از بین رفتن حس بویایی و چشایی به دلیل ابتلا به کرونا؟!

  • کد خبر : 376733
  • 10 بهمن 1399 - 10:03
از بین رفتن حس بویایی و چشایی به دلیل ابتلا به کرونا؟!

وب‌سایت گجت‌نیوز – حسین مرادی: طی روز‌های گذشته میزان مراجعه به مراکز درمانی به دلیل از بین رفتن حس بویایی و چشایی افزایش پیدا کرده و برخی از کارشناسان آن را نشانه‌ای از ابتلا به کرونا می‌دانند. اما آیا نابویایی نشانه‌ای از ابتلا به کروناویروس است؟

طی روز‌های اخیر میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی به دلیل از بین رفتن حس بویایی و چشایی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در همین رابطه خبر‌هایی مبنی بر این که این اختلال نشانه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا باشد منتشر شد که نگرانی‌های زیادی را به همراه داشت. در همین راستا دکتر ابراهیم رزم‌پا، نایب رئیس انجمن راینولوژی عنوان کرد طی یک ماه گذشته شیوع اختلال بویایی و چشایی به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرده است که طی سال‌های گذشته چنین موضوعی را شاهد نبوده‌ایم.

دو نوع اختلال بویایی وجود دارد

نایب رئیس انجمن راینولوژی در ادامه افزود حس چشایی به کمک حس بویایی عمل می‌کند و فردی که حس بویایی خود را از دست داده است، در واقع حس چشایی‌اش نیز با اختلال مواجه شده و از دست می‌رود. از این رو مشکل اصلی در مواجه با این موضوع به اختلال در بویایی مربوط می‌شود. وی افزود البته باید توجه داشت که دو نوع اختلال بویایی وجود دارد؛ نوع اول آن نابویایی انسدادی و نوع دوم آن نابویایی عصبی است.

نابویایی انسدادی

طبق اعلام دکتر ابراهیم رزم‌پا، نابویایی انسدادی به راه تنفسی و راه بینی بیمار مربوط می‌شود. وی افزود دلیل نابویایی انسدادی می‌تواند التهاب شدید و پلیپ باشد که باعث بسته شدن راه بینی می‌شوند. البته این مورد با درمان دارویی یا جراحی به آسانی درمان خواهد شد.

نابویایی عصبی

دکتر ابراهیم رزم‌پا در ادامه اظهار کرد در حال حاضر نوع اختلال بویایی که بسیار شیوع پیدا کرده از نوع نابویایی عصبی است. این نابویایی در گذشته نیز مشاهده شده و علت اصلی آن نامشخص است، اما یکی از شایع‌ترین دلایل این نوع از اختلال بویایی به عفونت‌های ویروسی مربوط می‌شود. وی افزود حتی با یک سرماخوردگی ساده فرد با نابویایی مواجه شده و برای درمان به پزشک مراجعه می‌کند. در گذشته هنگامی که این اختلالات به وجود می‌آمد بدون درمان نیز بیمار پس از یکسال به حالت اولیه خود دست پیدا می‌کرد، اما اگر بویایی بیمار درمان نمی‌شد، این مشکل به صورت دائمی در بیمار باقی می‌ماند.

نایب رئیس انجمن راینولوژی در ادامه اظهار کرد اگر بیماری اختلال بویایی بیمار دائمی می‌شد، برای او استفاده از ویتامین‌ها و کورتون را توصیه می‌کردیم. وی تاکید کرد از طرفی بیماری‌های خود ایمنی جزو آن دسته از مشکلاتی است که باعث نابویایی عصبی می‌شود، در چنین شرایطی نابویایی عصبی را به شکل حالت کری ناگهانی یا فلج عصب صورتی تلقی می‌کردیم که به صورت ناگهانی رخ می‌داد و دلیل آن نیز مشخص نبود. اما به طور کلی در وضعیت فعلی برخی از دلایل نابویایی عصبی به بیماری ویروسی و بعضا به مسائل بیماری‌های خود ایمنی مربوط می‌شود.

از بین رفتن حس بویایی و چشایی به دلیل ابتلا به کرونا

ارتباط از بین رفتن حس بویایی با کرونا

دکتر ابراهیم رزم‌پا در ادامه عنوان کرد طی روز‌های گذشته تعداد مراجعه به مراکز درمانی به دلیل از بین رفتن حس بویایی افزایش پیدا کرده و همین مورد دو فرضیه را مطرح کرده است. فرضیه اول این است که احتمال دارد از بین رفتن حس بویایی مربوط به ویروس جدید کرونا باشد؛ به بیانی دیگر با توجه به این که ویروس کرونا به عصب بیمار حمله می‌کند، باعث ایجاد چنین اختلالی می‌شود. وی افزود ویروس کرونا نوعی از ویروس سرماخودرگی است، با این تفاوت که اکنون جهش پیدا کرده و میزان تخریب آن بر سیستم تنفسی، قلب و کلیه بسیار بیشتر است. این متخصص گوش، حلق و بینی تاکید کرد تاکنون مطالعات این حوزه تکمیل نشده است، اما بر این باوریم که ویروس کرونا قادر است در افراد نابویایی ایجاد کرده و به همین دلیل این فرضیه محتمل‌تر است.

تاثیر شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده در ایجاد نابویایی

نایب رئیس انجمن راینولوژی در ادامه اظهار کرد فرضیه دوم به این موضوع اشاره دارد که در حال حاضر میزان استفاده از شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده افزایش پیدا کرده و اثرات مخرب آن بر روی سیستم عصبی فرد تاثیر گذاشته است که نتیجه آن نابویایی است. علاوه بر این فرضیه، همچنان بررسی‌های ما نشان می‌دهد یکی از دلایل اصلی اختلال نابویایی که بسیار شیوع پیدا کرده به ویروس کرونا مربوط می‌شود.

نحوه درمان نابویایی

این عضو هیئت‌مدیره انجمن گوش، حلق و بینی در ادامه افزود پزشکان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که همانند گذشته نمی‌توانیم برای درمان اختلال نابویایی به مبتلایان مصرف کورتون را توصیه کنیم؛ چراکه کورتون باعث می‌شود سیستم ایمنی افراد ضعیف شده و آن‌ها را در مقابل کرونا آسیب‌پذیر کند. از این رو برای درمان این اختلال ما استفاده از زینک، سلنیوم و ویتامین‌های مختلف را پیشنهاد می‌کنیم.

آیا از بین رفتن بویایی به معنای ابتلا به کرونا است؟

از بین رفتن حس بویایی و چشایی به دلیل ابتلا به کرونا

دکتر ابراهیم رزم‌پا در ادامه تاکید کرد در حال حاضر به صورت قطعی نمی‌توانیم اعلام کنیم هر فردی که بویایی و چشایی خود را از دست داده به کرونا مبتلا شده است؛ چراکه هر فردی که به بیماری کویید-۱۹ مبتلا می‌شود، حس چشایی و بویایی خود را از دست نمی‌دهد. البته مبتلایان قطعی ما آن دسته از افرادی هستند که آزمایش داده و ابتلای آن‌ها به این ویروس تایید شده است. از طرفی امکان دارد ویروس کرونا در بدن بسیاری از افراد وجود داشته باشد و پس از مدتی بهبود پیدا کنند.

وی در ادامه افزود باید به این نکته توجه داشت که ممکن است تعداد زیادی از افراد به ویروس کرونا مبتلا باشند، اما برای آن‌ها مشکلی را به وجود نیاورد که چنین موضوعی آن‌ها را به یک منتقل کننده ویروس تبدیل می‌کند؛ به عبارت دیگر در چنین صورتی این فرد دارای سلامتی کامل خواهد بود، اما جان سایر افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند را به خطر می‌اندازد.

رزم‌پا در ادامه گفت:

کسانی که اختلال بویایی دارند و در عین حال علائم دیگر ابتلای به کرونا هم داشته باشند، می‌بایست بررسی شوند. اگر مشاهده شد که فردی دارای اختلال بویایی و همزمان دارای مشکل تنفسی است، حتما باید مورد آزمایش قرار بگیرد. در مرحله اول یکسری آزمایش ساده است؛ به عنوان مثال یک آزمایش خون ساده می‌تواند شک ما را درباره آلودگی فرد به کرونا تقویت یا تضعیف کند و بعد مشخص شود که آیا باید تست کرونا بدهد یا خیر.

دکتر ابراهیم رزم‌پا در پایان خاطرنشان کرد هر فردی که دارای اختلال بویایی است نیازی ندارد که تست دهد؛ چراکه این تست برای آن دسته از افرادی است که دارای علائم اصلی هستند. هرچند مواردی را شناسایی کردیم که دارای اختلال بویایی بودند و حتی تست کرونای آن‌ها نیز مثبت شد. وی افزود حتی در برخی از موارد افراد فقط دچار اختلال بویایی و چشایی بودند که نتیجه تست آن‌ها مشخص شد به کرونا مبتلا شده‌اند. از این رو می‌توان گفت بین اختلال بویایی و ابتلا به کرونا ارتباطی وجود دارد، اما در حال حاضر نمی‌توان گفت هر فردی که اختلال بویایی دارد، به کرونا هم مبتلا شده است.

به تازگی هم یک پزشک اهل مولوز در شرق فرانسه که تست کرونایش مثبت اعلام شده، گفت هیچ علائمی از تب و سرفه نداشته، اما حس چشایی و بویایی‌اش دچار اختلال شده بود و گرفتگی بینی و درد و احساس خستگی داشت. تعداد زیاد دیگری هم در ایتالیا، اظهارات مشابهی داشته‌اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=376733

ثبت نظر

-