داستان عجیب مرسدس ۱۹۰E هاچبک

  • کد خبر : 351035
  • 19 دی 1399 - 0:37
داستان عجیب مرسدس ۱۹۰E هاچبک

به گزارش جام جم آنلاین، با توجه به اینکه مرسدس اکثراً خودروهای بزرگ و اجرایی را تولید کرده بنابراین اکثر افراد احساس نمی‌کردند که ژرمن‌ها یک سدان کامپکت درست و حسابی را تولید کند چه برسد به یک هاچبک جمع‌وجور! برای این افراد حتی نسخه استاندارد ۱۹۰E نیز محصولی در قلمروی جدید محسوب می‌شد؛ و نکته جالب اینکه مرسدس این خودرو را تولید نکرد بلکه تیونینگی آلمانی با نام شولز تیونینگ آن را ساخت.

مرسدس در ابتدا نسخه مفهومی ۱۹۰E هاچبک را توسعه داد اما این خودرو در سال ۱۹۸۱ به موزه رفت زیرا این برند احساس می‌کرد نسخه‌های عادی می‌توانند فروش بیشتری داشته باشند و خب حق هم با مرسدس بود زیرا ۱۹۰E در طول عمر خود به فروش حدود ۱.۹ میلیون دستگاهی رسید.

البته این هاچبک برای مؤسس شرکت شولز تیونینگ کافی نبود. او می‌خواست هاچبک W201 خاص خود را داشته باشد و همین کار را نیز انجام داد.

۱۹۰E سیتی یا ۱۹۰E Compakt بر پایه نسخه استاندارد این خودرو بنا شد اما شولز بخش عقب را تغییر داد. نتیجه تولید یک هاچبک کامل از نسل W201 بود که به دو صورت سه و پنج درب تولید شد.

با این وجود باید گفت تغییرات ۱۹۰E سیتی به ظاهر آن محدود نشد زیرا پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری مرسدس با قدرت ۱۶۰ اسب بخار نیز در بطن آن قرار گرفت.

این موضوعی قابل‌توجه بود چراکه اکثر هاچبک های آن زمان قدرتی در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ اسب بخار داشتند.

البته که اعمال این تغییرات کاری سخت و احتمالاً هزینه‌بر بودند بنابراین افراد زیادی مایل به پرداخت پول اضافی برای چیزی شبیه گلف GTI نبودند.

گفته می‌شد تنها ۴ دستگاه از ۱۹۰E هاچبک تولید شد و از آنجایی که مرسدس علاقه‌ای به ارتباط با این پروژه نداشت بنابراین به شولز اجازه نداد از ستاره سه پر مشهور خود روی این خودرو استفاده کند.

اگر مرسدس به‌طور جدی این ایده را بکار می‌گرفت احتمالاً به پادشاه کلاس هاچبک های داغ بدل می‌شد. متأسفانه ژرمن‌ها این کار را انجام ندادند البته AMG A45 S با قدرت ۴۱۵ اسب بخاری و حالت دریفت خود حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد و ثروتمندان دوستدار این خودرو می‌توانند از دست‌پخت مرسدس در عصر مدرن لذت ببرند.

منبع: پدال

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=351035

برچسب ها

ثبت نظر

-