ظریف در سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی: هنوز شرمنده و عذر خواه هستم

  • کد خبر : 350431
  • 18 دی 1399 - 8:49
ظریف در سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی: هنوز شرمنده و عذر خواه هستم

 

ظریف در سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی

وزیر امور خارجه کشورمان ، با اشاره به موضوع سقوط هواپیما اوکراینی و دلیل این موضوع گفت: من از جمله مسئولینی بودم که تا آخرین ساعات پیش از اعلام‌ عمومی، همچون سایر مردم صرفاً گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را می شنیدم و علیرغم پیگیری هیچ اطلاعاتی فراتر از اخبار رسمی به وزارت امور خارجه اعلام نمی‌شد.

سقوط هواپیمای اوکراینی

 به گزارش ایسنا ، محمد جواد ظریف در اولین سالگرد سقوط هواپیما اوکراینی با انتشار آواز سووشون در  صفحه  اینستاگرام در مطلبی نوشت:«یک سال از سحرگاه تلخ ۱۸ دی ٩٨ و فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی و شهادت فرزندان نخبه این مرز و بوم و قربانی شدن انسان‌های بی‌گناه می‌گذرد. فاجعه‌ای که تمامی ایران را داغدار کرده است. می‌دانم پدران و مادران داغدار چه لحظات تلخی را در تنهایی از دست دادن جگرگوشه‌های خود تجربه کرده و می‌کنند. در کنار برخی از آنها نشسته‌ام و در همدلی با داغدیدگان از ناتوانی مطلق شرمنده شده‌ام.

من از جمله مسئولینی بودم که تا آخرین ساعات پیش از اعلام‌ عمومی، همچون سایر مردم صرفاً گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را می شنیدم و علیرغم پیگیری هیچ اطلاعاتی فراتر از اخبار رسمی به وزارت امور خارجه اعلام نمی‌شد.

>>>بیشتر بخوانید:

پست اینستاگرام ظریف درباره سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی

توئیت ظریف برای سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

اما به محض اطلاع از سقوط هواپیمای اوکراینی در بعدازظهر جمعه ٢٠ دیماه ٩٨، به سهم خود تأکید نمودم که باید با شرمندگی تمام عین ماوقع را با مردم و جهانیان صادقانه در میان گذاشت.

در آن ساعت‌های تلخ بعدازظهرجمعه، نیک می‌دانستم که اذعان به چنین واقعیت تلخی در جهان بی‌سابقه و یا بسیار کم سابقه است و چه میزان فشار بین‌المللی برای من و همکارانم بدنبال خواهد داشت و درک می‌کردم پذیرش خطای دهشتناک یک یا چند تن برای دلاورمردانی که جان خود را برای دفاع از این مردم و مرزوبوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند چقدر دشوار است.

گرچه هیچ نقش و یا حتی اطلاعی از تحولات نظامی نیمه شب و فاجعه دهشتناک بامداد چهارشنبه سیاه ١٨ دی ٩٨ نداشتم، ولی به عنوان یک مقام رسمی خاضعانه و با قلبی پر از اندوه از همگان عذرخواهی کردم و هنوز نیز شرمنده و عذرخواهم.

حقیقت ماجرای سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی چه بود؟

از همان روز نیز همراه با همکارانم در وزارت امور خارجه صادقانه کوشیده‌ایم که وظایف خود را برای کشف حقیقت سقوط هواپیمای اوکراینی ، کمک به کاهش آلام خانواده‌ها، جلوگیری از تضییع حقوق آنان و همزمان حفظ و حراست از منافع ملی در برابر بدخواهان این مرز و بوم به انجام رسانیم.

می‌فهمم که انجام این وظیفه پیچیده بعضاً باعث حساسیت و رنجش داغدیدگان شده است که از صمیم قلب از آنها پوزش می‌خواهم.

بازهم می‌دانم هیچ‌کدام از این تلاش ها درنهایت نمی‌تواند جبران گوشه کوچکی از این خسارت عظیم و جبران‌ناپذیر باشد.

مصوبه اخیر دولت اولین گام است ولی همانگونه که در مصوبه تصریح شده است جایگزین رسیدگی کیفری در محاکم صالحه داخلی نیست.

پویشگر: خبرپو
منبع: ایسنا

۸:۳۴:۱۶ | پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ | Thursday 07 / 01 January / 2021

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=350431

ثبت نظر

-