سیکل قاعدگی شرم ندارد!

  • کد خبر : 383246
  • 14 بهمن 1399 - 16:52
سیکل قاعدگی شرم ندارد!

 

چرخهٔ قاعدگی یا سیکل  در واقع تغییرات فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولیدمثل جنسی رخ می‌دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آمادهٔ تشکیل جنین می‌شود. در این مدت به تدریج بافت رحم نیز آمادهٔ نگهداری جنین می‌شود. اگر لقاح صورت نگیرد، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند. این فرایند به‌طور طبیعی در دوران باروری جنسی گونه‌های پستانداران ماده رخ می‌دهد.

چرخهٔ پریودی زنان در دوران بارداری و شیردهی متوقف می‌شود و به همین ترتیب در این زمان است که تست‌های حاملگی از نوع Bonmed به سرعت توانایی تشخیص احتمال بارداری را دارند.عادت ماهانه از دوران بلوغ تا زمان یائسگی ادامه می‌یابد. مدت خون‌ریزی عادت ماهانه برای چندروز، معمولاً ۳–۵ روز طول می‌کشد، اما بین ۲–۸ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی به‌طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد، یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. حجم متوسط خون‌ریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی ۳۵ میلی‌لیتر است.

>>>بیشتربخوانید:

خونریزی‌های سبُک قاعدگی نشانه‌ی چیست؟

قرص گیاهی فمودین؛ بهبود اختلالات پیش از قاعدگی، قاعدگی و یائسگی

نفخ قاعدگی، از علل تا درمان

فرهنگ معیوب گاه حتی معادلات فیزیولوژیک را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

* هر زن در طول زندگی خود حدود ۳۵ تا ۴۰ سال هر ماه با پریودی و دردهای روحی و جسمی ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کند! پس لازم است راجع به آن صحبت شود و درباره‌ی قاعدگی بیشتر بدانیم.

عطیه مهربان، فعال مدنی افغان در رشته توئیتی درباره روز جهانی بهداشت قاعدگی نوشت:

* پریودی یا عادت ماهانه شرم نیست! تداوم نسل بشریت حاصل همین عادت ماهانه است اما حرف زدن در مورد آن یرای برخی شرم است و ممنوع. قریب به ۹۹٪ دخترانی که عادت ماهانه یا پریود می‌شوند از شرم اینکه مبادا خانواده متوجه وضعیت آنها شوند در تمام روز خود را گرسنه نگه می‌دارند.

* به قاعدگی در افغانستان «مریضی» می‌گویند و این حالت طبیعی بدن را نوع مریضی می‌دانند. وقتی از داروخانه نوار بهداشتی می‌خرند، مسئول داروخانه آن را در کیسه سیاه می‌گذارد تا مبادا کسی متوجه شود چه چیز شومی خریداری شده است!

عادت، قاعدگی یا پریود؛ این‌ها فحش نیست!

* البته من از مادرانی و پدران سنتی توقع ندارم در این مورد حرف بزنند چنانچه حالا که من این متن را می‌نویسم مادرم وقتی متوجه شد به خاطر نوشتن در مورد این شرم بزرگ ملامتم کرد!

* اما این رسالتِ زنان و مردان درس خوانده و جوان است تا بر آگاهی‌سازی درباره این مسئله تلاش کنند.

* پریودی نه مریضی است، نه شرم و نه ضعف.‌ قاعدگی طبیعی‌ترین واکنش بدنی یک زن سالم است. با آن طبیعی برخورد کنید.

برترین‌ها

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=383246

ثبت نظر

-