شوراهای حل اختلاف تخصصی‌تر می شود

  • کد خبر : 360241
  • 30 دی 1399 - 12:17
شوراهای حل اختلاف تخصصی‌تر می شود
به گزارش نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۹ دی) قوه مقننه، در جریان بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف ماده ۱ این لایحه را با ۱۹۹ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن تصویبکردند.

براساس ماده ۱ این لایحه؛  به ‌منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی، شوراهای حل اختلاف که در این قانون به اختصار”شورا” نامیده می شوند، زیرنظر قوه ‌قضائیه وبا شرایط مقرر در این قانون تشکیل می گردند.

در ادامه نمایندگان ماده ۲ این لایحه با ۱۹۴ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در صحن مصوب کردند.

براساس ماده ۲ لایحه مذکور؛ برنامه ریزی و راهبری شوراها توسط مرکز حل اختلاف که در این قانون به اختصار”مرکز” نامیده می شود، انجام می گیرد.

همچنین در تبصره این ماده نیز آمده است؛ مرکز زیر نظر رئیس قوه قضائیه اداره می‏ شود و رئیس مرکز با حکم رئیس قوه ‌قضائیه منصوب می­ شود.

همچنین نمایندگان ماده ۳ این لایحه را  نیز با ۱۸۳ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

در ماده ۳ نیز آمده است؛ تعیین محدوده فعالیت جغرافیایی شوراها در هر حوزه قضائی بر عهده رئیس همان حوزه قضائی می‏ باشد.

همچنین در تبصره ۱ ماده ۳ آمده است؛  شعب شوراها در شهرها و در صورت لزوم در روستاها و دهستان ها به تشخیص رئیس قوه قضائیه به تعداد لازم تشکیل می‏ گردد. رئیس قوه قضائیه می ‏تواند این امر را به رئیس مرکز تفویض کند.

همچنین براساس تبصره ۲ ماده ۳؛ برای رسیدگی به امور فنی و صنفی در دعاوی و شکایات فیمابین اصناف و همچنین برای دعاوی و شکایات فیمابین اقلیت‏های دینی موضوع اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران به ترتیب مقرر در این قانون، شوراهای حل اختلاف تخصصی قابل تشکیل است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=360241

برچسب ها

ثبت نظر

-