زرد و آبی کرونایی، فرصتی برای عادی‌انگاری نیست

  • کد خبر : 357858
  • 29 دی 1399 - 7:31
زرد و آبی کرونایی، فرصتی برای عادی‌انگاری نیست

کرونا تا هفته های گذشته رنگ و بویی دیگر داشت، مرگ و میر و ابتلا به کرونا خیلی کمتر شد دیگر روزهای مرگ ۴۰۰ نفری و ابتلای ۱۲ هزار نفر را در کشور شاهد نیستیم، اما متاسفانه در روزهای اخیر بخاطر بی توجهی و عادی انگاری شرایط کرونایی مردم، دوباره برخی شهرها زنگ هشدار را به صدا درآورده اند.

در لرستان نیز تغییراتی در آمار ابتلا و مرگ کرونا رخ داده و مسئولان ستاد مقابله با کرونا نسبت به این موضوع نگران هستند چون ممکن است اگر مردم پروتکل های بهداشتی را مراعات نکنند، دوباره وضعیت قرمز کرونایی به استان لرستان برگردد و وضعیت استان به ویژه شهر خرم آباد در حد مطلوبی نباشد و مردم دوباره پیک دیگری  از کرونا را شاهد باشند.

محمود ثمینی نایب رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا پیشتر ضمن تقدیر از همکاری و مراعات مردم و مقایسه وضعیت آماری دی ماه نسبت به آبان ماه پرداخت و گفت: در حال حاضر نسبت به دو ماه پیش میزان مرگ و میر ۴۵۰ درصد کاهش داشته، میزان مبتلایان ۳۴ درصد و تعداد بستری ها ۳۶۶ درصد  کاهش یافته است.

کرونا از چند روز گذشته در شهرهای لرستان رنگ باخته است، رنگ قرمز را به زردی و سپس به آبی تبدیل کرده است، اما با بی خیالی برخی که بدون ماسک در خیابان حاضر می شوند و در تجمع و عزاداری ها شرکت می کنند، دوباره رنگ قرمز و هشدار کرونایی را به زندگی همه ما بر می گرداند.

حمید کشکولی فرماندار الیگودرز نیز روند ابتلای به کرونا در الیگودرز را افزایشی دانست و گفت: مردم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون در سه روز گذشته شیب مبتلایان به کرونا در الیگودرز روندی افزایشی داشته است و نگرانی برای تغییر وضعیت به نارنجی و قرمز وجود دارد.در این راستا تعداد ۱۲ نفر طی ۴۸ ساعت گذشته در ICU بستری شده اند.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا چاپ هرگونه آگهی ترحیم و تسلیت ممنوع است و اگر در آگهی ترحیم تاریخ و مکان درج شود جنازه تحویل باز ماندگان داده نمی شود و توسط عوامل متوفیات بدون اطلاع جنازه را دفن خواهد شد. آمار شبکه بهداشت زنگ خطری برای شهرستان است و بسیار نگران کننده است تمامی مسئولان و مردم باید مانند وضعیت قرمز پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

اکنون پنج شهر لرستان در وضعیت آبی ( کم خطر) کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد(خطر متوسط) و شهرستان های بروجرد، کوهدشت، دورود، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی(کم خطر) قرار دارند.

بر همین اساس ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ شب تا ۴ بامداد همچنان در ۲ شهرستان خرم آباد و بروجرد برقرار می باشد.

سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان نیز گفت: ۸۵ درصد مردم این استان نکات بهداشتی و پروتکل های مقابله با کرونا را رعایت می‌کنند که این امر موجب برقراری شرایط زرد شیوع این ویروس پس از ماهها وضعیت قرمز و نارنجی شده است.

سردار مرتضی کشکولی در نشست بررسی آخرین وضعیت و روند اجرای مقابله با کرونا در طرح قرارگاه شهید سلیمانی اظهار داشت: ۱۴هزار و ۸۹۶ بسیجی استان در قالب تیم های حمایتی، نظارتی، مراقبتی و آموزش طرح شهید سلیمانی تا اسفندماه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

چرا ۱۵ درصد مردم هنوز با وجود این تعداد مرگ براثر کرونا خود را موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی نمی دانند، شاید اگر شرایط امروز را درک می کردند مجبور به اجرای تمامی دستورالعمل ها و پروتکل ها می شدند اما متاسفانه اکنون که وضعیت کرونا در استان وضعیت بهتری پیدا کرده است آنها هم با بی خیالی بدون رعایت همه این نکات، محدودیت را زیرپا نمی گذاشتند.

محمود ثمینی معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: فهم مشترک مردم از پروتکل‌های بهداشتی و رعایت مقررات باعث کاهش مرگ و میر و بسترهای کرونایی شده ولی مردم باز هم همچنان اقدامات پیشگیرانه را باید مراعات کنند.با توجه به گزارش وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا و مراعات مردم، لرستان جز استان‌های بسیار خوب ارزیابی شده و از این بابت باید از مردم تقدیر و سپاسگزاری کرد.

وی اظهار داشت: فهم مشترک مردم از پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و رعایت مصوبات ستاد کرونا باعث کاهش آمار مرگ و میر و میزان بستری ها در استان لرستان شده است.، طبق مصوبه ستاد ملی، در استانها و یا شهرستان هایی که وضعیت مرگ و میر های ناشی از  کرونا دو نفر در ۱۰۰ هزار نفر باشد و روند کاهشی ابتلا به کرونا مشهود باشد وضعیت آبی اعلام می شود.

 ثمینی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از افراد در شرایط زرد در برخی از اجتماعات مثل عزاداریها و مناسبت ها حضور یافته که اگر قرار باشد مصوبات ستاد ملی و استانی را رعایت نکنیم به شرایط بحرانی گذشته برمی‌گردیم.

سیدموسی خادمی استاندار لرستان گفت: روزهای بدون مرگ و میر کرونا پس از ماه‌ها در استان رقم خورد که ادامه این روند امیدبخش، نیازمند همراهی مستمر مردم با مسوولان است. این بیماری تمام نشده و غافلگیر کننده است.مردم باید همچنان رعایت کنند چراکه اوج گیری کرونا دور از ذهن نیست بنابراین نباید با زیر پا گذاشتن پروتکل های بهداشتی، عادی انگاری کنیم.

ثمینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان همچنین بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم در شرایط کنونی تاکید کرد و گفت: وضعیت آبی در برخی شهرهای لرستان به منزله عادی انگاشتن شرایط نیست، طبق اعلام وزارت بهداشت وضعیت ۶ شهرستان در لرستان آبی و ۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

ثمینی اظهار داشت: وضعیت آبی به منزله عادی انگاشتن شرایط نیست و مردم استان باید همچنان مانند گذشته نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اهتمام داشته باشند.گزارش های واصله از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان حکایت از افزایش تعداد بستری های کرونایی طی ۴۸ ساعت گذشته دارد و متاسفانه این آمار از ۱۶۵ نفر به ۱۹۰ نفر رسیده است.

وی یادآور شد: گمان می رود با اعلام وضعیت آبی برخی شهرهای استان، مردم دچار عادی انگاری در شرایط شده اند که از هم استانی ها می خواهیم فعالیت های روزمره خود را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی انجام دهند .با توجه به قرار داشتن در ایام عزاداری حضرت فاطمه ( س )، مردم از ایجاد تجمعات به منظور برگزاری عزاداری خودداری کنند تا از شرایط کنونی به سمت شرایط بدتر نرویم .

بر این اساس تا ۲۵ دی ماه  ۶۲ هزار و۵۶۳ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تا کنون یک هزار و ۳۰۶ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

اکنون که وضعیت برخی از شهرهای لرستان زرد و برخی دیگر رنگ آبی کرونایی گرفته است، پس همه موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم تا بار دیگر رنگ قرمز شهرهای استان را به وضعیت هشدار وارد نکند و آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا نیز روند صعودی نگیرد چون طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان و مسئولان درمانی کشور، رعایت نکردن مردم ممکن است منجر به پیک چهارم کرونا شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=357858

برچسب ها

ثبت نظر

-