آیا ۱۵ دقیقه خندیدن ۲ ساعت کم خوابی را جبران می‌کند؟

  • کد خبر : 34427
  • 20 فروردین 1399 - 6:35
آیا ۱۵ دقیقه خندیدن ۲ ساعت کم خوابی را جبران می‌کند؟

کد خبر: ۱۴۸۸۵۳

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ – ۰۰:۰۵

خنده درمانی یک روش غیر دارویی محسوب می‌شود که از نظر فیزیولوژیکی هورمون‌های استرس بدن را کاهش می‌دهد.

به گزارش نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران حمید خاکباز متخصص روانشناسی درخصوص تعریف علمی خندیدن گفت: خنده یک واکنش جسمی محسوب می‌شود که افراد در پاسخ به برخی محرک‌های درونی و بیرونی انجام می‌دهند. در واقع خندیدن پدیده‌ای برای ابراز قلبی یا احساس افراد است و تعامل پیچیده ذهن و بدن بین شناخت و احساسات را شامل می‌شود.

او در خصوص ۱۵ دقیقه خندیدن که دو ساعت کم خوابی را جبران می‌کند، تشریح کرد:خندیدن پدیده‌ای است که برای سلامت جسم و روان تاثیر مستقیم دارد، بیان این نکته که ۱۵ دقیقه خندیدن ۲ ساعت کم خوابی را جبران می‌کند مورد تایید نیست؛ اما طبق پژوهش‌های صورت گرفته، خنده باعث بهبود کیفیت خواب می‌شود. همچنین خنده از ارزش درمانی برخوردار است و بعنوان یک ارتباط اجتماعی محسوب می‌شود، که افراد با این کار احساسات مثبت خود را بیان می‌کنند.

متخصص روانشناسی بیان کرد:یکی از روش‌های خنده مربوط به تماشای نمونه‌های سالم طنز و کمدی می‌شود که باعث می‌شود تفکر، رفتار و احساسات افراد تغییر پیدا کند. همچنین استفاده از شوخی و حکایت‌های خنده دار به سلامت روان افراد کمک بسیاری می‌کند.

خاکباز مطرح کرد:خنده بعنوان یک روش غیر دارویی محسوب می‌شود که به امکانات خاصی نیاز ندارد. عوامل خنده و خندیدن از نظر فیزیولوژیکی هورمون‌های استرس بدن را کاهش می‌دهند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و تقویت می‌کند. در نتیجه احساسات و عوامل ناخوشایند مانند استرس، افسردگی، تنش، نارسایی حافظه، زوال عقل، نفرت و عصبانیت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

متخصص روانشناسی درباره اهمیت خندیدن در روز‌های قرنطینه خانگی بیان کرد:این روز‌ها که موضوع اپیدمی ویروس کرونا و افزایش استرس و نگرانی مردم در میان است، می‌توان در روز‌های قرنطینه خانگی با استفاده از خنده درمانی و تماشای فیلم طنز و کمدی، به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس و نگرانی خود و اعضا خانواده کمک کنیم

خاکباز درباره اهمیت و نتیجه خندیدن تشریح کرد:مهمترین مزیت شوخ طبعی و تماشای فیلم طنز، خندیدن نیست و مهمترین فواید این کار مربوط به مدیریت شناختی و عاطفی مردم می‌شود. به عنوان مثال تماشای فیلم پایتخت که نقش موثری در خنده مردم دارد، اما هدف اصلی خندیدن مردم نیست؛ بلکه هدف اصلی مدیریت شناختی و عاطفی مردم است که تجربه‌های این فیلم در اختیار مردم قرار می‌دهد.

او در پایان افزود: طبق پژوهش‌های صورت گرفته در واقع طنز و خندیدن مکانیزم تنظیم احساسات محسوب می‌شود و نقش موثری در کاهش استرس، عصبانیت و نگرانی مردم دارد. همچنین خندیدن به صورت خودجوش در تعاملات روزمره و دورهمی‌های خانوادگی به تنظیم احساسات، روابط و کنار آمدن با مشکلات کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=34427

ثبت نظر

-