علائم و نشانه های دیابت؛ آنچه که باید درمورد دیابت بدانید

  • کد خبر : 385860
  • 10 خرداد 1400 - 13:00
علائم و نشانه های دیابت؛ آنچه که باید درمورد دیابت بدانید

دیابت یا بیماری قند (یا Diabetes Mellitus), به قند خون بالا ی 120 میلی‌گرم در دسی لیتر گفته می‌شود. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است

دیابت، بیماری خاموش قرن است. نوع دوم آن رایج‌تر بوده و به علت سبک زندگی اشتباه به وجود می‌آید. عدم تحرک کافی، تغذیه نامناسب و اضافه وزن از دلایل به وجود آمدن دیابت در بدن هستند.

علائم دیابت

علائم دیابت

در ابتدا بهتر است بدانیم که دیابت دو نوع دارد؛ نوع اول، تا قبل از سن ۴۰ سالگی در بدن نمایان می‌شود و غیر قابل پیشگیری است. نوع دوم، بعد از سن ۴۰ در بدن بروز پیدا می‌کند که اغلب با سبک زندگی مناسب قابل پیشگیری است.

>>>بیشتر بخوانید:

۵ علامت هشدار دهنده ابتلا به دیابت

 

دیابت، بیماری خاموش قرن است. نوع دوم آن رایج‌تر بوده و به علت سبک زندگی اشتباه به وجود می‌آید. عدم تحرک کافی، تغذیه نامناسب و اضافه وزن از دلایل به وجود آمدن دیابت در بدن هستند. دیابت، بیماریی است که نشانه‌های خاموشی در بدن دارد و ما وقتی متوجه وجود این بیماری می‌شویم که به ارگان‌های اصلی و مهم بدن ما آسیب جدی وارد می‌کند.

ما می‌توانیم با شناختن و شناسایی نشانه‌های خاموش دیابت در بدن، مانع از آسیب به چشم‌ها، کلیه و قلب شویم.

علایم دیابت

علائم دیابت

۱. دست‌شویی رفتن‌های مکرر

اولین نشانه‌ی دیابت نوع دوم، تکرر ادرار است. در بدن ما میزان زیادی از قند (گلوکز)، بلا استفاده وجود دارد که کلیه تشخیص دفع آن‌ها را می‌دهد. در این صورت تعداد دست‌شویی رفتن‌ها زیاد شده و در هر بار، میزان ادرار به طور محسوسی بیش از حد طبیعی است.

برای اینکه قند اضافی موجود در خون ما دفع شود، بدن تقاضای آب بیشتر می‌کند. کسانی که دیابت خاموش دارند، علائمی مانند تشنگی بیش از حد نیز دارند. در این صورت شخص، بیشتر از حد معمول از آبمیوه، نوشابه و شیرکاکائو استفاده می‌کند.

۳. کاهش وزن بی دلیل

قند‌های به دست آمده از موادغذایی، که برای سوخت ماهیجه‌ها و حفظ بقای بدن به آن‌ها نیاز داریم، به راحتی در ادرار از بدن خارج شده بدون اینکه سلول‌های بدن ما بتوانند از آن‌ها مصرف کنند. در این صورت ما انرژی مورد نیاز برای هضم را پرداخت کرده؛ اما انرژیی دریافت نمی‌کنیم. در این صورت است که بدون هیچ رژیم غذایی و تحرک بیشتر، لاغر می‌شود.

۱۰ نشانه خاموش

۴. گرسنگی بیش از حد معمول

بالا بودن سطح قند (گلوکز) در بدن به معنای تعمین قند مورد نیاز ماهیچه‌های بدن نیست. در واقع، انسولین موجود در خون ما به خوبی برای بدن ما کار نمی‌کند و ما بیشتر و زودتر از حالت نرمال احساس گرسنگی مفرط می‌کنیم. این گرسنگی کاذب نبوده و در اکثر مواقع با افت فشار ناگهانی و سرگیجه همراه است.

۵. خستگی‌های همیشگی

خستگی‌های همیشگی برای بیماران دیابت نرمال است. خستگی‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که غذاها، سوخت لازم برای سلول‌های بدن را تعمین نمی‌کنند و قند‌های به دست آمده از موادغذایی دفع می‌شوند.

۶. حالات بد روحی

به علت وجود گلوکز اضافی در بدن، حالاتی مانند افسردگی‌های موقتی را تجربه می‌کنیم. پس نسبت به تغییرات ناگهانی حال خود هم حساسیت‌های لازم را داشته باشید؛ حتی اگر بدون دلیل رخ می‌دهند.

۷. تاری دید

دیابت با مسدود کردن رگ‌های خونی پشت چشم‌ها، موجب تاری دید می‌شود. گلوکزی که بر اثر دیابت در خون ما وجود دارند نوع متفاوتی با گلوکز‌های رایج برای سوخت بدن هستند و به همین دلیل به ارگان‌های بدن آسیب‌های جدی می‌رسانند. اولین نشانه‌ی درمان دیابت با رفع تاری دید همراه است به شرط آن که هر چه سریعتر برای درمان اقدام کنید. ‎

۸. تاخیر در بهبود زخم‌ها و خون‌ریزی‌

دیر خوب شدن زخم‌ها و بند آمدن خون‌ریزی در هنگام بریدگی یا سوختگی، از نشانه‌های دیگر دیابت است. ممکن است این نشانه‌ها با کمبود فاکتور‌های پوستی نیز بروز کند که در هر دو صورت، بهتر است آزمایشات مربوطه را انجام و با پزشک خود در میان بگذارید.

۱۰ نشانه خاموش

۹. بی‌حسی و خواب‌رفتگی دست و پا

یکی از نشانه‌های خاموش دیابت در بدن مانند بی حسی در انگشتان پا، صدمه به رگ‌های عصبی است. این صدمات می‌تواند با بی‌حسی و خواب‌رفتگی‌های مکرر دست‌ها و پا‌ها خود را نشان دهند که نباید به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم؛ زیرا تخریب رگ‌های عصبی بدن، غیرقابل ترمیم است.

۱۰. عفونت‌های ادراری

وجود مقادیر بالای قند در ادرار، موجب جذب باکتری‌ها در ناحیه تناسلی می‌شوند. بنابراین، بیماری‌های باکتریایی و عفونت‌های ادراری می‌تواند از نشانه‌های خاموش دیابت باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=385860

ثبت نظر

-