید شده است. ماینوکسیدیل خوراکی برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شود و ماینوکسیدیل موضعی کاربرد مشخص در درمان ریزش مو و طاسی برای خانم‌ها و آقایان را دارد که علاوه بر قطع ریزش مو می‌تواند ریزش‌های سکه‌ایی را درمان کرده و به افراد شیمی درمانی شده برای بازگرداندن موهایشان کمک شایانی انجام دهد. برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش بیشتر موها، این محلول را دوبار در روز به پوست سر خود مالیده می کنید. اثرات ماینوکسیدیل حدود ۱۶ هفته به طول می انجامد، پس از آن زمان باید سرعت رشد کند شود.

فیناستراید (Propecia): فقط به صورت قرص وجود دارد و برای درمان ریزش موی مردان توصیه شده است. مصرف قرص فیناستراید ریزش مو را کند می کند و برای برخی از مردان باعث رشد مجدد مو می شود.

جراحی: اگرچه عمل جراحی باعث رشد مجدد نمی‌شود،، اما گزینه‌ای در دسترس افرادی است که ریزش مو دائمی دارند. کاشت مو و جراحی ترمیم شامل از بین بردن شاخه ها‌ی کوچک پوستی است که حاوی مو‌ها و کاشت آن‌ها در مناطق طاس سر شماست.

>>>پیشنهاد می شود:

انواع ماسک ضد ریزش مو خانگی

آیا می‌شود از کمبود آهن و ریزش مو جلوگیری کرد؟

طاسی

برای جلوگیری از ریزش مو در آینده، باید:

رژیم سالم و متعادل بخورید: حتماً غذا‌های سرشار از آهن مانند اسفناج، نخود فرنگی، پروتئین ها‌ی بدون چربی (گوشت و جگر گاو ماهی سالمون) و میوه مصرف کنید.

مصرف غذا‌های سرشار از ویتامین C: این مواد غذایی به بدن اجازه می دهند آهن را به شیوه‎ای کارآمدتر جذب کند. حتما بیشتر پرتقال، توت فرنگی، خربزه، کلم بروکلی و گوجه فرنگی میل کنید.

در بیرون از مو‌های خود مراقبت کنید: در روز‌های فوق‌العاده آفتابی و باد، مو‌های خود را بپوشانید.

مو‌های خود را به آرا م بشویید: اینکار می تواند در بیرون کشیدن هرگونه موی اضافی در طول روز به شما کمک کند.

محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی و رنگ موها: اگر از مواد شیمیایی و رنگ مو استفاده می کنید، بهتر است که این مواد شیمیایی به سطح پوست سر برخورد نداشته باشد.

 ریزش مو

سخن پایانی

از دست دادن مو به دلیل کمبود آهن نباید دائمی شود. برای پیگیری این موضوع به پزشک مراجعه کنید تا گزینه ها‌ی درمانی بررسی شود و شما را سریع در مسیر سلامتی مطلوب قرار دهد. پزشک می تواند به شما در تغییر رژیم غذایی کمک کند تا مقدار مناسب آهن را برای نیاز‌های خود دریافت کنید.

اگرشماهم تجربه‌ای در درمان ریزش مو دارید در قسمت نظرات باما به‌اشتراک بگذارید. امیدواریم که با مراقب از موها، شاهد ریزش آن‌ها نباشید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=386839

ثبت نظر

-