لباسهیی که نفس می کشند !

لباسهایی که نفس می کشند !

  • کد خبر : 354873
  • 27 دی 1399 - 15:05
لباسهایی که نفس می کشند !

انقلابی در فناوری نظامی این کلمات به احتمال زیاد تصاویر سلاح ها یاشاید نسل جدید حسگرها و نرم افزارها را تداعی میکنند. اما انقلاب بعدی در فناوری نظامی ممکن است حول یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات نظامی باشد :لباس اعضای خدمت.

این فناوری که پوست دوم نامیده می شود تولید پارچه هایی است که نفس میکشند، این فناوری ضمن اینکه بدن را در برابر مواد شیمیایی و بیولوژیکی محافظت میکنند ،فرد را در هنگام استفاده راحت تر نگه می دارد .لباس های نظامی پیشرفته ای که می توانند  در ارامش و راحتی فرد استفاده کننده بسیار تاثیر گذار باشند .این فناوری می تواند فراتر از افراد نظامی  در بین کانیوزن اورژانس و مشاغل روز مره و صنعتی کاربرد داشته باشد.


>>>خبر مرتبط: ۱۲ پیشرفت بزرگ حوزه تکنولوژی در جریان جنگ جهانی اول+عکس


جنگ

یک نفس زندگی

دوران جنگهای مدرن شیمیایی و بیولوژیکی از صد سال پش با استفاده از کلر و گاز خردل در طول جنگ جهانی اول آغاز شد. فرمانده هان  نظامی خیلی زود دریافتند که  باید قبل از بروز عوارض وحشتناک  انها اقدامات محافظتی  انجام دهند .

سربازان آمریکایی مسقر در خاور میانه با چالش وحشتناک پوشیدن تجهیزات محافظتی کامل درحالی که در یک شرایط سخت آب و هوایی قرار دارند روبه رو هستند . ماسک های ضد گاز و وسایل محافظتی دیگر که بسیار دست و پاگیر هستند و به طور کلی پوشیدن انها بسیار دشوار است .سربازی که برای محافظت در برابر عوامل شیمیایی و بیولوژیکی مجبور به پوشیدن این لباس ها است ، به سرعت غرق در عرق می شود و بیش از حد گرم و خسته می شود.

و فعالیتهای سنگین برایش خیلی زود غیر ممکن می شود . نبود هوای تازه باعث کاهش هشیاری و تمرکز ذهن می شود . در این شرایط سرباز نمی تواند به خوبی به وظایفش عمل کند .راه حل این مشکل لباس هایی است که نفس می کشند و به هوا اجازه عبور می دهند و به خصوص باعث خروج بخار آب می شوند.

بنابراین تعریق می تواند سبب خنک سازی بدن شود ولی علاوه بر این باید سربازان را دربرابر عوامل شیمایی و بیولوژیکی  هم محافظت کند. و این دقیقا همان جایی است که فناوری پوست دوم وارد عمل می شود . این فناوری در واقع انقلابی گسترده با محوریت نانولوله های کربنی است.


>>>بیشتر بدانید:  ۱۰۰ حقیقت شوکه کننده و باورنکردنی در مورد جنگ جهانی دوم


پوست دوم

نانو لوله های کربنی بزرگ می شوند

از طلوع شیمی مدرن  از یک قرن پیش ،کربن به دلیل حضور  در  ساختار های مولکولی بزرگ و پیچیده بیشتر از هر عنصر دیگری شناخته شده است. شیمی الی عمدتا مربوط به کارهایی است که می توانید با کربن انجام دهید. و به این دلیل  کربن به عنوان سنگ بنای هر موجود شناخته می شود.

از حدود دهه ی ۱۹۷۰، انچه که معماری کربن نامیده می شود ، مورد توجه قرار گرفت و نانو گلاس اولین نانو لوله های واقعی در ۱۹۹۱ به وجود امدند با ظرافتی که مهندسان قبلی به سختی می توانستند آن را تصور کنند .

نانو لوله های کربنی کاربرد های گسترده ای دارند. به عنوان مثال آنها می توانند به عنوان طناب های نانو یی بسیار قوی عمل کنند .محققان همچنین در حال کار بر روی ساخت انها به عنوان ترازیستور های کم حجم تر از سیلیکون هستند .

محققان  همچنین در حال تولید پارچه هایی با غشا های ترکیب شده از نانو لوله های کربنی هستند . این نانو لوله ها پنج هزار برابر کوچیک تر از قطر موی انسانند که کانال هایی را فراهم می کنند که هوا و بخار از آنها عبور می کند، اما مانع ورود عوامل بیولوژیکی می شوند.


>>> بیشتر بدانید: نقش زنان در جنگ تحمیلی «اول» بوده است


پوست دوم

شرکت های فناوری با تخصص در هوا فضا نیز تحقیقات مهمی را در این زمینه انجام می دهند .انها شاهد استفاده گسترده ای  از این نانو لوله ها در سایر نو اوری ها هستند از جمله الکترونیک انعطاف پذیر ، تولید پیشرفته ی اجزای هوا فضا مانند ساختار های نوری منحصر به فرد وحتی انسانسور های فضایی

حتی ویروس ها  نمی توانند از این نانو لو له ها به راحتی عبور کنند ،اگر چه که بخار آب و هوا آزادانه می توانند عبور کنند اما  مشکل عوامل شیمیایی است که ریز تر ند و ممکن است بتوانند از طریق یک نانو لوله وارد شوند راه حل مشکل این است که نانو لوله ها را در گروه های مختلف مولکولی قرار دهند تا به عنوان دروازه بان هایی برای جلوگیری از تهدید عمل کنند  .

کوانگ جن وو، رهبر تیم لیورمور می گوید :

این پارچه ها مانند پوست انسان هوشمند هستند که به محیط پاسخ می دهد. محققان بر این باورند که این پارچه های محافظ جدید و هوشمند می توانند برای تهیه ی هر نوع لباسی حتی کلاه ایمنی و دستکش کاربرد داشته باشد و این فناوری محدود به تجهیزات نظامی نخواهد بود و می تواند از فناوری های رادیویی گرفته تا خدمات پیرا پزشکی نیز کاربرد داشته باشد .


>>>بیشتر بدانید: با مهیب‌ترین شعله‌افکن در طول جنگ جهانی اول آشنا شوید


پوست دوم

اولین کاربرد غیر نظامی فناوری پوست دوم برای کانیوزن اورژانس  است که با عوامل خطرناکی روبه رو هستند و باید در برابر آنها محافظت شوند .فراتر از حوزه خدمات اضطراری، مطمئنا فناوری پوست دوم کاربرد های فراوان دیگری نیز خواهد داشت و حتی به صنعت مد نیز راه پیدا خواهد کرد .

این پارچه ها علاوه بر محافظت در برابر عوامل بیولوژیکی خطرناک می تواند از ورود عوامل محیطی دیگر که خطرناک نیستند اما ازار دهنده هستند جلوگیری کنند مانند گرده ی گیاهان  که در بعضی افراد ایجاد حساسیت می کنند . با بلوغ این فناوری سایر قابلیت های مرتبط با سلامتی  هم به زودی ظهور خواهد کرد.

به طور گسترده تر توانایی تنفس پارچه برای راحتی بیشتر به ویژه دز هوای گرم بسیار مهم است .از این فناوری می توانیم برای همه ی لباس هایی که می پوشیم حتی برای پرده ها و چادر ها استفاده کنیم .از مزیت های دیگر این پارچه ها پاسخ دادن به  گازهای  ازاد شده توسط بدن است این پارچه ها حتی ممکن است در روحیه ما با رهاندن ما از گرما عرق و عوامل میکروبی  نیزتاثیر گذار باشند .

اما  هنوز معلوم نیست چه زمانی این فناوری هوشمند به دست ما خواهد رسید؟

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=354873
  • نویسنده : عارف
  • منبع : مجله دانستنیهای cnn

برچسب ها

ثبت نظر

-