جان جیکوب آستور؛ نخستین میلیونر ینگه‌ی دنیا

  • کد خبر : 362463
  • 01 بهمن 1399 - 5:45
جان جیکوب آستور؛ نخستین میلیونر ینگه‌ی دنیا

برترین‌ها: جان جیکوب آستور، تاجر پوست و سرمایه‌گذار عرصه املاک یکی از پیشگامان کسب و کار در دوران خود و موسس تجارت پوست و خز در ایالات متحده بود.

خلاصه

جان جیکوب آستور اولین فروشگاه پوست و خز خود را در سال ۱۷۸۶ تاسیس کرده و اغلب برای تامین اجناس خود و بدست آوردن پوست حیوانات به طبیعت وحشی می‌رفت. چند سال بعد، آستور اولین سرمایه‌گذاری خود در زمینه املاک را نیز انجام داد. تمامی کسب و کار پوست او در سال ۱۸۰۸ در قالب کمپانی پوست آمریکا ادغام شد. پس از جنگ ۱۸۱۲، آستور به خاطر قراردادی که با دولت ایالات متحده بست حتی از گذشته نیز ثروتمندتر شد. جان جیکوب آستور در سال ۱۸۴۸ درگذشت.

سال‌های اول زندگی

جان جیکوب آستور در ۱۷ جولای ۱۷۶۳ در والدورف، آلمان به دنیا آمد. او که فرزند یک قصاب آلمانی بود، بعد‌ها به یکی از بزرگ‌ترین تاجران و کارآفرینان زمان خود و موسس امپراطوری پوست آمریکا تبدیل شد. زمانی که تنها ۱۷ سال داشت، آستور به منظور کار برای برادر بزرگ‌ترش، جرج، که آلات موسیقی می‌ساخت به لندن آمد. در سال ۱۷۸۴، وی با تعدادی فلوت و حدود ۲۵ دلار پول نقد لندن را ترک کرده و در جستجوی ثروت به ایالات متحده آمد.

اولین سرمایه‌گذاری‌ها

بعد از رسیدن به بالتیمور، آستور به نیویورک سیتی رفت، جایی که یکی دیگر از برادران بزرگترش، هنری، در آنجا زندگی می‌کرد. در حالی که از همان ابتدا قصد داشت وارد صنعت پوست و خز شود، آستور توانست اولین مغازه فروش پوست حیوانات خود را در سال ۱۷۸۶ تاسیس کرده و برای بدست آوردن پوست اغلب خود به طبیعت وحشی رفته و دام می‌گذاشت. چند سال بعد، آستور اولین سرمایه‌گذاری خود در زمینه املاک را نیز انجام داده و کسب و کاری را آغاز کرد که در نهایت باعث شد املاک متعددی را به تملیک خود درآورد.

جان جیکوب آستور، بنیانگذار صنعت پوست و خز در ایالات متحده

تاسیس امپراطوری آستور

آستور که مردی باهوش، جاه‌طلب و البته بیرحم بود، در آستانه قرن جدید مغازه کوچک خود را به بزرگ‌ترین و پیشروترین کمپانی پوست و خز کشور تبدیل کرد. او همچنین صادرات پوست و خز به چین و وارد کردن ابریشم و چای از این کشور را نیز آغاز کرد. تمامی کسب و کار او در زمینه خرید و فروش پوست و خز در نهایت در سال ۱۸۰۸ به تاسیس کمپانی خز آمریکا منتهی شد.

بعد از پایان موفقیت‌آمیز ماموریت‌های اکتشافی لوییس و کلارک در سال ۱۸۰۶، آستور متوجه فرصت‌های کسب و کار در غرب شد. بدین ترتیب او املاک و زمین‌هایی را در اوریگون خریداری کرد، جایی که در سال ۱۸۱۱ یک قلعه در آن ساخته و برای تاسیس یک شهر کوچک به نام آستوریا برنامه ریزی کرد. اما مدت کوتاهی بعد و به دلیل درگرفتن جنگ در سال ۱۸۱۲ بین ایالات متحده و بریتانیا، آستور این زمین و املاک را به فروش رساند.

بعد از جنگ، به خاطر قرارداد انحصاری که با دولت ایالات متحده منعقد کرد، آستور بیش از پیش ثروتمند شد. هلدینگ‌های املاک وی در نیویورک سیتی نیز به شکل قابل توجهی با افزایش ارزش و درآمد روبرو شدند. آستور در دهه ۱۸۳۰ کسب و کار پوست و خز را فروخته و بر روی مدیریت املاک و کسب و کار و سرمایه‌گذاری‌های خود در این زمینه، از جمله هتلداری و مکان‌های تفریحی و اقامتی تمرکز کرد.

زندگی شخصی

آستور سال‌های پایان عمر خود را در اندوه از دست دادن همسرش، سارا، که در سال ۱۸۳۴ گذشته بود گذراند. این دو در سال ۱۷۸۵ و مدت کوتاهی پس از ورود آستور به نیویورک با هم ازدواج کرده بودند و سارا در تمام دوران به شهرت و ثروت رسیدن شوهرش در کنار او بوده و به او کمک می‌کرد. در کنار هم، این دو صاحب هفت فرزند شدند: ماگدالن، سارا، جان جیکوب جونیور، ویلیام بکهاوس، دوروتا، هنری و الیزا.

جان جیکوب آستور، بنیانگذار صنعت پوست و خز در ایالات متحده

مرگ و میراث

آستور، ثروتمندترین مرد ایالات متحده در عصر خود، در سال ۱۸۴۸ درگذشت. هنگام مرگ ثروت او حدود ۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شد که بخش زیادی از آن به پسرش، ویلیام بکهاوس آستور، رسید. جان جیکوب آستور که از همان نوجوانی در سودای شهرت و ثروت بود خانواده و ثروتی ساخت که به بخشی از تاریخ ایالات متحده تبدیل شد.

منبع: biography

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=362463

برچسب ها

ثبت نظر

-