ارائه «طرح جامع امنیت پایدار و مردمی شرق کشور» توسط شهید سلیمانی

  • کد خبر : 346967
  • 14 دی 1399 - 14:51
ارائه «طرح جامع امنیت پایدار و مردمی شرق کشور» توسط شهید سلیمانی

ارائه «طرح جامع امنیت پایدار و مردمی شرق کشور» توسط شهید سلیمانی

فرمانده سال‌های دفاع مقدس از ارائه «طرح جامع امنیت پایدار و مردمی شرق کشور» توسط شهید سلیمانی خبر داد.

به گزارش ایلنا، نوزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی سرچشمه شنبه شب(۱۳دی‌ماه) با حضور سردار امین شریعتی از فرماندهان ۸سال دفاع مقدس از شبکه پنجم سیما روی آنتن رفت.


شریعتی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه حاج قاسم ابتدا از نیروهای آموزشی و کادر آموزش بود، گفت: تمام نیروهایی که به کردستان اعزام می‌شدند و قبل از آن برای مقطع دفاع، تمام نیروهایی که از استان کرمان اعزام می‌شدند، حاج قاسم آموزش می‌دادند.


شهید حسن باقری دٌرشناس بود و حاج قاسم را با یک نگاه شناخت


وی با بیان اینکه حاج قاسم را برای اولین بار در سوسنگرد دیدم که فرمانده نیروهای کرمان بود و آنجا محور مهمی هم دست ایشان بود، گفت: شهید حسن باقری دٌرشناس بود و با یک نگاه فرد را می شناخت و ایشان حاج قاسم را شناخت و به سردار محسن رضایی پیشنهاد داد که فرمانده یگان کرمان باشد و ایشان فرمانده تیپ ثارلله در عملیات فتح المبین شدند و حاج قاسم یکی از فرماندهانی بود که از نقطه صفر تا بعد از دفاع مقدس فرمانده ثارالله بود.


شریعتی ادامه داد: حاج قاسم لشگر ثار الله را از صفر سازماندهی کرد و وقتی می خواستند ایشان را از لشکر ثارالله به تهران بیاورند و فرمانده نیروی قدس سپاه شود،‌ یکی از چیزهایی که خیلی برایش مهم بود این بود که می‌گفت بمانم کنگره سرداران و شهدای استان کرمان را برگزار کنم و بعد برگردم و ماند و این کنگره را هم برگزار کرد.


وی ضمن تاکید بر اینکه در عملیات فتح المبین همه فهمیدند که حاج قاسم می‌تواند یک فرماده یگان قَدَر شود و نیروهای آن استان هم ایشان را قبول دارند، ‌تصریح کرد: اگر بخواهیم حاج قاسم را بررسی کنیم، باید در سه مقطع دفاع مقدس، بعد از دوران مقدس تا قبل نیروی قدس و تا مقطع ۲۲سال فرماندهی نیروی قدس ایشان بررسی کنیم.


فرمانده ۸سال دفاع مقدس در پاسخ به سوالی درمورد وضع مناطق شرق کشور از نظر امنیت پس از دوران دفاع مقدس گفت: بعد از جنگ اشرار در منطقه زاهدان شبانه صدها ماشین از کنار پاسگاه ها رد و پر مواد مخدر وارد کشور می شدند و اتفاقات دلخراشی رخ می داد. شرایط سختی در آنجا بود و مردم امنیت نداشتند و چنان قتل عام می‌کردند که همه تابع آنها باشند وکسی نتواند چیزی بگوید.


شریعتی ضمن اشاره به اینکه حاج قاسم این چیزهارا دید و خیلی متاثر شد و این وضع را که می‌دید اشک می ریخت و به همین دلیل پیشنهاد ایجاد قرارگاهی در شرق کشور از طرف سردار سلیمانی بود،‌خاطرنشان کرد: حاج قاسم یک اشل پایین‌تر از داعش را در شرق کشور دید و جنایات شرق کشور مقداری پایین‌تر از داعش بود و ایشان تقاضا کرد اولا امنیت منطقه دست لشکر ثارالله باشد. ایشان همه جا رفت و پیش هرکسی که لازم بود توضیح داد که چه جنایت‌هایی در آن منطقه می‌شود. 


ارائه «طرح جامع امنیت پایدار و مردمی شرق کشور»


وی تاکید کرد: کار حاج قاسم فقط لشکرکشی نبود و می‌گفت باید همزمان کارهایی هم صورت دهیم و باید کار عملیاتی، امنیتی، اطلاعاتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را هم لحاظ کنیم. ایشان طرح بسیار جامعی تهیه کرد و برای این کار با همه حتی ائمه جمعه و جماعات صحبت کرد و حتی برخی سران عشیره‌ها را جمع می‌کرد و ایشان «طرح جامع امنیت پایدار و مردمی شرق کشور» را ارائه داد.


این فرمانده دفاع مقدس افزود: این طرح در همه ابعاد تهیه شد و خدمت حضرت آقا رفت و ایشان مصوب کردند و قرار شد برای این طرح قرارگاهی به اسم قرارگاه قدس ایجاد شود و ماموریت به نیروی زمینی سپاه واگذار شد و قرار شد نیروی زمینی در شرق کشور قرارگاهی با اسم قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه تاسیس کند و فرمانده آن هم با حفظ سمتِ فرمانده لشگر ثارالله، سردار قاسم سلیمانی باشد. 


شریعتی ادامه داد: این قرارگاه دایر شد و در شروع کار خبر دادند تعدادی از نیروهای آموزشی ناجا در پادگان آموزشی زابل آموزششان تمام شده بود و چند دستگاه اتوبوس به زاهدان می آیند تا آنجا به سراسر استان توزیع شوند. دشمن می‌خواست ضربه بزند چون می‌داند چنین قرارگاهی تاسیس شده و می‌خواست این کارها را تحقیر کند. از یکی از کشورهای همسایه آمدند و حمله کردند و تمام این نیروها را بردند و یکی نفر از فرماندهان که مقاومت می‌کرد را هم شهید کردند. اینجا حاج قاسم سه شبانه روز هم جنگ کرد، هم تعقیب کرد و هم مذاکره کرد و هم به سران آن‌ها در کشور همجوار پیام می‌فرستاد و کاری کرد بدون اینکه از بینی یکی از این‌ها خون بیاید، تمام نیروهای را با جنگ پس گرفت و هیچکدام از خواسته‌های آنها را نپذیرفت.


وی با بیان اینکه حاج قاسم زیر بار آنهایی نمی‌رفت که می گفتند نباید وارد خاک کشور همسایه شد و می‌گفت اینها آمده اند و بچه های مارا برده‌اند و چطور ما وارد خاک انها نشویم، گفت: خودش با یک ماشین بی سیم ایستاد و کاری کرد که عده ای از اشرار کشته دادند، عده‌ای زخمی شدند و عده‌ای هم فرار کردند.


حاج قاسم اشرار را ذلیل کرد


وی با بیان اینکه حاج قاسم در کل مرز انسداد ایجاد کرد و کاری کرد که یک ماشین هم نمی‌توانست با مواد مخدر وارد کشور ما شود، اظهار داشت: آنها شترها را بار می زدند تا داخل کشور بیایند و جلوی آن را هم گرفت. خواستند به سبک کوله‌بری وارد کشور شوند که جلوی این را هم گرفت و طوری شد که سران اشرار به حاج قاسم پیغام دادند و حاج قاسم اشرار را در آن منطقه ذلیل کرد.


شریعتی ضمن اشاره به اینکه کارهایی که اشرار از ما می‌خواستند دور از شأن نظام جمهوری اسلامی بود، تصریح کرد: آنها دنبال منافع خودشان هستند و دنبال این هستند که موادشان را از طریق ما به دنیا ترانزیت کنند.


فرمانده ۸سال دفاع مقدس با بیان اینکه حاج قاسم پس از ذلیل کردن اشرار در بیرون مرز گفت حالا باید آنهایی که در داخل هستند را هم جمع کنیم، اظهار داشت: برخی از ارتفاعات در استان کرمان دست اشرار بود و سالیان سال کسی نمی توانست داخل این ارتفاعات برود و در برخی مناطق مثل جیرفت و کهنوج خانواده‌ها و مردم عاصی شده بودند.


وی افزود: منطقه‌ای در کهنوج بود که سالیان سال اشرار در آنجا بودند و همه هم مربوط به آن منطقه بودند. ایشان برنامه‌ریزی کرد با استاندار و فرماندار و بخشدار و اداره کشاورزی و جهاد و اداره آب جلسه گذاشت تا این اشرار را از ارتفاعات به پایین بیاورد و به آنها کار بدهد و با وجود این که همه می گفتند این ها پایین می آیند حاج قاسم گفت من اینها را پایین می آورم. اما نمی خواهم که بیاید و بیکار در خانه بنشیند و می خواهم به سر زمین کشاورزی برود که آب برای کشاورزی هم داشته باشد.


شریعتی افزود: ایشان تمام زمین های منطقه را با کمک تمام سازمان های دولتی که متولی بودند قطعه بندی کرد و تمام یگان های تحت امر خود را دور تا دور این ارتفاعات لشکرکشی کرد  وگفت ۷۲ ساعت وقت می دهم که پایین بیایید و اگر پایین نیامدید تمام ارتفاعات را با خاک یکسان می کنم. به ۲۴ ساعت نرسید که از ارتفاعات همین طور آدم بود که با تجهیزات مدرن پایین می‌آمدند. سر هر نقطه ای از طرف شورای تامین میز گذاشته بودند و اینها اسلحه ها را زمین می‌گذاشتند و امان‌نامه می گرفتند و زمین شان هم به آنها معرفی می‌شد و فرد می‌رفت و سر زمین مشغول کار می‌شد.


شریعتی تاکید کرد: تمام استان را پاکسازی کرد و همین الان هم آن افراد برای حاج قاسم دعا می‌کنند چون تمام زندگیشان را مرهون حاج قاسم هستند.


شریعتیافزود: یکی از خصوصیاتی که حاج قاسم داشت این بود که ارتباط و عامل داشت و رسماً پیغام می فرستاد و آنها هم به عنوان یک مرد که نامردی نمی‌کند قبولش داشتند.


وی با بیان اینکه طوری شد که یکی از سران اصلی شرور جنوب شرق کشور به حاج قاسم پناه آورد، اظهار داشت: حاج قاسم چنان روی این فرد اثرگذار بود که رفت و در یکی از مناطق آن سوی مرز عملیاتی را انجام داد که سر آن بعضی از اشرار در آنجا کشته شدند و خودش هم بعداً کشته شد.


شریعتی با اشاره به اقدامات سردار سلیمانی در تسهیل سفر زائران ایرانی اربعین به عراق اظهار داشت: همه کسانی که بعد از سقوط صدام کربلا رفتند، ضمن اینکه توجه خود اهل بیت و خصوصاً نظر امام زمان بوده،حاج قاسم و ابومهدی المهندس در این راستا خیلی زحمت کشیدند. تمام کارهای امنیتی زائرین را اینها برنامه ریزی می کردند و اتوبوسی که می‌رفت و جلو و پشتش اسکورت بود، تمام این کارها با سفارش حاج قاسم و ابومهدی اتفاق می‌افتاد.


این فرمانده دفاع مقدس با تاکید بر اینکه حاج قاسم و ابومهدی را نمی‌توان از هم جدا کرد، تصریح کرد: بعد از شهادت احمد کاظمی همه دوست‌داران حاج قاسم واقعا دعا کردند که حاج قاسم سالم بمانند چون از بین می رفت و دوری از احمد کاظمی ایشان را نابود میکرد و تمام روز و شب حاج قاسم گریه شده بود.


وی افزود: حاج قاسم و ابومهدی با هم در آمیخته شده بودند که وقتی امثال ما می دیدیم برای ما سوال بود که اگر یکی از اینها شهید شود آن دیگری چه کار می کند.


حاج قاسم و ابومهدی  می‌گفتند باید کاری کنیم سفر به کربلا و زیارت آسان شود


شریعتی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که حاج قاسم و ابومهدی خیلی روی آن تاکید داشتند این بود که می‌گفتند باید کاری کنیم به قدری رفتن به کربلا و زیارت آسان شود که هر کسی در خانه نشسته و با زن و بچه اش تصمیم می گیرد که روز چهارشنبه راهی زیارت شود و پنجشنبه کربلا باشد بتواند برود و برگردد خاطر نشان کرد: ممکن است خیلی ساده از روی این حرف بگذاریم ولی خیلی حرف مهمی هست و باید ببینیم چه تمهیداتی لازم هست که چنین اتفاق بیفتد. 


وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که حاج قاسم و ابومهدی با هم انجام دادنداین بود که قرار گذاشتند اقداماتی کنند که هر چقدر می توانیم به عراق پرواز داشته باشیم، تصریح کرد: ایده حاج قاسم این بود که دیگر کسی شش ماه منتظر سفر کربلا نباشد و خانوادگی تصمیم بگیرند که راحت ویزا بگیرند و به راحتی به کربلا بروند.


این فرمانده دفاع مقدس افزود: دوستان هواپیمایی توافق کردند که هفته‌ای ۳۶۰ پرواز سهم ایران و ۳۶۰ پرواز هم سهم عراق باشد و به همین خاطر است ۱۰ یا ۱۲ پرواز گاهی به هفته‌ای ۱۳۰ پرواز رسید و این تسهیل در کار زائرین است.


شریعتی با تاکید بر این که نقش حاج قاسم و ابومهدی المهندس در قضایای اربعین بی‌نظیر بودند، اظهار داشت: در اوج درگیری های داعش در سال ۹۴ عملیاتی در شمال کربلا انجام دادم و اگر این عملیات انجام نمی‌شد، تمام زائرین زیر تیر بودند. در کنار آن تمام رینگ های امنیتی دور تا دور زائرین را تعریف کردند و با بهترین امکانات لازم سازماندهی کردند.


مقر فرماندهی حاج قاسم و ابومهدی در سرداب سامرا


وی با بیان اینکه در عملیات آزادسازی موصل و شمال تکریت حاج قاسم تصمیم گرفت زائرین به سامرا بیایند و سامرا رونق پیدا کند، گفت: روزی که داعش تا نزدیکی سامرا آمد، مقر فرماندهی حاج قاسم با ابومهدی در سرداب شد و همه نیروها آنجا جمع شدند و نگذاشتند سامرا سقوط کند و جایی دست داعش بیفتد.


فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان این که طراح اصلی خیلی از مسائل داخل جنگ با داعش خود حاج قاسم بود و خودش هم در صحنه بود اظهار داشت: حاج قاسم هیچ گاه نمی توانست در عقب باشد و خودش در صحنه حضور داشت.


شریعتی با بیان اینکه سال ۹۵ در اربعین سامرا رونق گرفت و جمعیت میلیونی آمدند و طوری بود که قبل از اربعین پارکینگ نزدیک حرم توسط داعش منفجر شد، اظهار داشت: چون داعش فهمید قرار است توجه خوبی روی سامرا در مورد حضور زائرین شود ۲۰ یا ۲۵ روز قبل از اربعین گاراژ را به صورت انتحاری منفجر کرد.


وی افزود: این باعث ایجاد تردید شد و به گونه ای شد که در کشور ما حتی برخی مراجع اعلام کردند که کسی به سامرا نرود و دولت عراق اعلام کرد که راه بسته است و کسی نرود ولی در آن سال حدود یک و نیم میلیون زائر ایرانی به سامرا آمد.


برپایی موکب توسط شیوخ اهل سنت سامرا پس از مذاکره


فرمانده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه به حاج قاسم پیشنهاد دادیم که با شیوخ سامرا که اهل سنت هستند مذاکره کنیم و این را از خود حاج قاسم در سیستان و بلوچستان یاد گرفته بودیم گفت: علی رغم مخالفتی که برخی داشتند حاج قاسم موافقت کرد و گفت بروید کار خودتان را بکنید و طوری شد که شیوخ پای کار آمدند و موکب زدند و از زائرین استقبال کردند.


وی با بیان اینکه طرحی مطرح شد که مواکبی که  از ایران برای خدمت به سایرین می آیند اجناسشان را از سامرا بخرند، گفت: حاج قاسم گفته بود که پتو که می‌خواهید بخرید از یک نفر نخرید بلکه از چند مغازه دار بخرید تا همه ذینفع باشند.


حاج قاسم مسائل امنیتی را خیلی رعایت می‌کرد


شریعتی در پاسخ به آن دسته از افراد که می‌گویند حاج قاسم باید مسائل امنیتی را رعایت می‌کرد گفت: حاج قاسم خیلی رعایت می‌کرد و حواسش جمع بود و خیلی دقیق بود و اینکه می‌گویند حاج قاسم رعایت نکرد، درست نیست و هیچ کس جرات نکرد در کشور با حاج قاسم کاری بکند و در آنجا هم نتوانستند.


وی افزود: ولی وقت حاج قاسم رسیده بود و حاج قاسم به آرزویش رسید و زمین و زمان را به هم زد که به این برسد و دشت و کوه و بیابان را برای هدفی که داشت، رفت.


وی در پایان گفت: حاج قاسم می‌گفت سامرا خط مقدس ماست و آرزوی من این است که سامرا را آباد کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=346967

ثبت نظر

-