چطور اراده خود را به واسطه کاهش مقاومت درونی افزایش دهیم

۷ قدم قدرتمند برای غلبه بر مقاومت درونی

  • کد خبر : 366587
  • 04 بهمن 1399 - 18:59
۷ قدم قدرتمند برای غلبه بر مقاومت درونی

انجام دادن کارها در حقیقت یک پیام دارد و آن این است که بر مقاومت درونی برای انجام کاری که میخواهید انجام بدهید، غلبه کنید. بسیار خوب، من قدم های دیگری را اضافه میکنم تا مطمئن شویم که چطور کارهایمان را در قدم‌های اول بطور صحیح انجام دهیم:

  1. تمام پروژه ها و وظایفتان از قبیل لیست یا لیست های کارهای پیش رو را در یک دفترچه یادداشت ثبت کنید.
  2.  وظایف و پروژه هایی را انتخاب کنید که مهم تر از بقیه هستند.
  3. بر مقاومت درونی غلبه کنید تا آن کارهای مهم را انجام دهید. قدم آخر فهرست کردن مهم ترین موارد است. چون ما در غلبه بر مقاومت درونی خیلی خوب نیستیم، با کم اهمیت جلوه دادن مقاومت درونی برای خود، قدم‌های بزرگی در جهت تغییر بر خواهیم داشت.

تلاش و پشتکار

انگیزه خودش می‌آید

یکی از نکاتی که درباره غلبه بر مقاومت درونی وجود دارد این است که ما اقدام کنیم، انگیزه خودش می‌آید. استفان پرسفیلد در کتاب فوق العاده اش با عنوان “هنر جنگ” می نویسد:

رازی وجود دارد که نویسندگان واقعی آن را می دانند و نویسندگان ناموفق از آن هیچ اطلاعی ندارند. آن راز این است که نوشتن سخت نیست. چیزی که سخت است نشستن برای نوشتن و اقدام کردن برای آن است. در واقع آن چیزی که ما را از اقدام کردن باز می دارد مقاومت درونی است.

در واقع همه چیز مربوط به همین مقاومت درونی می‌باشد. این موضوع نه تنها برای نویسندگان و هنرمندان، بلکه برای هرکسی که تلاش می کند رویاهایش را دنبال کند و تبدیل به چیزی شود که می خواهد، اهمیت دارد. گامی مهمی که ما بهتر است در جهت تغییر درونی برداریم، غلبه بر مقاومت درونی برای ایجاد عادت های بهتر و جدیدتر است تا شادمانی را بیابیم و کاری را که دوست داریم انجام دهیم. من هر روز با مقاومت درونی می جنگم و فکر میکنم شما هم علاقه‌مند باشید که با بعضی از روش‌هایی که در جهت جنگیدن با مقاومت درونی از آنها استفاده می‌کنم، آشنا شوید.


>>>بیشتر بدانید: ۱۰ نکته خواندنی درباره زندگی و حرفه‌ی فریدریش دورنمات


حرفه ای شوید

شیوه‌های جنگیدن با مقاومت درونی

۱. هوشیار باشید. مشکل معمولا این است که ما در مورد مقاومت درونی فکر نمی کنیم. ما آن را درک نمی کنیم یا حتی اینکه این مقاومت در اکثر زمان ها وجود دارد را تشخیص نمی دهیم. فقط فکر می کنیم “اوه، بهتر است میزم را صاف کنم یا لیستم را به ترتیب انجام دهم”. یا به عنوان مثال، تمرکز ما بوسیله چیزی در اینترنت ممکن است بهم بخورد، یا احساس کنیم که باید ایمیل خود را چک کنیم، یا قصد تماشای تلویزیون داشته باشیم و یا هر چیز بی پایان دیگری که تمرکز ما را بر هم می زند.

ذهنیت شما در واقع باید به گونه‌ای باشد که شما در حال روبرو شدن با مقاومت درونی هستید و سپس قرار است با او مبارزه کنید. به محض اینکه شما از وجود آن آگاه شدید شما وارد میدان مبارزه شده اید و آن را شکست می دهید. هوشیار شدن نسبت به این موارد می تواند دشوار باشد اما کلید آن این است که تمرکز را به مدت چند روز بر آن مسئله بگذارید. از کلمه “مقاومت درونی را شکست بده” پرینت بگیرید و آن را جایی در معرض دید و در جایی که کار می کنید قرار بدهید. این کار به هوشیار ماندن شما در برابر مقاومت کمک اساسی خواهد کرد.

۲. حرفه ای شوید. این یک تکنیک اصلی است که استفان پرسفیلد در کتاب هنر جنگ آن را شرح می‌دهد. او معتقد است که برای مبارزه با مقاومت درونی باید تبدیل به یک فرد حرفه‌ای شوید که بر خلاف فرد مبتدی، برای کارش بسیار آماده است. او می‌داند که به محض اینکه کار را شروع کند بقیه آن هم از راه می رسد. مثل یک حرفه ای وارد کار شوید و کار را تمام کنید.


>>>حتما بخوانید: چند روش ساده که از حواس پرتی جلوگیری می‌کند


مقاومت درونی

۳. صریح باشید و تمرکز کنید. قبل از اینکه روز را شروع کنید، در مورد کاری که می خواهید انجام بدهید صریح و منطقی باشید. شما نمی‌توانید ۱۰ پروژه بزرگ را تمام کنید اما ممکن است بتوانید یک پروژه مهم را انجام بدهید، یا حداقل آن را به مرحله خاصی برسانید. سه کار مهمی که می خواهید در روز انجام بدهید تعیین کنید.

وقتی این موارد را تعریف کنید، می توانید روی آنها بهتر تمرکز کنید و از بقیه چشم پوشی کنید. آنها را در اولویت قرار بدهید. تمرکز کنید، آن را تمام کنید و سپس به سمت کارهای کوچکتری بروید که برای کامل کردن روزتان به آن نیاز دارید. اگر احساس کردید که در حال انجام کاری هستید که جزو ۳ کار روزانه‌تان نیست، آن را رها کرده و روی آن سه کار مهم تمرکز کنید.

۴. حواس پرتی را کاملا کنار بگذارید. البته وقت زیادی را روی این مسئله صرف نکنید چون حذف حواس پرتی ها می تواند خودش یک حواس پرتی باشد. در عوض یک دقیقه وقت بگذارید، برنامه ایمیل و پیام رسانتان را ببندید و همه نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید. اگر امکان دارد اینترنت را هم خاموش کنید. همه برنامه ها را به جز تنها برنامه ای که نیاز دارید تا کار مهم‌تان را انجام بدهید ببندید.

میزتان را سریعا تمیز کنید (همه چیز را در کشو بگذارید و آنها را ساماندهی کنید). در صورت امکان تلفن‌تان را خاموش کنید. هدفون بگذارید یا به همکاران (یا خانواده، اگر در خانه هستید) هشدار دهید که تا یک ساعت آینده (یا هرچقدر برنامه شما طول می کشد) مزاحم شما نشوند. سپس به کار خود بپردازید.

۵. زمان و مکان تعیین کنید. اولین کار مهم خود را تبدیل به یک قرار کاری کنید. برای من آن کار مهم نوشتن است. من همیشه روزم را با نوشتن شروع می کنم. برای شما ممکن است متفاوت باشد. زمان شروع تعیین کنید و در صورت امکان زمان پایان هم مشخص کنید. خواهید دید که این روش چقدر جواب خواهد داد. دقت داشته باشید که تعیین زمان شروع بسیار مهم است. بنابراین وقتی که این زمان فرا رسید، بدون استثنا کار را شروع کنید.

مقاومت درونی

۶. انگیزه تان را بشناسید. از خودتان بپرسید که چرا این کار را انجام می دهید؟ چرا این کار مهم است؟ این کار چه نتیجه ای دارد؟ چقدر هدف کار برای شما مهم است؟ شما نیاز دارید که این چیزها را بدانید تا انگیزه خود را برای غلبه بر مقاومت درونی بالا ببرید.

۷. فقط کار را شروع کنید. آیا احساس مقاومت درونی در انجام کاری می کنید؟ راهی برای غلبه بر آن وجود ندارد مگر اینکه کار را شروع کنید. تا زمانی که شروع نکنید، مطالعه بیشتر در مورد مقاومت درونی کمک زیادی نخواهد کرد.

تا زمانی که شروع نکنید، کار کردن و شغل مناسب بر روی فهرست کارهایتان کمکی نخواهد کرد. فقط انجام دادن کار به شما کمک خواهد کرد. و تنها راه انجام دادن کاری شروع کردن آن است و بعدش به مرور روی غلتک می‌افتید. بنابراین وقتی احساس مقاومت درونی می کنید و اینکه چگونه کارتان را شروع کنید، تا سه بشمارید و بلافاصله آن را انجام دهید.

آیا احساس می کنید باید کار دیگری انجام بدهید؟

جلوی خودتان را بگیرید تا حواس پرت نشوید. به خودتان یادآوری کنید که برای انجام دادن به چه چیزی نیاز دارید. بشینید و زمان و مکان کار را تعیین کنید. و فقط شروع کنید. من خودم برای نویسندگی فقط کافیه یک صفحه سفید را باز کنم و شروع به نوشتن کنم.

سپس شروع به ایده پردازی و نوشتن ایده‌ها می کنم. این باعث می شود بر مقاومت درونی غلبه کنم و نکته جالب این است که به محض اینکه کار را شروع کنم وارد جریان آن شوم. بنابراین از خواندن دست بکشید، و فقط شروع به عمل کنید تا مقاومت درونی به مرور زمان کاهش پیدا کند.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=366587
  • نویسنده : وحید یزدی_سجاد شرافتی
  • منبع : www.psychologytoday.com

ثبت نظر

-