جراحی بینی استخوانی

  • کد خبر : 371698
  • 07 بهمن 1399 - 18:13
جراحی بینی استخوانی

برترین‌ها: در تعریف عامیانه، بینی اشخاص به دو دسته گوشتی و استخوانی تقسیم می‌شود. این تعاریف در واقع به میزان پوست روی بینی اشاره دارد. بینی‌های گوشتی، حجم پوست بیشتری دارند، اما بینی‌های استخوانی با لایه‌ای نازک از سطح پوست پوشانده شده‌اند.

با اینکه ممکن است این تعاریف از نظر پزشکی چندان دقیق نباشند، اما می‌توان این موضوع را تأیید کرد که در اغلب موارد، بینی‌های استخوانی از شانس موفقیت بیشتری در جراحی برخوردار هستند. هرچند فاکتور‌هایی در موفقیت جراحی بینی استخوانی تأثیرگذار است که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تشخیص نوع بینی

با لمس و مشاهده در آینه می‌توان شکل کلی بینی را در نظر گرفت، اما تشخیص نهایی نوع بینی باید توسط پزشک جراح انجام شود. در واقع پزشک و کارشناس مربوطه، فراتر از تعاریفی مانند بینی استخوانی و گوشتی، میزان پوست، شکل‌پذیری، حجم استخوان و غضروف را با دقت بالا بررسی و اندازه‌گیری می‌کند.

این بررسی دقیق، ارتباطی مستقیم با تجربه پزشک در زمینه جراحی بینی استخوانی و گوشتی دارد. یک پزشک حاذق تنها با این بررسی کارشناسانه می‌تواند نتیجه دقیق جراحی و میزان موفقیت عمل جراحی بینی را به بیمار اعلام کند.

جراحی بینی استخوانی

زیبایی‌شناسی بینی استخوانی

یکی از مسائل بسیار مهم در جراحی بینی استخوانی، مبحث زیبایی‌شناسی، بررسی کلی شکل صورت و در نظر گرفتن تغییرات با توجه به دیگر اعضای صورت بیمار است. فاصله نوک بینی از لب، فاصله بینی با چشم‌ها، اندازه کلی صورت و عمق بینی از جمله مواردی است که باید با پزشک مربوطه مطرح شود.

فاصله نوک بینی از لب‌ها باید در اندازه‌ای مطلوب قرار داشته باشد و صورت نباید پس از عمل، با فاصله زیاد این دو عضو مهم، شکلی نامتقارن را به خود بگیرد. علاوه بر این بعد از کوچک شدن بینی نباید فاصله بینی از دو چشم و اطراف صورت آن‌قدر تغییر کند که فرم نهایی صورت، شکلی غیرطبیعی را کسب کند.

درصورتی‌که تغییرات بینی، شکل قرارگیری اعضا در صورت را تغییر می‌دهد بهتر است پزشکی را انتخاب کنید که در زمینه فک و صورت تحصیل کرده است و یا با این شکل از جراحی و زیبایی‌شناسی مرتبط با آن، آشنایی دارد.

جراحی بینی استخوانی

شانس موفقیت جراحی بینی استخوانی

بینی‌های استخوانی با توجه به دارا بودن غضروف و استخوان‌بندی محکم معمولاً با نتیجه جراحی مطلوب‌تری همراه هستند و شکل نهایی بینی حتی پیش از شروع عمل تا حدود بسیار زیادی قابل پیش‌بینی است.

در واقع در بینی‌های استخوانی پزشک می‌توان تغییرات بیشتری را بر روی بینی اعمال کند و فرم‌دهی معمولاً در سطحی مطلوب قرار دارد. هرچند باز هم باید این موضوع در نظر گرفته شود که نتیجه جراحی بینی چه بر روی بینی‌های استخوانی اعمال شود و چه بینی‌های گوشتی، در هر شخص متفاوت است و ارتباطی مستقیم با سلیقه بیمار و تخصص پزشک مربوطه دارد.

درصورتی‌که به شکل بینی‌های فانتزی و عروسکی علاقه دارید و از یک بینی استخوانی بهره می‌برید، می‌توانید انتظار نتیجه‌ای مطلوب را از عمل جراحی خود داشته باشید، زیرا این شکل از بینی‌ها معمولاً با طرح‌های فانتزی و عروسکی هماهنگ هستند.

نوع جراحی مناسب با بینی استخوانی

عمل جراحی بینی استخوانی با توجه به نتیجه نهایی در نظر گرفته‌شده می‌تواند به دو روش باز و بسته صورت بگیرد. در جراحی باز یک برش کوچک بر روی بینی اعمال می‌شود تا پوست بینی از روی اسکلت جدا شده و تغییرات مدنظر اعمال شود. جراحی باز بینی با توجه به تسلط کامل پزشک به شکل نهایی بینی معمولاً با نتیجه‌ای بهتر و کامل‌تر همراه است و عدم قرینگی در این شکل از جراحی به حداقل می‌رسد.

از سوی دیگر با توجه به تخصص پزشک و البته شکل بینی ممکن است از تکنیک جراحی بسته در جراحی بینی استخوانی استفاده شود. در این روش تمامی برش‌ها از داخلی بینی زده می‌شود و جراح دیدی مستقیم را از نتیجه نهایی بینی نخواهد داشت. میزان کبودی و تورم بعد از عمل با توجه به برش نخوردن پوست در این شکل از جراحی بسیار کمتر است. هرچند ممکن است در صورت عدم تخصص پزشک، عدم قرینگی پس از جراحی در بینی بیمار مشاهده شود.

جراحی بینی استخوانی

میزان برگشت‌پذیری در بینی استخوانی

به‌طورکلی میزان برگشت‌پذیری بعد از عمل جراحی بینی، ارتباطی مستقیم با شکل بینی، تخصص پزشک و البته مراقبت بیمار دارد. بااین‌حال باید به این موضوع اشاره شود که بینی‌های استخوانی درصورتی‌که عمل جراحی با دقتی بالا انجام شده باشد، از برگشت‌پذیری ناچیزی برخوردار هستند و می‌توان یک نتیجه دائمی از عمل جراحی را انتظار داشت.

البته در مواردی ممکن است که مقداری از برجستگی بینی بعد از عمل جراحی اولیه باقی بماند که با نظر پزشک با یک عمل ترمیمی سریع قابل تصحیح است. پیشنهاد می‌شود مراقبت از بینی و جلوگیری از اعمال هرگونه ضربه را بعد از عمل جراحی بینی استخوانی به حداکثر برسانید تا بتوانید شانس برگشت‌پذیری شکل بینی را تا حد ممکن کاهش دهید.

جراحی بینی استخوانی

توصیه‌های پیش از عمل

ممکن است توصیه‌های پیش از عمل در بین پزشکان متفاوت باشد، اما معمولاً مواردی است که تمامی پزشکان پیش از عمل جراحی بینی به آن اشاره خواهند کرد. بهتر است به مدت دو هفته پیش از عمل از مصرف دارو‌هایی مانند بروفن و آسپیرین خودداری کنید. در صورت نیاز به مصرف مسکن باید پزشک مربوطه را در جریان نوع قرص یا داروی مصرفی قرار دهید.

استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی باید به حداقل رسانده شود و در صورت امکان تا ۲ هفته پیش از عمل از مصرف این مواد جلوگیری شود. شب قبل از عمل بهتر است یک شام سبک میل کنید و حدود ۶ تا ۸ ساعت برای آزمایش‌های پیش از عمل ناشتا باشید.

استحمام در روز عمل نیز می‌تواند به تمیز شدن سطح پوست پیش از عمل بینی کمک کند. هرچند درنهایت این پزشک انتخابی شما است که پیشنهاد‌های لازم قبل از عمل را به شما اعلام خواهد کرد.

جراحی بینی استخوانی

توصیه‌های بعد از عمل

یکی از مراحل بسیار مهم در عمل جراحی بینی، اتفاقاتی است که در روز‌های آتی بعد از عمل رخ می‌دهد. اتفاقات و رفتار‌هایی که می‌تواند در شانس موفقیت جراحی تأثیرگذار باشد. به‌طورکلی بعد از هر نوع از جراحی باید دارو‌های تجویز شده را در زمان مناسب مصرف کنید.

بعد از جراحی بینی از رفتن به مکان‌های شلوغ که خطر برخورد با بینی شما افزایش می‌یابد خودداری کنید. بینی خود را با محلول ارائه‌شده توسط پزشک شستشو کنید. از خوردن مواد غذایی سفت، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، خنده‌های شدید و خوابیدن به پهلو و شکم خودداری کنید.

برای مشاهده سایز بزرگ‌تر عکس روی آن کلیک کنید

جراحی بینی استخوانی

راهکار‌هایی برای انتخاب جراح بینی

مهم‌ترین مرحله در پروسه جراحی بینی، انتخاب یک جراح کاربلد و با تجربه است. باید به این موضوع دقت شود که هر ارزانی بی‌دلیل نیست و بهتر است در هنگام انتخاب جراح بینی، به سراغ ارزان‌ترین گزینه ممکن نروید و مواردی مانند تجربه پزشک را در اولویت قرار دهید.

یک جراح بینی کم‌تجربه ممکن است علاوه بر عدم دستیابی به نتیجه ظاهری مطلوب، مشکلات و اختلالات تنفسی خاصی را نیز در بیمار ایجاد کند. مشکلاتی که معمولاً منجر به نیاز به جراحی دوباره و افزایش هزینه‌های بیمار خواهد شد.

این موضوع را در نظر بگیرید که یک جراح بینی کاربلد، فراتر از منافع مالی و شخصی خود، مواردی را به شما اعلام خواهد کرد که با سلامت و رضایت فردی شما هماهنگ باشد. یک جراح مناسب از عجله‌های پیش از عمل خودداری می‌کند و با صبر و حوصله بسیار زیاد به پرسش‌های شما در موارد مختلف پیش و پس از عمل پاسخ خواهد داد.

از نظر نتیجه نیز هرچند جراحی بینی یک عمل غیر قابل پیش‌بینی است، اما یک پزشک حاذق باید بتواند تصویر نهایی به‌دست‌آمده از بینی را در اختیار بیمار قرار دهد.

فاکتور‌هایی مانند شهرت، تجربه پزشک، تخصص لازم و البته رضایت بیماران قبلی از جمله مواردی است که باید پیش از انتخاب یک جراح بینی به آن دقت شود و با حفظ تعادل در میان این عامل‌ها، پزشکی متناسب با هزینه مدنظر بیمار انتخاب شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=371698

ثبت نظر

-