شاهد تغییر در روابط خارجی آمریکا در دوره بایدن نخواهیم بود

  • کد خبر : 352544
  • 21 دی 1399 - 1:53

« مجید تخت روانچی » سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگویی با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره تحرکات نظامی آمریکا در منطقه و ابراز نگرانی‌ها در خصوص احتمال توسل ترامپ به سلاح هسته‌ای تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا در طول این چند سال کارهای عجیب و غریب زیاد داشته و این نگرانی را به وجود آورده است که حتی در چند روز مانده به اتمام ریاست جمهوری‌اش هم ممکن است کارهای پیش بینی نشده‌ای انجام دهد.

وی افزود: اما با توجه به فضای کنونی بین‌المللی از جمله در آمریکا نسبت به تصمیمات و اقدامات احتمالی ترامپ در روزهای پایانی مسئولیتش، شخصا بعید می‌دانم ترامپ به خصوص در موضوع اقدام هسته‌ای، نگرانی‌ساز باشد. گرچه به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن او نباید هیچ موضوعی را منتفی دانست، ولی او به این سمت نخواهد رفت. اگرچه باید هوشیاری خود را حفظ کنیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در همین حال درباره تحرکات نظامی آمریکا در خلیج فارس گفت: این که شیطنت دیگری صورت گیرد، باید هوشیاری و آمادگی لازم را داشته باشیم؛ البته استنباط شخصی‌ام این است که در این حوزه هم اتفاقی نخواهد افتاد.

تخت ‌روانچی در تحلیل رویکرد راهبردی دولت بعدی آمریکا در قبال ایران تصریح کرد: دولت‌های مختلف در آمریکا، چه دموکرات چه جمهوری خواه، سیاست‌های بین‌المللی‌شان تفاوت چندانی با هم ندارد.

وی با بیان اینکه البته دولت ترامپ سیاست‌های نامتعارفی داشت، گفت: حرکات این دولت چه در قبال ایران و چه در قبال دیگر کشورها برای بسیاری از ناظران در داخل یا خارج از آمریکا، غیرقابل پیش‌بینی بود.

سفیر ایران در سازمان ملل با تأکید بر اینکه به ‌طور کلی نباید انتظار داشت که در سیاست آمریکا در قبال ایران تفاوت‌های بنیادینی روی دهد، تصریح کرد: به ‌طور مثال استفاده از اهرم تحریم علیه ایران در دولت‌های مختلف آمریکا، هم دموکرات و هم جمهوری خواه تداوم داشته است. آمریکا در طول سال‌های اخیر از ابزار تحریم استفاده کرده است و این را ابزاری می‌داند که فکر می‌کند می‌تواند از آن برای امتیازگیری استفاده کند و به این روند نیز ادامه خواهد داد.

تخت‌روانچی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت بایدن هم همین رویکرد را ادامه خواهد داد، اگرچه در احقاق حقوق ملت ایران نباید هیچگاه فرصت‌های احتمالی را از دست داد، گفت: بنابراین اینکه بگوییم دولت جدید از ابزار تحریم دست می‌کشد، شاید با واقعیت همراه نباشد.

وی ادامه داد: البته در برخی جنبه‌ها ممکن است تاکتیک‌های متفاوتی را ببینیم. برای نمونه، رویکرد ترامپ در قبال رهبران اروپایی را که برخورد تحقیرآمیز و زننده‌ای داشت، قاعدتا در دولت بایدن نخواهیم دید. شاید او در این برخوردها ظرافت بیشتری به خرج دهد، اما اینکه فکر کنیم دولت بایدن در مقایسه با دولت ترامپ که با اروپا زاویه داشت، زاویه نخواهد داشت، اشتباه است؛ یا در خصوص چین هم تغییر اساسی روی نخواهد داد.

سفیر کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد: شاهد یک رشته سیاست‌هایی خواهیم بود که شاید چهره بیرونی آن متفاوت باشد، اما چهره درونی آن ادامه همان سیاست‌هاست و تغییرات ۱۸۰ درجه‌ای نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=352544

ثبت نظر

-