دو علامت جدید منفی در بورس

  • کد خبر : 359521
  • 30 دی 1399 - 7:58
دو علامت جدید منفی در بورس

به گزارش نیوز، در معاملات روز ‌‌دوشنبه، شاخص کل بورس ۳۶ هزار و ۹۸۹ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۷ هزار و ۹۲۵ واحد پایین آمد و در رقم ۴۳۶ هزار و ۵۷۵ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۴۲۲ واحد افت کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۳۶ واحد رسید.  

علاوه بر این در این روز قیمت ۴۲۴ نماد بازار سهام که ۹۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند کاهش یافت. ۳۰۲ نماد بورسی و ۱۲۲ نماد فرابورسی بودند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در  بورس  قیمت سهام شرکت‌ سیمان دورود (با نماد معاملاتی سدور) ۵ درصد افزایش یافت و بیشترین رشد را در میان شرکت‌های بورسی داشت. شرکت‌های سیمان سفید نیریز (سنیر) و سرما آفرین (لسرما) نیز در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین افزایش قیمت قرار داشتند.

در  فرابورس  نیز شرکت‌های پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر)، مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن (بالاس) و صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای آسیا (بیمه آسیا)، غزر (زر ماکارون)، رمپنا (گروه مپنا)، شتران (پالایش نفت تهران)، فنورد (نورد و قطعات فولادی)، شخارک (پتروشیمی خارک) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) در روز ‌دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس نیز شرکت‌های کلر پارس (کلر)، پتروشیمی غدیر (شغدیر)، پتروشیمی ارومیه (شاروم)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) بیشترین کاهش قیمت را داشت.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد عرضه ۶ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومانی بسته شد که بالاترین رقم مازاد عرضه در ۶۲ روز کاری گذشته از ۲۸ مهر تا به امروز است.

در پایان معاملات دوشنبه، ارزش صف‌های خرید ۳ درصد افزایش یافت و به رقم ۴۲۱ میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش صف‌های فروش نیز ۴۱ درصد افزایش یافت و ۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان شد.

صف های بورس

 بیشترین تقاضاها

روز دوشنبه شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) برای ششمین روز پیاپی بیشترین صف خرید را داشت با صف‌ خرید ۲۱۰ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت رایان هم افزا (رافزا) و پگاه گیلان (غگیلا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به نماد سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۶۰ میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، خبهمن (شرکت خودروسازی بهمن) و کاما (شرکت باما) بیشترین صف فروش را داشتند. 

صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

در روز دوشنبه شاخص بورس باز هم ریزش کرد و سطح حمایت یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد را نیز از دست داد. تحلیل‌گران تکنیکی این سطح را حمایت مهمی برای شاخص می‌دانستند. با این حال در معاملات دیروز شاخص کل به سرعت از این سطح پایین‌تر رفت. با توجه به اینکه تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت بعدی را یک میلیون و ۸۰ هزار واحد معرفی می‌کنند، به نظر می‌رسد در معاملات امروز نیز باید در انتظار ریزش شاخص بورس باشیم.

 روندهای درونی بازار نیز امیدوارکننده نیست و دو علامت منفی مهم برای سهام‌داران دارد. روز دوشنبه در سمت تقاضا، ۶۰ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۴۰ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در نتیجه بازار با مازاد عرضه ۶ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز شنبه رشد ۴۵ درصدی داشت.

علامت منفی دیگر خروج هزار و ۴۱۶ میلیارد تومانی سهام‌داران حقیقی از بورس بود. دیروز برای پنجمین روز پیاپی  شاهد منفی شدن خالص تغییر مالکیت  حقوقی به حقیقی بودیم. خروج سهام‌داران حقیقی در کنار رشد مازاد عرضه بازار نشان از تداوم روند نزولی شاخص بورس دارد.

صف های بورس

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=359521

ثبت نظر

-