آلرژی فصلی و علائم آن و اقدامات پیشگیری

  • کد خبر : 386143
  • 26 فروردین 1400 - 12:45
آلرژی فصلی و علائم آن و اقدامات پیشگیری

در فصل بهار علف های تازه بریده شده، درختان و گل های تازه شکفته و گرده علف های هرز ، سبب آلرژی فصلی در حدود ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون نفر در هر سال می شود. آلرژیک رینیت اصطلاح پزشکی برای تب یونجه و آلرژی فصلی است که نه تنها در بهار، بلکه در طول تابستان و پاییز رخ می دهد

«آلرژی فصلی» در فصل بهار به‌دلیل گرده‌افشانی گل‌ها و گیاهان شیوع می‌یابد و با علایم مختلف ظاهر می‌شود، اما گرده‌افشانی برخی گیاهان از اواسط شهریور آغاز می‌شود و دوباره چنین علایمی با شروع فصل پاییز، بروز پیدا می‌کند.

این روز‌ها که با شیوع ویروس کرونا نیز مواجه هستیم، هر نوع تغییر در وضعیت سیستم تنفسی می‌تواند نگران‌کننده باشد. پس بهتر است افراد مستعد آلرژی فصلی به‌خوبی علایم آن را بشناسند و بهترین اقدامات پیشگیرانه را به‌کار گیرند:

علایم بروز «آلرژی فصلی»

تماس با گرده گل‌ها و گیاهان، باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود و واکنش‌هایی را در اندام‌های مختلف برمی‌انگیزد. اگرچه شایع‌ترین واکنش، گرفتگی و آبریزش بینی به‌دلیل ورود این عوامل محرک در مجاری تنفسی است، اما التهاب ملتحمه چشم همراه با قرمزی، سوزش و اشک‌ریزش نیز دور از انتظار نخواهدبود.

البته گاهی نیز علایم آلرژی فصلی ممکن است باعث سردرد، سرفه و اوتیت گوش در کودکان شود. همچنین مبتلایان به آسم معمولا در این دوران با تشدید بیماری مواجه خواهند بود.

شدت این واکنش‌ها در کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد و اغلب افراد نمی‌توانند شب‌ها خواب راحت داشته باشند که مسلما با احساس خستگی، اختلال در تمرکز و تحریک‌پذیری در طول روز مواجه می‌شوند.

 <<<بیشتر بخوانید:

آلرژی یا سرماخوردگی؛ چگونه تفاوت‌شان را تشخیص بدهیم؟

بهترین اقدامات پیشگیری از بروز «آلرژی فصلی»

تا حد امکان طی ساعات ۷ تا ۱۳ که میزان گرده گیاهان در هوا به بیشترین حد می‌رسد، در محیط بیرون نباشید. این نکته را در روز‌هایی که باد می‌وزد حتما به‌خاطر داشته‌باشید.

پنجره‌های منزل و خودرو را ببندید.

شست وشوی مرتب پرده‌ها، ملافه‌ها و روکش مبلمان را به یاد داشته‌باشید.

از سیستم تهویه مجهز به فیلتراستفاده و فیلتر‌ها را مرتب تعویض کنید.

هنگام خروج از منزل از عینک استفاده کنید تا مانع از ورود گرده گیاهان به چشم شود.

حساسیت فصلی؛ ارمغان ناخوشایند پاییز

پس از بازگشت به منزل، لباس‌ها را تعویض کنید و فوری دست‌ها را بشویید. در صورت امکان دوش بگیرید یا حداقل موهایتان را بشویید، زیرا گرده گیاهان لابه لای مو‌ها باقی می‌ماند.

هرگز لباس‌های بیرون را روی رختخواب نگذارید.

لباس‌ها را در هوای باز خشک نکنید، زیرا مامن خوبی برای گرده گیاهان خواهد بود. این نکته را به‌خصوص در باره لباس نوزادان همیشه رعایت کنید.

اگر در منزل ویلایی زندگی می‌کنید یا در مجاورت آپارتمان شما فضای سبز وجود دارد، هرس چمن‌ها تاثیر خوبی در پیشگیری از آلرژی دارد، زیرا مانع از باقی ماندن گرده گیاهان خواهدبود. البته چمن‌های هرس‌شده باید فوری جمع شود و هنگام انجام این کار از عینک، دستکش و ماسک استفاده شود.

به‌دلیل افزایش زمینه آلرژی در این دوران، به دیگر عوامل زمینه‌ساز آلرژی مانند دود سیگار نیز دقت و از مجاورت با آن پرهیز کنید.
محیط منزل را مرتب گردگیری کنید.

تاثیر «پروبیوتیک‌ها» در بهبود «آلرژی فصلی»

باکتری‌های مفید سیستم گوارش که با نام «فلور روده‌ای» یا «میکروبیوت» شناخته می‌شوند، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند. زمانی که تعادل فلور روده‌ای برهم بخورد، ترشح آنتی‌کور‌ها و بروز واکنش‌های آلرژیک اتفاق می‌افتد.
برای تقویت فلور روده‌ای باید در برنامه غذایی از پروبیوتیک‌ها استفاده شود که توانایی بدن را در برابر واکنش‌های آلرژیک بهبود می‌بخشد. علاوه بر ماست و کفیر، مکمل‌های پروبیوتیک نیز امروزه در دسترس است که می‌توان با مشورت پزشک، آن‌ها را مصرف کرد.

البته در کنار پروبیوتیک‌ها باید به پری‌بیوتیک‌ها نیز اشاره کرد. پری‌بیوتیک‌ها فیبر‌هایی هستند که توسط باکتری‌های روده تجزیه و هضم می‌شوند و در واقع غذای پروبیوتیک‌ها خواهندبود. انواع حبوبات، سبزیجات به‌خصوص سیر، پیاز، تره‌فرنگی و همچنین غلات سبوس‌دار غنی از این ترکیبات هستند.

مواد معدنی را فراموش نکنید!

حساسیت فصلی؛ ارمغان ناخوشایند پاییز

برای تقویت ایمنی بدن در برابر محرک‌های فصلی، مواد معدنی ترکیبات ارزشمندی هستند که واکنش‌های التهابی در بدن را کاهش می‌دهند و تاثیر مثبتی بر قدرت دفاعی دارند. «روی» در ترکیب گلبول‌های سفید و سنتز پروتئین‌ها نقش دارد.

همچنین در حفظ عملکرد ترکیباتی که خواص آنتی‌هیستامین دارند نیز مؤثر است و از بروز واکنش‌های آلرژیک پیشگیری می‌کند.

“منگنز” نیز با ممانعت از ترشح هیستامین در این زمینه نقش دارد. از طرفی به تقویت غشا‌های مخاطی که اغلب توسط ترکیبات آلرژن آسیب می‌بیند نیز کمک می‌کند. “منیزیم” نیز تاثیر مشابه در مهار هیستامین دارد و در پاک سازی بدن مؤثر است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=386143

ثبت نظر

-