نیوز – توکیو برای المپیک با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟/از گسترش کرونا تا ناامیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی

  • کد خبر : 347406
  • 15 دی 1399 - 5:15
نیوز – توکیو برای المپیک با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟/از گسترش کرونا تا ناامیدی برای بهبود وضعیت اقتصادی

به گزارش نیوز، بعد از تعویق یکساله بازی‌های المپیک و پارالمپیک توکیو، توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و نخست وزیر ژاپن اعلام کردند برگزاری بازی‌های توکیو نشان دهنده پیروزی جهان مقابل ویروس کرونا خواهد بود اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا واقعاً برگزاری المپیک فکر خوبیست؟

با تایید و رواج واکسن در آمریکا، انگلیس و همینطور در ژاپن نشانه‌هایی از این امر وجود دارد که شاید شاهد پایان شیوع کرونا در جهان باشیم. با این حال برای ژاپن شاید استقبال از خطر در دنیا ارزشی نداشته باشد.

* عدم اطمینان از کنترل کووید ۱۹ در جهان

همچنین در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان هنوز راهی نامطمئن برای خروج از بیماری همه گیر کرونا دارند، پیچیدگی‌های اخلاقی نیز با برگزاری یک رویداد بین‌المللی وجود دارد. ممکن است در این صورت موفقیت نسبی ژاپن در استراتژی مقابله با کرونا با حضور ده‌ها هزار نفر تاثیر منفی به خود بگیرد.

* توزیع واکسن کی و برای چه کسانی؟

یک نگرانی این است که افراد درگیر در المپیک برای دریافت واکسن در اولویت قرار دارند. این مسئله موضوعی است که توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک (IOC) هنگام حضور در توکیو به آن پرداخت.

باخ گفت: ما از همان ابتدا روشن کردیم که اولویت‌های اول پرستاران، پزشکان و همه کسانی هستند که جامعه ما را با وجود بحران کرونا زنده نگه می‌دارند.

با این حال، هند قبلاً اعلام کرده است که ورزشکارانش درمان ویژه‌ای خواهند داشت. وزیر ورزش هند گفته بود ورزشکاران و کارمندان پشتیبانی مقصد توکیو در دریافت واکسن اولویت دارند.

ریجیو در گفت‌وگو با رسانه‌های هندی گفت: ما به همه شرکت کنندگان و برگزارکنندگان بین‌المللی در تمام مکانیزم ها اطمینان می‌دهیم به ایمنی و امنیت اهمیت لازم داده شده است.

* درخواست اعلام شرایط اضطراری در توکیو

مسئله دیگر اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که روند واکسن به راحتی پیش برود. در حال حاضر فایزر به دلیل مشکلات زنجیره تأمین مجبور شد تولید خود را به نصف برساند و در روزهای اولیه تلقیح در ایالات متحده و انگلیس مواردی وجود داشت هر چند تعداد اندک که واکنش‌های آلرژیک در بین کانیوزن بهداشت و درمان دیده شد.

البته ژاپن متعهد شده که واکسن‌های کافی را برای تأمین کل جمعیت خود تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ تضمین کرده است. با توجه به اینکه مرزهای این کشور به روی اتباع خارجی بسته شده و مراودات ژاپن با کشورهای محدود مثل چین و کره جنوبی است، این کشور موفق شده کنترل خوبی در شیوع ویروس کرونا داشته باشد هر چند در این چند روز اخیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در توکیو و چند استان همسایه باعث شده فرمانداران آنها از دولت درخواست شرایط اضطراری داشته باشند.

ظهور یک ویروس جدید، دولت ژاپن را وادار کرده است که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه کنترل‌های دقیق‌تری را اعمال کند.

* خطرات عدم الزامی بودن قرنطینه برای تماشاگران
در صورتی که ژاپن برای المپیک استثنا قائل شود و همان طور که توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک گفته بود نیاز الزامی به زدن واکسن نباشد در این صورت برنامه‌های کشور میزبان برای بستن مرزها از بین خواهد رفت.

برای اطمینان قرار است از ورزشکاران به صورت مکرر تست گرفته شود اما تماشاگران خارجی از قرنطینه ۱۴ روزه معاف هستند و می‌توانند از حمل و نقل عمومی هم استفاده کنند.

* نابودی بهبود اقتصادی ژاپن

ویروس کرونا در تعطیلات سال نوی میلادی در مراکز بزرگ سر به فلک کشیده که با توجه به این وضعیت برای حضور تماشاگران در المپیک باید مدتی را صبر کرد.
سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای میزبانی المپیک، سامورایی‌ها را امیدوار کرده بود که با جذب توریست اقتصاد ژاپن از رکود خارج شود اما تعویق المپیک و پارالمپیک هزینه‌های ژاپن را برای این بازی‌ها به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رساند.

انتهای پیام/


لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=347406

برچسب ها

ثبت نظر

-