نرخ سود اوراق بدهی به کف ۱۲ هفته رسید

  • کد خبر : 349158
  • 16 دی 1399 - 23:04
نرخ سود اوراق بدهی به کف ۱۲ هفته رسید

به گزارش نیوز، نرخ سود اوراق بدهی دولتی در سی و دومین هفته از برگزاری این بازار به کمترین حد خود در ۱۲ هفته گذشته رسید. درهمین راستا حجم حراج اوراق مبادله شده نیز ۵ درصد پایین تر از هفته قبل ثبت شد.

بازار اولیه حراج اوراق بدهی به منظور تامین کسری بودجه دولت برگزار می شود. در این بازار دولت اوراق خود را در معرض فروش بانکها و نهادهای سرمایه ای قرار می دهد تا از این طریق بتواند کسری خود را جبران کند. هر چقدر فروش اوراق در این بازار بیشتر باشد دولت به هدف خود در تامین بخشی از کسری بودجه نزدیکتر شده است.

کاهش حجم هفتگی معاملات اوراق بدهی

در همین خصوص در ۱۶ دی ماه سال ۹۹ مجموعا هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان از اوراق بدهی دولت به فروش رسید که هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان آن را بانکها و مابقی به وسیله نهادهای سرمایه ای خریداری شدند.

در همین خصوص نرخ موثر کل دادو ستد اوراق این هفته در بازار اولیه  به ۲۰٫۶۴ درصد رسید که این میزان در حداقل خود در ۱۲ هفته گذشته قرار دارد.

کاهش ۰٫۴۴ واحد درصدی که در نرخ سود نسبت به هفته قبل رخ داد همزمان با کاهش ۵ درصدی حجم معاملات در این هفته بود.

تأمین کسری بودجه دولت

مجموع اوراق بدهی معامله شده در ۳۲ هفته سپری شده از این بازار به ۹۲ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان رسید که تاکنون ۵۶ درصد آن توسط بانکها و ۴۴ درصد در بازار سرمایه خریداری شده است.

هدفگذاری دولت تا پایان سال آن بود که ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه خود را از این محل تامین کند.

بنابراین دولت باید ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مانده را در هفته های باقیمانده در این هفته ها به فروش می رساند.

از آنجا که تا پایان سال هنوز ۱۰ هفته دیگر باقی مانده چنانچه دولت در هر هفته به طور متوسط ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق به فروش برساند می تواند این هدفگذاری را تحقق بخشد.

اوراق بدهی دولتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=349158

ثبت نظر

-