فرونشست زمین یک پنجم جمعیت زمین را تهدید می کند

  • کد خبر : 346516
  • 14 دی 1399 - 6:14
فرونشست زمین یک پنجم جمعیت زمین را تهدید می کند

 یک تیم بین المللی از محققان به رهبری محققان اسپانیایی مدل جدیدی ایجاد کرده اند که خطرات فرونشست محلی را در سراسر جهان تخمین می زند.

فرونشست معمولاً به دلیل حذف آبهای زیرزمینی محلی ایجاد می شود  و می تواند توسط آب و هوای خشک ، رشد ریشه درختان و درختچه های تنومند و فعالیت های انسانی ایجاد شود.

کارشناسان هشدار می دهند که با افزایش خشکسالی ها در آینده بیشتر شاهد فرونشست زمین خواهیم بود که این موضوع با افزایش جمعیت جهانی ، تأثیر بیشتری بر تمدن خواهد داشت.

فرونشست زمین در مناطق با تراکم جمعیت بالا  بیشترین ضربه را می زند.

این تیم امیدوار است که یافته های آنها بتواند در تدوین سیاست هایی برای به حداقل رساندن خطر فرونشست از نظارت محلی تا اقدامات متقابل کمک کند.

این تیم تحقیقاتی در گزارشی نوشت: «بسیار مهم است که فرونشست احتمالی کمی شود و به طور سیستماتیک در تجزیه و تحلیل خطر سیل و استراتژی های مربوط به کاهش آن لحاظ شود. به طور کلی ، نتایج احتمالی فرونشست جهانی می تواند برای نجات زمین و بشر مفید باشد.در هر یک از این سناریوها ، یک سیاست موثر فرونشست زمین باید شامل نظارت و مدلسازی منظم مناطق در معرض ، ارزیابی خسارات احتمالی و تجزیه و تحلیل هزینه و سود باشد که اجازه اقدامات مناسب برای کاهش یا سازگاری را می دهد.»

فرونشست زمین

>>>بیشتر بخوانید:

پیشنهاداتی برای مشارکت در حفاظت از زمین

در کنار هشدار مبنی بر اینکه یک پنجم جمعیت جهان در ۲۰ سال آینده می تواند در معرض فرونشست قرار گیرد ، این تیم همچنین دریافت که اکثر این ۶۳۵ میلیون نفر در آسیا زندگی می کنند.

هنگامی که آنها مدل خود را در برابر مجموعه داده های مستقل اعتبارسنجی کردند دریافتند که با دقت ۹۴ درصدی می تواند بین مناطق در معرض خطر و در معرض خطر فرونشست تفاوت بگذارد.

با این حال این مدل در حال حاضر اقدامات موجود طراحی شده برای مقابله با فرونشست را در نظر نمی گیرد  به این معنی که ممکن است خطر را در مناطقی که چنین طرح هایی بیش از حد ارزیابی می کند ، انجام دهد.

یافته های کامل این مطالعه در مجله «ساینس» منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=346516

برچسب ها

ثبت نظر

-