اسحاق جهانگیری در ۱۴۰۰؟ آیا او توان رای‌آوری دارد؟

  • کد خبر : 382948
  • 14 بهمن 1399 - 13:59
اسحاق جهانگیری در ۱۴۰۰؟ آیا او توان رای‌آوری دارد؟

برترین‌ها: نقل‌قولی از علی صوفی، دیروز فضای سیاسی را تحت‌تاثیر قرار داد و رسما زمزمه‌ی کاندیداتوری اسحاق جهانگیری کلید خورد، اما آیا او توان رای‌آوری دارد؟ در دولت روحانی از او بی‌نهایت مواضع و اظهارنظرهایی هست که سابقه‌ی سیاسی‌اش را مثبت جلوه نمی‌دهد، شاید این قمار آخر اصلاح‌طلبان باشد، این گزارش درباره احتمال کاندیداتوری جهانگیری‌ست.

علی صوفی درباره جایگاه اسحاق جهانگیری در دولت حسن روحانی گفته است: «آقای جهانگیری بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در دولت کم‌رنگ شد تاجایی‌که گفت نمی‌توانم منشی دفترم را عوض کنم. امروز دیگر او جزء یاران آقای روحانی در دولت محسوب نمی‌شود». او با اشاره به محول‌شدن وظایف و اختیارات معاون‌اول دولت به رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: «هرچه نقش آقای واعظی در هماهنگی درون دولت پررنگ‌تر شد، بیشتر نقش آقای جهانگیری به حاشیه رفت.

حالا شاید گاهی در مواقعی به‌طور مقطعی و موردی آقای جهانگیری کنار رئیس‌جمهور حضور پیدا می‌کند یا آقای روحانی به او مأموریتی می‌دهد». این فعال اصلاح‌طلب نقش واعظی در دولت و مواضع سیاسی او را آشکار خواند و اظهار کرد: «به نظر می‌رسد دیگر آقای روحانی، آقای جهانگیری را به‌عنوان معاون اول خودش طرف مشورت و مرجع رسیدگی به امور نمی‌داند؛ چون این نقش را آقای واعظی ایفا می‌کند. در مجموع الان همه‌کاره و دست راست آقای روحانی در دولت آقای واعظی شناخته می‌شود و نام او در همه عزل‌و‌نصب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به چشم می‌خورد». صوفی ادامه داد: «حزب اعتدال و توسعه می‌خواهد نقش خودش را در دولت بیشتر کند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ دست پر داشته باشد که بتواند یا به‌صورت مستقیم یا در قالب ائتلاف با یک جریان دیگر به این عرصه وارد شود. حتی در یکی از روزنامه‌ها خواندم که آقای واعظی برای انتخابات ریاست‌جمهوری قصد کاندیداتوری دارد».

اسحاق جهانگیری در ۱۴۰۰؟ آیا او توان رای‌آوری دارد؟

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه از همان روز نخست دولت دوم آقای روحانی مشخص بود که آقای جهانگیری در این دولت نقش تشریفاتی دارد، بیان کرد: «اگر جایگاه دولت امروز نزد افکار عمومی تنزل پیدا کرده، برای آقای واعظی باید نقش بیشتری قائل بود تا آقای جهانگیری». او درباره احتمال جدایی جهانگیری از دولت حسن روحانی گفت: «آقای جهانگیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ صراحتا اعلام کرده که کاندیدا خواهد شد. او که سه‌ سال با این وضعیتش در دولت کنار آمده تا به هدفی بالاتر برسد، بعید می‌دانم در سال پایانی بخواهد از جایگاه معاون‌اولی کنار بکشد؛ مگر آنکه بخواهد راه خودش را کامل از دولت جدا و خودش را از اوضاع کنونی کشور مبری کند اما بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد».

صوفی درباره موقعیت اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اظهار کرد: «آقای جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ صراحتا خود را کاندیدای جریان اصلاحات خواند اما به‌دلیل حضورش در دولت خیلی آسیب دیده است. او به‌هر‌حال معاون‌اول رئیس‌جمهور محسوب می‌شود و باید هزینه نارضایتی جامعه از دولت را بپردازد. حالا اینکه او چه برنامه‌ای دارد تا اعتماد جامعه را به خود برگرداند، نمی‌دانم. البته آقای جهانگیری می‌تواند بگوید به من برای کار در دولت دوم آقای روحانی میدان ندادند یا هزار و یک دلیل و بهانه دیگر بتراشد اما نکته مهم آن است که چقدر این صحبت‌ها می‌تواند نگاه و افکار عمومی را تغییر دهد. در مجموع معتقدم کسی که عضو دولت آقای روحانی باشد و امیدوار باشد که در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی و اقبال مردم را به خود جلب کند، تقریبا نشدنی است».

اسحاق جهانگیری در ۱۴۰۰؟ آیا او توان رای‌آوری دارد؟

انتقاد عضو کارگزاران از تکرار سیاست ائتلافی

از سوی دیگر علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفته است که اصلاح‌طلبان در این انتخابات باید موضع روشنی داشته باشند، زیرا اصلی‌ترین کار تشکل‌های سیاسی، مطالعه و سنجش انتخابات و بررسی شرایط خودشان در هر انتخابات است».

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تأکید بر حضور مشروط اصلاح‌طلبان، خاطرنشان کرد: «نه تحت هر شرایطی حضور خواهیم داشت و نه می‌توانم بگویم شرکت نخواهیم کرد. هدف اصلاح‌طلبان باید این باشد که با نامزد اصلی خود وارد انتخابات شوند».

با این اوصاف به نظر می رسد پذیرفتن شخصیتی چون واعظی ازسوی بدنه اصلاح طلبان به عنوان نامزد ریاست جمهوری بسیار دشوار باشد. از طرف دیگر کار حتی برای جهانگیری برخلاف دور قبل بسیار فرق کرده است و دیگر آن جایگاه پیشین را ندارد. به هر روی گویی انک اندک اسامی بیشتری از فعالان اصلاح‌طلب برای کارزار ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح خواهد شد، اسامی که باید پیش از طرح نام خود، سخت‌گیری های شورای نگهبان را هم در نظر بگیرند.

 جهانگیری هیچ شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی می گوید: فرقی نمی‌کند که کاندیدای اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. نه آقای جهانگیری، نه آقای عارف و نه حتی خود آقای خاتمی هیچ شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند زیرا بدنه اجتماعی که به اصلاح طلبان باور داشت و به آنان رای می‌داد بعد از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و عملکرد دولت آقای روحانی و مجلس دهم اعتقاد و باور خود را از دست داد. بنابراین اینکه الان اصلاح طلبان بگویند ما می‌خواهیم اسحاق جهانگیری را کاندیدا کنیم یا فرد دیگری را هیچ فرقی ندارد.

اسحاق جهانگیری در ۱۴۰۰؟ آیا او توان رای‌آوری دارد؟

سایه سنگین روحانی روی آینده سیاسی جهانگیری

در اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری زمانی که اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی حسن روحانی حضور یافته بود بیان قاطع و مثبت او موجب شده بود بسیاری بر این فرضیه تاکید کنند که جهانگیری بهترین گزینه برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از سوی اصلاح‌طلبان است.

اسحاق جهانگیری در ۱۴۰۰؟ آیا او توان رای‌آوری دارد؟

حامیان نامزدی جهانگیری

مرتضی حاجی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با ابراز اینکه جهانگیری در انتخابات توانست تا حد زیادی توانایی‌های خود را نشان دهد درباره انتخابات ۱۴۰۰ و گزینه اصلاح‌طلبان گفته بود:« اگر جهانگیری کاندیدا شود شانس خوبی دارد.

اسماعیل دوستی فعال اصلاح‌طلب، با اشاره به احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات سال ۱۴۰۰، گفت: من این موضوع را نشنیدم، اما به نظرم اصلاح‌طلبان حتما در انتخابات کاندیدا خواهند داشت. این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به احتمال حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات گفت: آقای جهانگیری شایستگی بیشتری برای ریاست جمهوری دارد و به نظرم کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهد بود.

دیگر چهره‌ای که اخیر از شانس جهانگیری برای نامزدی انتخابات ۱۴۰۰ گفته شهربانو امانی نماینده مجلس ششم و عضو اصلاح‌طلب فعلی شورای شهر تهران است. او گفته:«یکی از علل حمله به معاون اول رئیس‌جمهوری هراس از حضور وی در انتخابات ۱۴۰۰ است که سبب شده رسانه‌های اصول‌گرا این روزها شروع به تخریب وی کنند.

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات نیز  درباره احتمال کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، معاون اول را به جدایی از دولت ترغیب کرد: «اگر کاندیداتوری آقای جهانگیری در انتخابات آینده قطعی است، باید از دولت جدا شود و فاصله بگیرد. در این صورت شرایط بهتری برای رای‌آوردن خواهد داشت.»

اسحاق جهانگیری در ۱۴۰۰؟ آیا او توان رای‌آوری دارد؟

سایه دلار ۴۲۰۰ تومانی

با این حال جهانگیری در این سه سال اخیر استعفا نداد در دولت ماند اما نتوانست نقش تاثیرگذاری را در این دولت ایفا کند. او اگر به دنبال جلب‌نظر افکار عمومی بود دست کم می‌توانست با استعفای خود نشان دهد که فرصتی به او به عنوان معاون اول برای ایجاد تحولات در بخش‌های مختلف داده نشده است. اما حالا بار نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از دولت روحانی و بار همه وعده‌های گفته شده و به سرانجام نرسیده روی دوش جهانگیری نیز قرار دارد.

علاوه بر این او نامش با یک موضوع تلخ نیز گره خورده است. دلار ۴۲۰۰ تومانی، تصمیم پرحاشیه‌ای در جلسه دولت که جهانگیری آن را از صداوسیما اعلام کرد تا برای همیشه نام «دلار جهانگیری» را به خود بگیرد. تصمیمی که با هیچ معیار منطقی و اقتصادی همخوانی نداشت و خیلی زود نیز اثر خود را در جامعه از دست داد و خلاصه کسی این دلار ۴۲۰۰ تومانی یا همان دلار جهانگیری را در میان مردم ندید هرچند که در آخرین گزارش دیوان محاسبات اعلام شده حدود ۵ میلیارد دلار از این دلارهای جهانگیری به برخی تاجران برای واردات داده شده اما فعلا خبری از کالایی برای وارد شدن نیست!

بنابراین به نظر می‌رسد اگرچه در یک شرایط عادی اسحاق جهانگیری می‌توانست یک گزینه بسیار مناسب برای نامزدی از سوی جریان اصلاح‌طلب باشد اما حالا در شرایطی که اصلاح‌طلبان با بی میلی مردم مواجه شده‌اند و عامل مهم آن نیز عملکرد دولت روحانی بوده و جهانگیری نیز فارغ از عمل اما در اسم نفر دوم چنین دولتی است بعید به نظر می‌رسد او بتواند ترغیبی در افکار عمومی برای ۱۴۰۰ ایجاد کند که حامیان گذشته اصلاح‌طلبان بار دیگر به پای صندوق رای بازگردند. اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌روی باید چند برابر گذشته توان بگذارند و کاندیدای موردنظر باید از همه ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

کوچکترین شائبه‌ها می‌تواند بازی را تمام کند. بازی اصلاح‌طلبان با اصول‌گرایان نیست بلکه با مردم است چرا که هدف باید این باشد که چگونه مردم را راهی صندوق رای کرد. بازگرداندن مردم به پای صندوق‌ها به صورت خودکار پیروزی کاندیدای اصلاح‌طلبان را قطعی خواهد کرد و آنچه اصول‌گرایان را به برنده انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل خواهد کرد بی میلی مردم به صندوق رای خواهد بود.

منبع: روزنامه شرق، خبرگزاری نیوز، نامه نیوز و روزنامه آفتاب یزد

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=382948

ثبت نظر

-