ادعای گوترش درباره بدهی ۱۶ میلیون دلاری ایران به سازمان ملل

  • کد خبر : 359054
  • 30 دی 1399 - 2:42

« آنتونیو گوترش »، دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه مدعی شده ایران و ۹ کشور آفریقایی حق عضویت‌شان را پرداخت نکرده‌اند و رأی خودشان در مجمع عمومی را از دست خواهند داد. 

«آنتونیو گوترش» در نامه‌ای به «ولکان بوزکر» رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که دوشنبه توزیع شد حداقل معوقاتی که این کشورها باید برای بازپس‌گیری حق رأی خود مشخص کنند را معین کرده است. 

به نوشته آسوشیتدپرس، ایران باید ۱۶,۲۵۱,۲۹۸ دلار برای احیای حق عضویت خود به سازمان ملل بپردازد. سومالی ۱,۴۴۳,۶۴۰ دلار، کومور ۸۷۱,۶۳۲ دلار، سائوتومه و پرنسیپ ۸۲۹,۸۸۸ دلار، لیبی ۷۰۵,۳۹۱ دلار، کنگو ۹۰,۸۴۴ دلار، زیمبابوه ۸۱,۷۷۰دلار، جمهوری آفریقای مرکزی ۲۹,۳۹۵ دلار، سودان جنوبی ۲۲,۸۰۴ دلار و نیجر ۶,۷۳۳دلار بدهی معوقه دارند. 

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته توضیحاتی درباره پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل مطرح کرده بود. 

او در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: «جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر علیرغم محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، همواره با استفاده از معدود کانال‌های انتقال مالی، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته و در سال‌جاری نیز با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدت ها پیش با خزانه‌داری» سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «آخرین پیشنهاد کشورمان در این خصوص تادیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده است که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگی‌های لازم می‌باشد.» 

خطیب‌زاده در ادامه تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که به خاطر تعدیات قبلی آمریکا به دارایی های بین المللی ایران، سازمان ملل برای انتقال حق عضویت کشورمان از طریق «بانک واسطه» آمریکایی استفاده نکرده و یا این سازمان امنیت مسیر انتقال را تضمین کند.»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=359054

ثبت نظر

-