طرز تهیه حلوا سه ‌آرده/افطاری روز هشتم ماه رمضان

  • کد خبر : 370511
  • 01 اردیبهشت 1400 - 9:22
طرز تهیه حلوا سه ‌آرده/افطاری روز هشتم ماه رمضان

این حلوا با سه نوع ارد درست می شود. این حلوا به دلیل استفاده از آرد برنج و نخودچی علاوه بر آرد گندم، دارای خواص مغذی بیشتری نسبت به حلوای معمولی است.

حلوای سه آرده با سه آرد متفاوت، گندم، برنج و نخودچی درست می‌شود. این سه نوع آرد اگر چه از نظر خواص با هم متفاوت هستند، اما تقریبا مشابه هم هستند. ارد نخودچی و برنج کمی زبرتر و ارد برنج آرد کمی نرم تر است. ارد نخودچی نسبت به دو ارد دیگر از خاصیت بیشتری برخوردار است. با وجود استفاده از سه آرد متفاوت نتیجه کار مشابه سایر حلواهاست. اگر قرار به انتخاب باشد حلوایی که با این ارد درست می شود هم خوش مزه تر و هم نرم تر از سایر حلواها است. قابلیت شکل پذیری بالایی نیز دارد.

شما می توانید هم از کره حیوانی و هم گیاهی استفاده کنید که در این حلوا از کره گیاهی استفاده شده است. میزان شیرینی آرد بستگی به ذائقه شما دارد، اما یهتر است که برای سلامتی خودمان که شده از شیرین کردن بیش از حد شیرینی اجتناب کنیم چون حلوا پس از سرد شدن شیرینتر می‌شود موقع شکل دادن به چنین حلوایی با مشکل مواجه خواهید شد بخصوص که بخواهید با پشت قاشق کار کنید.

اصولا خوردن غذا‌های پرچرب و شیرین برای سلامتی انسان مضر است، اما هر کدام از ما پیش آمده که بعضی وقت ها دلمان بخواد حلوا درست کنیم بخصوص در اواخر هفته و یا ماه رمضان که اغلب برای افطار کردن از شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. این حلوا انتخاب خوبی برای شماست، چون هم خواص مغذی بیشتری دارد و هم در حین درست کردن آن دقت بیشتری انجام می‌شود.

>>>بیشتر بخوانید:

حلوای ضیابری شیرینی محلی گیلان/آموزش تصویری

مواد لازم

  • آرد سفید گندم: نصف پیمانه
  • آرد نخودچی: نصف پیمانه
  • آرد برنج: نصف پیمانه
  • پودر قند یا شکر: یک پیمانه و یا کمتر
  • روغن: نصف پیمانه و یا کمتر
  • گلاب: 1/4 پیمانه
  • زعفران غلیظ:4 قاشق غذاخوری
  • کره: 15گرم

طرز تهیه حلوا سه‌آرده

طرز تهیه حلوا سه‌آرده

مرحله اول:

قبل از هر کاری بهتر است برای یک دست شدن هر اردی را الک کنید بنابر این هر سه آرد را جداگانه الک کنید. الک کردن آرد‌ها بسیار مهم است، چون حتی بهترین آرد‌ها هم مقداری بخش‌های درشت دارند. بخصوص برای آرد نخودچی حتما این نکته را رعایت کنید. یک تابه با اندازه مناسب را روی حرارت ملایم گاز بگذارید، آرد گندم را ریخته و تفت دهید. آنقدر تفت دهید که بوی خامی آن برود و رنگ ان تغییر کند. آرد سفید دیرتر از آرد سبوس دار رنگش تغییر می کند. سپس آرد برنج را اضافه کنید، زمان آن کمتر از آرد گندم است. در انتها آرد نخودچی را اضافه کنید، آرد نخودچی سریع تر تفت می‌خورد بنابراین زیاد روی گاز نماند. حالا شعله را خاموش کرده و محتویات داخل ماهیتابه را الک کنید و ناخالصی‌ها را دور بریزید. این مرحله خیلی مهم است. چون اگر توجه کنیدناخالصی ها و اردهای درشتی را در الک می‌بینید.

مرحله دوم:

پس از بو دادن آرد ابتدا سراغ درست کردن شربت می‌رویم. ۱ پیمانه شکر را در ۱ پیمانه آب تصفیه شده می‌ریزیم. آب و شکر را به هم بزنید. روی حرارت بگذارید تا بجوش آید، زیر آن را کم کنید تا شکر خوب حل شود. حالا گلاب و زعفران غلیظ را داخل آب و شکر بریزید و بلافاصله گاز را خاموش کنید و کناری بگذارید. سعی کنید گلاب شما از نوع مرغوب باشد تا عطر و بوی خوبی به حلوا بدهد.

مرحله سوم:

حالا ارد‌ها را دوباره در تابه ریخته و روغن را به تدریج و آرام آرام به آن اضافه کنید. توجه کنید که این کار را حتما به تدریج انجام دهید و هر بار که کمی از روغن را به آرد اضافه می‌کنید خوب آن را بهم بزنید. در ابتدا به نظر می‌رسد که مقدار روغن خیلی کم ا ست، اما همچنین که آرام آن را به آرد اضافه می‌کنید در نهایت مقداری اضافه می‌آید. سعی کنید کمتر از نصف پیمانه استفاده کنید. کره را هم به آرد اضافه کنید. هم بزنید.

مرحله چهارم:

حالا شربت را به آرامی به آرد و روغن اضافه کنید و مرتب بهم بزنید تا حدی که حلوا غلظت خود را به دست اورد و از کناره‌های ظرف جدا شود. حلوا حالت منسجمی به خود می‌گیرد و یکدست می‌شود.چنان چه دوست داشتید قسمتی از حلوا یا همه ان را به رنگ تیره در اورید مقداری کاکاِو را به نصف یا یک سوم حلوا اضافه کنید. توجه کنید که کاکائوی معمولی استفاده کنید. باعث سیاه شدن رنگ حلوا شد. اگر کاکائوی شما نیز از نوع مرغوب است اندازه آن را نصف کنید.

مرحله پنجم:

در پایان حلوا را در قیف ریخته و شکوفه بزنید البته این به سلیقه خودتان بستگی داردمثلا می توانید با قالب بیسکویت شکل دهید. این حلوا به آسانی شکل می‌گیرد.

مواردی که حلوای شما را بهتر خواهد کرد

  • بهتر است در این حلوا از شکر کمتری استفاده کنید. میزان شیرینی این حلوا کمی زیاد است. به خصوص افرادی که از غذا‌های شیرین اجتناب می‌کنند.
  • روغن را ارام ارام به آرد اضافه کنید. آرد‌ها از سه جنس متفاوت هستند و سرعت جذب روغن توسط آن‌ها با هم فرق دارند.
  • از آرد ذرت برای درست کردن این حلوا استفاده نکنید. آرد ذرت باعث از هم پاشیدن حلوا شده و بافت خوبی را به وجود نمی اورد.
  • زعفران و گلاب نقش مهمی در ایجاد عطر و بوی خوب در حلوا دارند بنابراین سعی کنید زعفران شما به میزان کافی و گلاب هم از نوع مرغوب باشد.
  • به دلیل استفاده از آرد نخودچی این حلوا کمی رنگ تیره دارد بنابراین صرف استفاده از زعفران رنگ آن زرد نخواهد شد. اگر می‌خواهید مقداری حلوای زرد داشته باشید می‌توانید کمی حلوای گندم ساده با آرد سفید و زعفران زیاد درست کنید.
  • هیچگاه هنگامی که حلوا داغ است غالب نزنید زیرا باعث از هم پاشیده شدن حلوا خواهد شد.
لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=370511
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-