ایران برای مدیریت کرونا از کدام کشورها الگوبرداری کرده است؟/ دلیل مهار نسبی کرونا در دو استان بحرانی

  • کد خبر : 35597
  • 21 فروردین 1399 - 3:23
ایران برای مدیریت کرونا از کدام کشورها الگوبرداری کرده است؟/ دلیل مهار نسبی کرونا در دو استان بحرانی

کد خبر: ۱۴۹۰۰۸

تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ – ۰۰:۳۰

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با نیوز تشریح کرد:

عملکرد وزارت بهداشت و حاکمیت را در مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ در کشور خوب و مثبت ارزیابی می کنم و این نشان از موفقیت تیم درمان دارد.

خبرنگار نیوز گفتگویی اختصاصی با دکتر محمد حسین قربانی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی انجام داده و در رابطه با نحوه عملکرد نهادهای زیربط برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا در کشور صحبت کردند؛

خیلی از کشورها آمار کرونا را شفاف عنوان نکردند

وی گفت: ویروس کرونا به عنوان یک بحران بین المللی بالغ بر ۲۰۰ کشور دنیا را درگیر کرده است. کرونا علاوه بر به خطر انداختن سلامت جوامع، برای بسیاری از کشورها در حوزه ی امنیت نیز خطرساز  و بحران آفرین بوده است.

او اضافه کرد: من اعتقاد دارم بسیاری از کشورها در زمینه ی آمار و ارقام خیلی شفاف عمل نکردند اما باید پذیرفت همه ی کشورها می توانند در ارائه آمار برای خود سیاست و حریمی داشته باشند.

دکتر قربانی اظهار داشت: همه می دانیم که اولین کشوری که آمار خود در خصوص کرونا را اعلام کرد چین بود و اولین بار هم آن پزشک چینی دنیا را از آمدن یک ویروس جدید آگاه کرد. اما حالا وقت اینکه بخواهیم دیگران را بازخواست کنیم نیست و بعد از بحران می توان به طور دقیق و کارشناسی به این گونه موضوعات پرداخت.

برای درمان کرونا ار کشورهای دیگر الگوبرداری نکرده ایم

این نماینده مجلس در این باره ادامه داد: دبیرکل سازمان بهداشت جهانی جمله قشنگی گفت با این محتوا که الان وقت مچ گیری و انتقاد و زیر سؤال بردن نیست الان وقت کار عملیاتی و میدانی است. لذا من فکر می کنم وظیفه ی اصلی همه ی کشورهای دنیا و همه ی علمای حوزه تحقیق و پژوهش این است که اولا به کار درمان و پیشگیری کرونا بپردازند و دوما اینکه تمام تلاش خود را به تولید یک داروی مؤثر برای این بیماری معطوف کنند.

او در ادامه گفت: ما در این مدت از تجربیات همه ی کشورهایی که درگیر این بیماری بودند از جمله چین و همچنین از داشته های خودمان مانند نیروهای متخصص و دانشمندان داخلی، ظرفیت غربالگری و طرح تحول سلامت که در طی سال های گذشته انجام شده، برای درمان کرونا استفاده کردیم.

ایران برای مدیریت کرونا الگوبرداری صرف از هیچ کشوری نداشته است

قربانی با اشاره به اینکه ایران برای مدیریت و درمان کرونا، پروتکل درمانی خود را براساس کشور خاصی تنظیم نکرده و الگوبرداری صرف از هیچ کشوری نداشته هم خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها و مجامع بین المللی زبان به تقدیر و تشکر از عملکرد ایران گشودند و در تمام تریبون ها اعلام کرده اند که ایران برای مبارزه با کرونا خوب عمل کرده است، حتی شاید بتوان گفت آن ها از ما الگو برداشته اند.

دلیل مهار نسبی کرونا در دو استان بحرانی

همچنین نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به نیوز گفت: مثلا در دو استان ما (قم و گیلان) تا ۱۵ اسفند پیک بحران بود و بعد از شیوع غربالگری و بیماری یابی، باعث شد ورودی بیماران به بیمارستان ها کم شود. درست است که آمار ما بالا رفت اما این رمز موفقیت ما بود که ما بیماران در منزل را هم پیدا کردیم و پروتکل درمانی را برایشان اجرا و درمانشان کردیم.

وی در این خصوص تأکید کرد: بنده در این مدت به عنوان نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده تام الاختیار وزیر در استان گیلان حضور داشتم و از حدود ۵ هزار تخت بیمارستانی ما در استان گیلان  در بخش خصوصی و دولتی بالغ بر ۸۰ درصد تخت ها توسط بیماران کرونایی اشغال شده بود، که امروز تخت های اشغالی ما به کمتر از ۴۰۰ تخت رسیده است.

دکتر قربانی بیان کرد: در کل عملکرد وزارت بهداشت و حاکمیت را در مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ در کشور خوب و مثبت ارزیابی می کنم و این نشان از موفقیت تیم درمان دارد.

باید شرایط استان تهران را در مهار کرونا متفاوت دید

وی وضعیت استان تهران را برای مقابله با کرونا را نسبت به استان های دیگر متفاوت دانست و تصریح کرد: جغرافیا، بافت جمعیتی و عدم تناسب زیرساخت ها با جمعیت تهران، تردد های زیاد خارج از استانی به تهران، نوع تجارت، صنعت و بازاری که در تهران حاکم است باعث می شود که تهران را متفاوت ببینیم. همکاران ما در ستاد کرونای استان تهران، در وزارت بهداشت و دولت نیز با من هم نظر هستند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در آخر به نیوز گفت: من فکر می کنم برای استان تهران باید فشار مضاعف و متفاوتی برای مهار کرونا وارد کنیم و مردم هم باید کمک کنند و اگر این ملاحظات انجام نشود تهران می تواند کشور را به عنوان یک منحنی بحران دیگر درگیر کند.

گفتگو: مشکات سخاوتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=35597

ثبت نظر

-