به گزارش نیوز، حمیدرضا طیبی در خصوص آخرین وضعیت قطار ملی به مهر گفت: پروژه طراحی ساخت یک رام قطار ملی ۷ واگنه با حمایت معاون علمی و فناوری به شرکت متروی تهران با مدیریت شرکت مترو در حال انجام است.
وی افزود: در این پروژه ساخت یک رام قطار ملی کامل سیستم رانش قطار مترو شامل سیستم کنترل مرکزی یا TCMS سیستم برق فشار قوی، سیستم کنترل دور موتور، CMCN، سیستم تأمین برق مصرفی داخل مترو (ACM )، مقاومت ترمزی، الکتروموتور تراکنش و گیربکس توسط جهاد دانشگاهی صورت میگیرد.
سیستم رانش پیشرفتهترین بخش قطارهای مترو است
طیبی با بیان اینکه سیستم رانش به لحاظ تکنولوژی، پیشرفتهترین بخش قطارهای مترو است و به نوعی مغز، اعصاب و ماهیچههای قطار مترو به شمار میرود که هزینه ساخت آن حدود ۳۰ تا ۳۳ درصد قیمت یک واگن است، گفت: پیشرفت پروژه سیستم رانش حدود ۸۴ درصد به صورت کلی است و بسیاری از قطعات تحویل کارفرما شده است.
به گفته رئیس جهاد دانشگاهی البته به علت مشکلات شرکت مترو در تأمین سهم مالی خودش در پروژه بخش عمده منابع مالی مورد نیاز سیستم رانش تا به حال توسط خود جهاد دانشگاهی به صورت قرض تأمین شده است.
ساخت ۳ واگن در ۲۲ بهمن
طیبی تاکید کرد: به علت تأخیرات ناشی از کرونا و همچنین تأمین برخی از قطعات از خارج کشور، ان شاءالله قرار است ۳ واگن در ۲۲ بهمن و کل یک رام قطار تا پایان اسفند راه اندازی شود. در این پروژه هدف نهایی ساخت داخل به میزان ۸۵ درصد است و علیرغم مشکل در تأمین منابع مالی، کرونا و تحریم، پروژه پیشرفت خوبی داشته است.
وی افزود: هماهنگ شده که پس از اتمام قسمتهای موفقیتآمیز این قطار با تأمین منابع لازم، ۱۰۵ واگن در فاز اول و ۳۱۵ واگن دیگر در فازهای بعدی ساخته شود.
به گفته طیبی، با اجرای موفق این پروژه، فناوری طراحی و ساخت واگن های مترو در کشور به دست آمده و با تأمین منابع مالی و انجام برنامهریزی و تقسیم کار مناسب، واگنهای خطوط متروی کلانشهرهای کشور به صورت کامل در داخل قابل تأمین هستند.
وی در خصوص صرفهجویی ارزی برای تولید واگنهای قطار مترو گفت: با پایان یافتن پروژه و اطلاع از میزان ارزبری کلیه قسمتهای پروژه میتوان به صورت دقیق در خصوص صرفهجویی ارزی اظهار نظر کرد.
>>>بیشتر بخوانید:
برخورد دختر ۱۲ ساله با قطار در حین بازی
جان سالم به در بردن راننده خودرو در حادثه برخورد با قطار
خارج شدن قطار شهری تبریز از ریل