دادگاه جنایت جنگی و لاهه باید درباره ترور سردار سلیمانی پاسخگو باشند

  • کد خبر : 344353
  • 11 دی 1399 - 10:19

​حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل گفت: یک سال از شهادت دردناک سردار سپهبد قاسم سلیمانی می‌گذرد، وزرات خارجه و قوه قضائیه اقدامات لازم را برای طرح موضوع در محافل بین المللی انجام دادند، اما متاسفانه جامعه جهانی به گونه‌ای است که روابط بین المللی تحت تاثیر فضای هژمونی آمریکا و قدرت‌های استعماری قرار گرفته است.

او با بیان اینکه اکنون قانون جنگل بر روابط بین الملل حاکم است و هرگونه اقدام قانونی و حقوقی علیه یک تهاجم مانند آمریکا با بن‌بست مواجه می‌شود، گفت: وزارت خارجه اقدامات قانونی خود را انجام داده و قوه قضائیه هم مدارک لازم را جمع آوری کرده است، تا ترور یک فرمانده بلند پایه کشور مستقلی مانند ایران در کشور دیگری مانند عراق نقص قوانین بین المللی فراموش نشود. برخی از ترور‌ها در طول یک صد سال گذشته منجر به جنگ جهانی شده است.

هانی زاده در ادامه گفت: سردار سلیمانی به عنوان مهمان ویژه دولت عراق بود و دولت این کشور هم مسئول حفظ امنیت این شخصیت بود، اما آمریکایی‌ها در عراق اقدام به ترور این شخصیت کردند و این از نظر قوانین بین المللی محکوم است، دادگاه جنایت جنگی، لاهه، شورای امنیت سازمان ملل و نهاد‌های مدافع حقوق بشر باید در این خصوص پاسخگو باشند، اما از آنجایی که همه این نهاد‌ها تابعی از اراده‌ آمریکا و کاخ سفید هستند، هرگونه طرح شکایت و دعوا با مشکل مواجه خواهد شد.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: وزارت خارجه و معاونت حقوق بشر قوه قضائیه تلاش کردند تا با استفاده از گذرگاه‌های حقوقی و قانونی به نوعی آمریکا را محکوم کنند، اما به هر حال، چون عناصر قدرت در دست واشنگتن است، به نظر نمی‌رسد که نهاد‌های بین المللی بخواهند اقدامی علیه واشنگتن انجام دهند.

او در ادامه گفت: مسئله انتقام از آمریکا همچنان در دستور کار است و در زمان و مکان مناسب ایران انتقام سردار سلیمانی را می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=344353

ثبت نظر

-