۱۳ دی‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌های ایران

  • کد خبر : 346027
  • 13 دی 1399 - 16:22
۱۳ دی‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌های ایران

 

آخرین خبرهای کرونایی:

در شرایطی که بعد از یک موج سخت و به قرمز درآمدن تمامی شهرها اکنون به وضعیت نارنجی و زرد در اغلب نقاط کشور رسیده ایم، توصیه ایرج حریرچی مبنی بر اینکه وقتی بیماری کرونا در جامعه کمتر می‌شود اهمیت تست برای سیاست حذف یا انقباض و انبساط از همه بیشتر می‌شود چون وقتی تعداد بیماران در یک شهر افزایش می‌یابد دیگر امکان ایزوله و بستری همه آنها وجود نخواهد داشت، باید جدی گرفته شود.

ما آنچه نگرانی ها را بیشتر می کند اینکه کنترل نشدن بیماری کرونا و افزایش شمار مبتلایان از یک سو خدمات دهی به آنها در بیمارستان ها و مراکز درمانی را دشوار می کند و از سوی دیگر چاره ای جز هشدار اوج بیماری و اعمال محدودیت ها باقی نمی ماند موضوعی که معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بر آن تاکید کرده و گفته است با توجه به اینکه میزان مرگ و میر کرونا در دوران اوج (پیک) سه برابر می‌شود باید تلاش کنیم دوباره به دوران اوج شیوع این بیماری باز نگردیم.

وی تاکید کرده است با توجه به اینکه استان‌های شیراز و کهگیلویه و بویراحمد با انجام تست های بیشتر موفق به شناسایی افراد مبتلا و کنترل بیماری شدند استان های دیگر از جمله قزوین نیز باید با استفاده از تست “رپید” و “پی سی آر” بتوانند تعداد تست خود را بالا ببرند چون قزوین با توجه به موقعیت خاص و مجاورت با استان‌های آلوده تر مستعد افزایش کرونا است.

پیرو این توصیه حریرچی، استاندار قزوین گفت که امید است با تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی این استان طی یک ماه آینده، میزان انجام تست‌های کرونا در استان از ۷۰ هزار به ۱۴۰ هزار برسد و نظارت جدی بر واحدهای تولیدی در دستور کار دانشگاه قرار گیرد.

هم اکنون با توجه به اجرای طرح‌های مقابله با کرونا پنج شهرستان استان قزوین در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و هدایت الله جمالی پور بر این مسئله تاکید کرد که با همت اعضای ستاد در بحث پیشگیری و با همت دانشگاه علوم پزشکی استان در بحث درمان اقدامات بسیار ارزشمندی شکل گرفت و استان قزوین امروز شرایط بهتری نسبت به یک ماه قبل دارد.

اکنون بنا بر گزارش مسوولان مراکز درمانی در اغلب استان ها و شهرها شاهد کاهش روند افراد مبتلا و فوتی های کرونایی هستیم البته ضمن خرسندی از رسیدن به این وضعیت نسبت به شکننده بودن و ناپایدار بودن شرایط نیز هشدارهایی داده شده است از جمله معاون درمان بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان گفت: در زمان حاضر تعداد موارد ابتلا به کرونا در استان‌ روند کاهشی یافته که این مهم به معنی پایان بیماری نیست و این سیر نزولی، فرصتی ایجاد کرده است تا ارائه خدمات غیراورژانسی که کمتر و یا متوقف شده بود، از سرگرفته شود.

دکتر بهمنی لازمی افزود:

دکتر بهمن لازمی افزود: هم استانی ها تصور نکنند که شیوع ویروس خطرناک کرونا تمام شده است بلکه در شرایط کنونی نیز باید از بروز پیک بعدی مراقبت شود چراکه ممکن است در صورت بی توجهی و سستی در رعایت پروتکل های بهداشتی با تهاجم بیشتر این ویروس مواجه شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز با توجه به وضعیت نارنجی کرج و وضعیت زرد دیگر شهرستان های این استان اعلام کرد که با مرگ سه بیمار کرونا  شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان به ۲ هزارو ۵۸۸ نفر رسید.

دکتر محمد فتحی افزود: ۳۴۴ بیمار کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی البرز بستری و تحت درمان قرار دارند و ۲۵ هزارو ۸۳۸ نفر از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بهبود یافته و از مراکز درمانی استان البرز ترخیص شدند.

عزیزالله شهبازی استاندار البرز هم گفت: همکاری و همراهی مردم و بویژه کسبه،  اقدامات منسجم اعضای ستاد و اقدامات کم نظیر بسیج و سپاه پاسداران با پشتیبانی های نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ،دستگاه قضا و ائمه جمعه و جماعات سراسر استان منجر به کنترل بیماری کرونا در البرز شد.

اما بشنوید از وضعیت پایتخت که این روزها با وجود قرار گرفتن در وضعیت نارنجی، آلودگی هوا نیز بر مشکلات اضافه کرده و به گفته فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در شرایط وارونگی و آلودگی هوا ماندگاری ویروس کرونا در هوا بیشتر است.

علیرضا زالی اعلام کرد: اکنون به سمت کاهش شدت موج سوم شیوع ویروس کرونا می رویم اما این وضعیت در تهران به خاطر چگالی جمعیت با کندی پیش می رود و از آنجا که آلودگی هوا به بخشی از سیستم تنفسی آسیب می زند این شرایط فرد را در برابر ویروس کرونا ضعیف‌تر می کند.

آخرین خبرهای کرونایی

استان آذربایجان شرقی هم این روزها با وضعیت نارنجی کرونایی در هفت شهرستان مراغه، میانه، عجب شیر، آذرشهر، سراب، جلفا و اهر و وضعیت زرد در دیگر شهرستان ها مواجه است  و آمار مبتلایان و فوتی های کرونا از حدود یکهزار و ۷۰۰ نفر در روزهای قبل از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی به کمتر از ۲۰۰ نفر در دو هفته اخیر رسیده و آمار بستری های کرونایی در بیمارستان یکهزار تختخوابی امام رضا(ع) تبریز در این مدت حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

این وضعیت هرچند امیدوارکننده است اما علیار راستگو جانشین ستاد مقابله با کرونای این استان هشدار داده است که هر چند در سایه اعمال محدودیت ها و رعایت شهروندان، اکثر شهرها در وضعیت زرد قرار دارند، ولی در صورت عدم رعایت مسایل بهداشتی احتمال بازگشت به روزهای قبل و خطرناک وجود دارد.

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم نشان می‌دهد که آمار مبتلایان به کرونا در این استان به شکل چشمگیری کاهش یافته است به طوری که در شبانه‌روز گذشته ۲۰ فرد جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

شیوع کرونا در استان اردبیل پس از ۲ ماه اوج در وضعیت ثبات قرار دارد به طوری که شمار ابتلای جدید، تعداد بستری‌ها و آمار فوتی‌های کرونا در این استان در حال کاهش است و هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، ۹ شهرستان پارس‌آباد، نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و ۲ شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بر اساس آمار، بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان طبق انتظار و پیش‌بینی انجام شده روند نزولی گرفته و به ۶۶ نفر کاهش یافته است.

وی بر این موضوع هم تاکید کرده است که این وضعیت پایدار و سیر نزولی بیماری در استان در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند و هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را همراه خواهد داشت.

از مشهد مقدس هم خبر رسیده که اکنون تعداد فوتی های روزانه ناشی از کرونا در استان خراسان رضوی تک رقمی شده است اما معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه همچنان نیازمند همکاری مردم در پیشگیری از این بیماری هستیم، گفت: اگر با پایین آمدن آمار مبتلایان به کرونا تصور کنیم که همه‌چیز تمام شده است و همچون شرایط عادی رفتار کنیم موج جدید از راه می‌رسد امری که در ماه‌های گذشته هم تجربه شد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: رسیدن آمار فوتی های کرونایی در روز به عدد صفر دور از دسترس نیست، به شرط آن که همکاری شایسته مردم در آذر ماه را در فصل زمستان هم شاهد باشیم تا ضمن به دور ماندن از زمستان سیاهی که سازمان بهداشت جهانی نسبت به آن هشدار جدی داده است به وضعیت مطلوب‌تر در بحث مدیریت و مبارزه با کرونا برسیم.

طبق گزارش ها اکنون استان همدان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و بنا به اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اکنون ۳۲۰ بیمار مشکوک و مثبت کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند و میزان ابتلای روزانه به کرونا به ۱۰ مورد مثبت در بستری ها و ۵۵ مورد مثبت در بیماران سرپایی و شمار فوتی ها از میانگین روزانه ۱۵ مورد به یک مورد کاهش یافته است.

رشید حیدری مقدم افزود: از ابتدای شیوع کرونا در استان همدان تاکنون ۹ هزار و ۸۱۲ نفر از بیماران بستری و ۱۷ هزار و ۱۵۶ بیماران سرپایی، به ویروس کرونا مبتلا شدند و در مجموع یک هزار و ۴۱۲ فوتی داشته ایم اما خبر مسرت بخش اینکه شاخص سرایت پذیری کرونا از  ۹۸ صدم در هفته گذشته به ۹۶ صدم رسیده که این امر موید کاهش آمار ابتلا به ویروس کرونا در همدان است.

درباره وضعیت کرونایی استان لرستان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: پاسخ ۹۹ هزار و ۲۶ تست مخاطی کرونا (پی سی آر) از ابتدای شیوع این ویروس تا ۱۱ دی ماه در استان منفی بوده است.

مریم کوشکی اظهار داشت: تاکنون از این مجموع ابتلای قطعی ۶۰ هزار و ۸۲۲ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یک هزار و  ۲۹۰نفر نیز جان باخته اند.

بهرام سرمست استاندار قم هم گفت: در زمان حاضر شاهد سیر نزولی بیماری کرونا در استان و وضعیت زرد هستیم و این سیر نزولی با توجه به گزارشی که در ستاد ملی داده شد نباید موجب غفلت ما شود و طبق تجربه ای که از گذشته داریم هر گونه عادی نشان دادن اوضاع می تواند شکننده باشد و موج کرونا را بار دیگر بازگرداند.

مدیرکل امور عشایری گلستان نیز در توضیح وضعیت کرونایی عشایر این استان گفت که به دلیل سبک زندگی، پراکندگی جمعیت، اطلاع رسانی مستمر و مراقبت و سرکشی تیم‌های بهداشتی، تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در میان عشایر کوچنده و بومی مشاهده نشده است.

رضا علیپوری اظهار داشت: جمعیت عشایری گلستان چهار هزار و ۱۲۲ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که هزار و ۸۸۸ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند و فاصله زیاد چادرها و مناطق سکونتی عشایر از یکدیگر و رفت و آمد بسیار کم آنها به شهرها از دیگر عوامل موثر پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه عشایری گلستان است.

مدیر کل امور عشایری گلستان گفت: ۶۹ درصد از مجموع جمعیت عشایر کوچنده از خراسان شمالی و رضوی و عشایر بومی گلستان در شهرستان مراوه تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله قشلاق می‌کنند که با هماهنگی بخش بهداشت و درمان این شهرستان‌ها اقدامات پیشگیرانه و آموزشی به صورت حضوری به آنان ارائه می‌شود.

آخرین خبرهای کرونایی

اما درباره وضعیت کرونا در مازندران معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با وجود مشاهده شیب نزولی در نمودار موارد مثبت بستری و همچنین نمودار موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور، میانگین بروز در هر دو شاخص یاد شده در استان مازندران با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است.

سیماسادات لاری ادامه داد: اکنون شهرستان‌های ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در این استان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند و مطمئنا هر گونه سهل انگاری در عمل به توصیه‌های بهداشتی توسط مردم استان مازندران، وضعیت بیماری را در این استان به مراتب سخت‌تر کرده و تعداد بیشتری از شهرستان‌های این استان را به وضعیت قرمز تبدیل خواهد کرد.

تازه ترین آمار وضعیت کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت کرونایی در کشور نیز گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۴۷۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۵ هزار و ۴۳۸ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی و موارد فوت ناشی از ابتلا به کرونا در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۳ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۴۷۴ نفر رسید.

وی با بیان اینکه، تا کنون یک میلیون و ۴ هزار و ۳۲۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند، گفت که همچنین ۴۹۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: در زمان حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در هفته گذشته، میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری و همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر نسبت به هفته قبل روند کاهشی داشته است. میانگین بروز موارد مثبت بستری در هفته دوم دی ماه حدود ۶.۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده که بیشترین میزان بروز در استان‌های مازندران، گلستان، تهران، اردبیل و گیلان است.

لاری افزود: همچنین میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته دوم دی ماه حدود ۱۲.۵ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که بیشترین میزان بروز به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

گزارش های کرونایی از خرم آباد و ساری

خبرنگاران  نیوز در خرم آباد و ساری امروز اقدام به تهیه گزارش هایی با عناوینتقسیم کار جنسیتی، آسیب زنان شاغل از کرونا و چالش سلامت روحی مامان-معلم‌ها در روزهای کرونا یی کردند که البته محور اصلی هر دو گزارش سختی کار زنان شاغل در ایام کرونا است که این روزها به دلیل دورکاری، به ناچار وظایف و مسئولیت های آنها دو چندان شده است.

خبرنگار خرم آباد در گزارش تقسیم کار جنسیتی، به آسیب زنان شاغل از کرونا نگرانی و مشکلات زنان شاغل که روزهایی در هفته باید دورکار باشند و امور اداری را از منزل پیگیری کرده و انجام دهند، پرداخته است و اینکه این زنان  به واسطه متاهل بودن و فرزند داشتن روزهای سختی را می گذرانند.

در مقدمه این گزارش آمده است:

“”همچون روزهای عادی کارش را شروع می‌کند و امروز که نوبت دورکاری او است، جلسه آنلاین (برخط ) دارند، چشمش به رایانه و تمام حواسش به کودک شیرخواری است که از خواب بیدار شده و صدای گریه اش اجازه نمی‌دهد حواسش جمع دستور جلسه و صحبت‌های مدیر باشد.

سحر کارمند یک نهاد دولتی است که با شیوع کرونا و محدودیت حضور کانیوزن، سه روز در هفته را باید در خانه دورکاری کند، در یک اداره خدمات رسان کار می کند و هر روز صبح کشیک باید نامه های اتوماسیون اداری را بررسی و ساماندهی کند.

به قول خودش نامه های حوزه کاری او رنگارنگ است و هر کدام از یک اداره است که باید به قسمت مشخصی از اداره خودشان و یا سایر سازمان ها ارسال شود.

از زمانی که دورکاری به دلیل شیوع کرونا رواج یافت، دیگر بهانه ای ندارد تا فرزند شیرخوارش را به دست مادرش بسپارد، بنابراین در خانه هم از کودکش مراقبت  و هم نامه های اتوماسیون را رتق و فتق می کند، زمانی هم که جلسه آنلاین ( برخط) دارند مدام اضطراب دارد فرزند بیدار نشود، گریه نکند، اگر بهانه گرفت چگونه هم او را آرام کند هم به جلسه برسد؟””

آخرین خبرهای کرونایی

در گزارش خبرنگار نیوز از ساری نیز با عنوان چالش سلامت روحی مامان-معلم ها در روزهای کرونایی نیز مشکلات مادران دارای فرزند محصل در این وضعیت و شرایط دستمایه قرار گرفته و خبرنگار پای درد و دل این مادران نشسته است که باید ضمن انجام کارهای روزمره به درس و مشق فرزندان خود که از طریق فضای مجازی آموزش می بینند، هم بپردازند.

در بخشی از این گزارش می خوانیم:

“”پس از همه‌گیری کرونا و با تعطیل شدن فرآیند آموزش حضوری که تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس را به دنبال داشت، برنامه‌ریزی روزمره زندگی برای بانوان و بویژه بانوان شاغل دشوار شد. این موضوع بارها مطرح شد که در زمان تعطیلی مهدها، مادرانی که فرزند خردسال دارند چگونه باید در مهدها حاضر شوند؟ برای این حل این مشکل تصمیم‌هایی مانند دورکاری بانوان دارای فرزند خردسال یا بازگشایی برخی مهدها در بعضی از زمان‌ها با ظرفیت کمتر اندیشیده و اجرا شد ، ولی این تمهیدات نتوانستند مشکلات را به طور کامل حل کنند.

>>>بیشتر بخوانید:

تعداد جان باختگان کرونا در استان همدان به یک هزار و ۴۱۸ نفر رسید

تازه‌ترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان امروز ۱۳ دی ۹۹

 

 اما نکته‌ای که تا کنون کمتر به آن توجه شد، تغییر سبک و برنامه زندگی مادران خانه‌داری است که فرزند دانش‌آموز بویژه در مقطع ابتدایی دارند و با مجازی شدن فرآیند آموزش، اکنون هم دچار تعارض نقش شده‌اند و هم ماه‌هاست که بسیاری از فعالیت‌های عادی روزانه یا هفتگی خود را نمی‌توانند دنبال کنند.

این دسته از بانوان ماه‌هاست که به دلیل در خانه ماندن فرزندانشان ، امکان انجام فعالیت‌های پیشین خود مانند حضور در باشگاه‌، کلاس‌های آموزشی، پیاده‌روی یا حتی چند ساعت تنها ماندن در خانه برای استراحت یا انجام بدون دغدغه کارهای خانه را ندارند. مهم‌تر این که آن‌ها علاوه بر نقش مادری باید در خانه نقش معلم را نیز ایفا کنند و پا به پای فرزندشان در کلاس‌های مجازی حضور داشته باشند.””

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=346027

ثبت نظر

-