مناطق محبوب مستاجران /اجاره بها در مدار صعود

  • کد خبر : 349743
  • 17 دی 1399 - 13:17
مناطق محبوب مستاجران /اجاره بها در مدار صعود

به گزارش نیوز ، بررسی های میدانی از فایل های اجاره نشان می دهد، روند افزایشی قیمت‌ها  همچنان ادامه دارد . اگر فایل مناسبی هم در میان نرخ های پیشنهادی مشاهد می شود، یا مربوط به آپارتمان های کهنسال هستند که فاقد پارکینگ و آسانسور هستند یا شکل آپارتمان دچار قناسی است .

قیمت مناسب واحدهای مسکونی طبقه سوم

در میان فایل های با قیمت مناسب  سهم آپارتمان هایی که در طبقه سوم بدون آسانسور هستند بیش از سایر گزینه هاست.

در ۱۵ روز نخست دی ماه ۸۳۰ قرارداد اجاره تنظیم شده است که بیشترین تعداد قرارداد مربوط به منطقه ۵ با ۱۲۳ قرار داد اجاره است و منطقه ۲ با ۹۳ قرار داد در رتبه دوم قرار دارد. درمناطق ۱۹ و ۲۰ نیز هیچ قرار داد اجاره تازه ای به امضا نرسیده است .

در محدوده های مرکزی شهر مانند مناطق ۶ و ۷ نیز به ترتیب ۶۰ و ۷۱ اجاره نامه ثبت شده است .

براساس اطلاعات سامانه املاک ، در۱۵ روز نخست زمستان، در منطقه یک ۲۴ اجاره نامه، منطقه دو ۹۳، منطقه سه ۴۳، منطقه چهار ۴۶، منطقه پنج ۱۲۳، منطقه شش ۶۰، منطقه هفت ۷۱، منطقه هشت ۵۴، منطه نه ۱۷، منطقه ده ۵۴، منطقه یازده ۴۲، منطقه دوازده ۱۸، منطقه سیزده ۲۹، منطقه چهارده ۳۹، منطقه پانزده ۲۱، منطقه شانزده ۳ ، منطقه هفده ۱۴، منطقه هجده ۱۴ ، منطقه ۱۹ و بیست هیچ اجاره نامه ای به امضا نرسیده است. در منطقه بیست و یک ۹ و منطقه بیست و دو ۱۳ و همچنین ۴۳ اجاره‌نامه هم در مناطقی به ثبت رسیده که موقعیت مکانی دقیقی ندارند .

افزایش نرخ اجاره بها در آذرماه

به گزارش نیوز،  گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می دهد که کرایه مسکن اجاری در شهر تهران همچنان روند افزایشی داشته و در آذر ماه نرخ اجاره ۲۹٫۴ درصد در تهران نسبت به ماه  مشابه سال قبل افزایش داشته است . تغییرات شاخص اجاره در  آبان ماه ن نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته ۲۸٫۷ درصد بود .

این درحالی است که فصل پاییز و زمستان برای مستاجران فصل مناسبی برای جابه جایی بود .گرچه در این مقطع   فایل مناسب کم تر پیدا می شود اما نرخ های پیشنهادی اجاره به جیب مستاجران نزدیک تر بود . اما در مقطع کنونی گزارش های میدانی نشان می دهد مستاجرانی که به دنبال خانه جدید هستند از اجاره بهایی می گویند که تناسبی با نرخ میانگین منطقه  ندارد.

افت قیمت فروش آپارتمان

گزارش اخیر بانک مرکزی  مشاهدات میدانی را تا حدودی تایید کرده و نشان می دهد با وجود افت قیمت فروش در ماه آخر پاییز شتاب رشد اجاره در ماه آذر در مقایسه با ماه آبان تندتر بوده است.

 برخی کارشناس مسکن معتقدند، بازار اجاره نسبت به تحولات بازار مسکن با تاخیر حداقل یک ساله رو به رو است به این معنی که اتفاقات قیمتی در بازار مسکن با یک تاخیر زمانی در بازار اجاره منعکس می شود. برای نمونه قیمت مسکن در بازده سالانه در پایان آذر حدود ۹۸ درصد بالا رفته است .

به  همین دلیل در ماه آذر که موعد تمدید اجاره بها یا اجاره واحد جدید است سمت عرضه با توجه به تحولات قیمتی تمایل به افزایش اجاره بها دارد.

اجاره بها همچنان در مدار صعود

به عبارت دیگر واحدهایی که آذر سال قبل و بر مبنای نرخ های آن زمان اجاره شده اند  و تا آذر سال جاری ،امکان افزایش اجاره برای آنها وجود نداشته در پایان دوره قرارداد  افزایش قیمت های گذشته را  لحاظ می کنند. از این رو با وجود کاهش قیمت مسکن در مقطع آذر شاخص اجاره کماکان با رشد نرخ همراه بوده است.

برخی از دیگر از کارشناسان هم با تایید واکنش با تاخیر بازار اجاره به بازار مسکن تاکید دارند ،در بازار اجاره چسبندگی قیمت نیز مانعی برای کاهش نرخ اجاره بها همزمان باکاهش قیمت اسمی مسکن است . 

در بررسی های فایل های اجاره نکات جالبی از سوی مشاوران املاک مطرح می شد ، به طور مثال آپارتمانی ۵۰ متری را با عبارت ۶۰ متری رویتی تبلیغ کرده یا آپارتمانی بدون پارکینگ را با این عبارت که جای پارک خوب مقابل در منزل ! ، سالن پرخور و… از دیگر امتیازات تازه ای است که مشاوران املاک برای مرغوب جلوه دادن واحد ها استفاده می کنند . 

قیمت های پیشنهادی برای رهن و اجاره آپارتمان های تا ۶۰ متر 














محله  متراژ(متر مربع) رهن (تومان)  اجاره (تومان) 
پیروزی ،سرآسیاب  ۶۰ ۳۰میلیون  ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار
فردوس شرق ۵۵ ۲۷۰میلیون 
تهرانپارس غربی ۵۵ ۲۶۰ میلیون 
سعادت آباد  بخشایش  ۵۰ ۵۰میلیون  ۶ میلیون 
آذربایجان  ۵۴ ۱۶۰میلیون 
قلهک  ۵۰ ۵۰میلیون  ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار 
جیحون  ۵۰ ۲۵میلیون  ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار
پونک  ۶۰ ۲۰۰میلیون  یک میلیون و ۸۰۰ هزار
پارک وی  ۲۵ ۴۰میلیون  ۴ میلیون 
بهار شیراز  ۶۰ ۲۵۰میلیون 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=349743

ثبت نظر

-