بار کرونایی اضافی شهرهای قرمز و نارنجی مازندران روی دوش روستاها

  • کد خبر : 355881
  • 25 دی 1399 - 7:44
بار کرونایی اضافی شهرهای قرمز و نارنجی مازندران روی دوش روستاها

منابع بیمارستانی به خبرنگار نیوز گفتند که بیش از نیمی از بیمارانی که این روزها به صورت سرپرپایی با علایم بیماری کووید ۱۹ برای پیگیری درمانشان به این مراکز مراجعه می کنند ، روستاییان هستند و بیشترشان را افراد سالمند تشکیل می دهند.

به گفته این منابع ، این روستاییان به دلیل ضعف اطلاع رسانی و شائبه آلودگی بالای بیمارستان ها به ویروس کرونا زمانی خود را به این مراکز درمانی می رسانند که علایم بیماریشان شدید شده و همین تاخیر در مراجعه سبب می شود تا درمانشان با مشکل مواجه شده و میزان خطر برایشان افزایش یابد.

بر اساس گزارش هایی که در موج اول و دوم شیوع کرونا از سوی منابع بیمارستانی و کادر درمان بیمارستان ها در اختیار خبرنگاران قرار می گرفت ، روستاییان بندرت در میان بیماران کووید ۱۹ بستری دیده می شدند. گزارش های رسمی بخشداری ها و دهیاری ها هم در آن زمان نشان می داد که روستاها به خاطر سختگیری تردد غیربومیان و غیرساکنان به همراه تلاش شبانه روزی مراکز بهداشتی  از آلودگی کرونایی دور مانده بودند.

بررسی های میدانی خبرنگار نیوز نشان می دهد با تعطیلی مشاغل سطح دو و سه در پنج شهرستان دارای وضعیت قرمز مازندران شامل نکاء ، ساری ، قائمشهر ، فریدونکنار و آمل و محدویت فعالیت مشاغل در ۱۷ شهرستان دیگر استان که دارای وضعیت نارنجی هستند، سبب شده است تا بخش زیادی از جمعیت شهری اوقات فراغت برای رفتن به روستاها و ساکن شدن در آنجا پیدا کنند.

دورکاری بخش زیادی از کانیوزن ادارات و شرکت ها و همچنین ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد هم مزید بر علت شده است تا آمار جمعیت روستاها طی هفته های اخیر  بشدت افزایش یابد. البته ورود کارگران فصلی برای داشت محصولات باغی هم به اندازه خود بر افزایش میزان آلودگی روستاهای استان تاثیر گذاری کرده است.

تشدید اختلاط جمعیت شهری و روستایی

فاصله روستاهای مازندران با مناطق شهری از یک کیلومتر تا حداکثر ۳۰ کیلومتر است. هر یک از شهرهای مازندران دستکم ۱۰ روستا همجوار با فاصله کمتر از ۲ کیلومتری دارند. بخشی از جمعیت شهرنشین استان هم دوزیست محسوب می شوند به این معنا که بخشی از کار و زندگیشان در روستاها است. در کنار آنها بخش دیگر شهرنشینان هم در روستاهای زادگاهشان دارای پایگاهی برای استراحت هستند. به این وضعیت باید روابط نزدیک فامیلی مازندرانی ها را هم اضافه کرد که ارتباط میان شهرنشینی و روستاگردی را تشدید می کند.

خبرنگار نیوز که طی روزهای اخیر به چندین روستا در اطراف شهرهای ساری ، نکاء ، بهشهر و قائمشهر رفته ، با گله بخشی از ساکنان ثابت روستاها مواجه شده که  می گویند نه تنها جمعیت زیادی از شهرها طی ماه های اخیر محل زندگیشان را به روستا انتقال دادند ، بلکه بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و ملاحظه سلامت سالمندان روستا ، اقدام به برپایی مراسم و جشن به بهانه های مختلف مانند تولد و دورهمی دوستانه می کنند.

این روستاییان از این که محل زندگیشان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع کرونا است ، ابراز نگرانی کرده و خواستار برخورد جدی تر ستاد مقابله با کرونا برای حفاظت از روستاها شدند.

دهیار یکی از روستاهای همجوار شهر  ساری هم به خبرنگار نیوز گفت که جمعیت روستایشان طی هفته های اخیر بخصوص با اجرای طرح رنگ بندی کرونایی که در آن  تعطیلی مشاغل و دورکاری ادارات نیز به طور کامل مشخص شد، حداقل تا ۳۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.
وی که روستایش یکی از کانون های شیوع کرونا با وضعیت قرمز تشخیص داده شده ، افزود : در شرایط فعلی اکثر جوانان که پس از ازدواج در شهرها مستقل از پدر و مادر خودشان زندگی می کردند، در قالب مهمانی چند روزه و گاهی نیز به طور دایم به روستاها برگشتند و در یک خانه پرجمعیت بدون رعایت پروتکل های بهداشتی دور هم زندگی می کنند و این رویه خطر انتقال را در روستاها افزایش می دهد.
این دهیار در باره نحوه اجرای محدودیت های کرونایی در روستاها هم توضیح داد : اگر چه محدودیت های قرمز کرونایی در روستا اجرا می شود ولی ما صرفا می توانیم از تردد خودروهای با پلاک غیر بومی و مهمانان غیر بومی جلوگیری کنیم ولی این محدودیت برای کسانی که همچنان در روستا آب و خاک دارند و یا پدر و مادرشان در روستا سکونت دارند ، قابل اجرا نیست و سبب می  شود تا درگیری و دلخوری اجیاد شود.

وی افزود : متاسفانه وضعیت در روستاها در حال پیچیده شدن است چون عملا هیچ کاری نمی توان انجام داد. دورهمی ها برگزار می شود . مهمانی برپا می شود .اهالی روستا نمی توانند مقابل همدیگر بایستند و با این وضعیت مقابله کنند. باید چاره دیگری اندیشیده شود.

پنهان‌کاری و افزایش ضریب خطر مرگ 

یک پزشک عمومی در یک مرکز درمانی بیماران کرونایی شهر ساری هم به خبرنگار نیوز گفت : در حال حاضر بیش از نیمی از بیمارانی با که با علایم شدید کرونایی به این بیمارستان و سایر بیمارستان ها دولتی در سطح استان مراجعه می کنند ، روستاییان در گروه سنی سالمندان هستند.

وی که به علت اشتغال در بیمارستان محل پذیرش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ خواست نامش در گزارش ذکر نشود ، افزود : متاسفانه تعطیلی مشاغل سطح دو و سه و حتی دورکاری ادارات و دستگاه های دولتی در وضعیت قرمز و نارنجی شهرهای مازندران باعث شد تا جمعیت شهرها به دلیل بیکاری به روستاها سرازیر شوند و این مناطق را تبدیل به کانون شیوع کرونا کنند.

او ادامه داد : پایش صورت گرفته از بیماران روستایی بستری نشان می دهد که بیش حدود ۷۰ درصد آنها در شب نشینی و دورهمی خانوادگی که جمعی از اقوام شهرنشینشان هم در آن حضور داشتند به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند.

این پزشک فعال در بیمارستان محل پذیرش بیماران کووید ۱۹ گفت : متاسفانه یکی از مشکلاتی در ارتباط با بیماران روستایی مبتلا به کووید ۱۹ داریم این است که خیلی دیر به مراکز درمانی برای پیگیری مراجعه می کنند و اغلب تا زمانی که وضعیتشان وخیم نشود ، به پنهان کاری ادامه می دهند در حالی که این وضعیت سبب می شود تا خطر بیماری برایشان دوچندان شود.

وی افزود : اگر چه محدودیت های کرونایی در روستاهای مازندران نیز با توجه به وضعیت رنگ بندی هر شهرستان اجرایی می شود، ولی از ضمانت اجرایی برخوردار نیست و تردد در روستاها بیش از گذشته ادامه دارد که می تواند وضعیت این مناطق را با مشکل جدی مواجه کند.
این پزشک خدمات دهنده به بیماران کووید ۱۹ پیشنهاد کرد تا محدودیت ها در روستاها برای ورود خودروهای بومی و غیر بومی بیش از گذشته به اجرا درآید و در کنار آن اطلاعات اولیه علایم بیماری بیش از گذشته به روستاییان آموزش داده شود تا آنها به محض مشاهده یکی از علایم مشکوک به مراکز درمانی مراجعه کنند.

اجرای سفت و سخت محدودیت‌ها در روستاها
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران هم حفاظت از روستاها را با توجه به جمعیت سالمند ساکن در آنجا اولویت مهم ستاد مقابله با کرونای استان برشمرد و گفت : با اجری طرح رنگ بندی کرونایی از اول آذر ماه و طرح شهید سلیمانی که محوریت آن در روستاها گذاشته شد، محدودیت های کرونایی به خصوص متناسب با رنگ بندی قرمز و نارنجی و زرد در روستاها نیز بسان شهرها  عملیاتی شد.
مهدی رازجویان در گفت و گو با نیوز افزود : تمام دهیاران موظفند تا محدودیت های کرونایی را در مناطق روستایی همانند شهرها حتی برای مشاغل و تردد خودروهای با پلاک غیر بومی و افراد غریبه ای که قصد ورود به روستاها را دارند، عملیاتی کنند. قبلا تمامی مصوبات برایشان ارسال و ابلاغ شده است که تمامی بار مسئولیت محدودیت ها در روستاها بر عهده دهیاران است.
وی گفت : دهیاران روستاهای پرجمعیت و بزرگ موظفند در طول روز چندین نوبت از طریق گشت سیار و بلندگوی مساجد و حتی توزیع بنر و تراکت ، پروتکل های بهداشتی را برای روستاییان متذکر شوند. آنها باید با برگزاری هرگونه دورهمی ها، شب نشینی و حتی مراسم ولو جشن تولد به خانواده ها تذکر بدهند و چنانچه مشاهده کردند نیز باید برخورد صورت گیرد.
معاون استاندار مازندران افزد : در شرایط فعلی در روستاهای استان با همکاری دهیاران ضد عفونی معابر همانند موج اول و دوم شیوع کرونا ادامه دارد و دهیاران نیز موظف شدند تا در هفته حداقل سه بار معابر عمومی را ضد عفونی کنند.
وی افزود : به دهیاران به عنوان مدیران محلی این اجازه نیز داده شد تا خانوارهایی را که در تامین تجهیزات حفاظتی از قبیل ماسک و مواد ضد عفونی و حتی شوینده مشکل دارند ، شناسایی کنند و از محل اعتبار دهیاری این تجهیزات را تهیه کرده ، در اختیارشان قرار دهند تا بتوانیم از جمعیت روستایی در برابر کرونا محافظت کنیم.

رازجویان در مورد بالا رفتن آمار بیماران کرونایی در روستاهای استان نیز گفت : میزان جمعیت روستایی مازندران در شرایط معمولی ۲ برابر میانگین کشوری است و با شیوع کرونا بخشی از جمعیت شهری نیز به روستاها رفته اند و بر تعداد جمعیت افزوده شد. به عبارتی می توان گفت در حال حاضر حدود ۶۰ درصد جمعیت استان در مناطق شهری زندگی می کنند در حالی که در شرایط نرمال کمتر  از ۵۰ درصد جمعیت استان ساکن روستاها هستند. 

وی افزود : افزایش آمار بیماران کووید ۱۹ در روستاهای مازندران با حجم زیاد جمعیت امر طبیعی است، ولی با اجرای طرح شهید سلیمانی تلاش شد تا افراد دارای علایم شناسایی و سریع به مراکز درمانی برای معالجه اعزام شوند و افرادی پر خطر نیز تحت مراقبت بیشتری قرار گیرند و این برنامه ها می تواند مصونیت روستاییان را افزایش دهد.
اجرای رنگ‌بندی در روستاها 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : براساس برنامه ریزی با الگوی رنگ بندی کرونایی هر شهرستانی که در وضعیت رنگ بندی سه گانه قرمز، نارنجی و زرد قرار می گیرد، محدودیت های رنگ بندی در روستاها نیز همانند شهرها اجرا می شود و دهیاران موظفند که این محدودیت ها را اعمال کنند.
دکتر قاسم اویس در گفت و گو با خبرنگار نیوز افزود : با این شرایط هم اکنون حدود ۱۰۰ روستای در ۲۱ شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران طبق آمار جمعیتی قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارند و تمام محدودیت ها در این مناطق اجرایی شد.
وی دلیل افزایش آمار روستاییان مبتلا به کووید ۱۹ را علاوه بر افزایش جمعیت این مناطق در برپایی برخی مراسم دانست که امکانش در شهرها وجود ندارد و در صورت مشاهده در شهرها بشدت برخورد می شود.

اویس توضیح داد : با تعطیلی تالار های پذیرایی و رستوران ها در شهرها ، بعضی مراسم عروسی و حتی جشن تولد به مناطق روستایی و باغات کشیده شد و این مناطق را با بار جمعیتی زیادی مواجه کرد که سطح آلودگی را نیز به همین میزان افزایش داد.
وی افزود : علاوه بر این ، شروع برداشت محصولات کشاورزی نیز باعث سرازیر شدن کارگران فصلی به روستاها و کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی شد و در نهایت آمار ابتلا روستاییان به بیماری کووید ۱۹ را بالا برد، اگر چه در مجموع با وجود روند افزایشی در روستاها، وضعیت  این مناطق بهتر از برخی شهرهاست.
استان مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در حدود سه هزار روستا و ۲۲ شهرستان سکونت دارند.طبق آمار رسمی ۴۷ درصد از جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
مازندران هم اکنون در پیک موج سوم شیوع کرونا قرار دارد. براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون یکهزار و ۴۱۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۲۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مازندران جان باختند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=355881

برچسب ها

ثبت نظر

-