اهدای خون در مازندران هشت درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 343665
  • 10 دی 1399 - 15:35
اهدای خون در مازندران هشت درصد کاهش یافت

به گزارش نیوز ، دکتر ذوالفقار تقوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران دلیل اصلی کاهش مراجعات مردم برای اهدا خون را بیماری کووید۱۹ اعلام کرد و توضیح داد : از آن جایی که همواره ۶۵ درصد اهدا کنندگان خون مازندران مستمر هستند ، اما در ۹ ماهه امسال حدود ۲ درصد از اهدا کنندگان مستمر نیز کمتر مراجعه کردند.

وی در عین حال ضمن قدردانی از مشارکت بی منت مردم مازندران در اهدا خون ، افزود : با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی دائمی است، از تمامی افرادی که توانایی اهدای خون را دارند، تقاضا می کنیم تا با مراجعه به پایگاه های انتقال خون سراسر استان برای تامین خون های مورد نیاز بیماران همکاری کنند.

تقوی گفت : در پایگاه های انتقال خون پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و همه تجهیزات کاملا استریل است و اهداکنندگان خون بدون نگران و دغدغه می توانند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

وی با توضیح این نکته که مازندران علاوه بر این که دارای ۴۸مرکز درمانی است ،۱۴هزار بیمار خاص شامل تالاسمی ، سرطانی ، دیالیزی و هموفیلی هم دارد که همواره نیازمند تزریق خون هستند ، افزود : ماهانه ۳۰ درصد خون اهدایی استان توسط بیماران خاص مصرف می شود.

مدیرکل انتقال خون مازندران از اهدای ۱۲۹ هزار و ۱۶۷ واحد خون در استان طی سال گذشته خبر داد و پیش بینی کرد که اگر در سه ماهه پایانی امسال مشارکت مردم بویژه زنان بیشتر شود، آمار اهدا خون همانند سال گذشته خواهد شد.

وی شاخص اهدا خون در مازندران را به ازای هر یکهزار نفر ۳۸نفر اعلام کرد و گفت : اگر چه این آمار نسبت به استاندارد جهان که ۲۰ نفر در هر یکهزار نفر است ، حدود ۲برابر است ، اما اگر مشارکت زنان استان را بیشتر داشته باشیم، به طور یقین پیشتاز کشور خواهیم بود.

تقوی متوسط نیاز خون سالانه در مازندران را ۱۳۰ تا ۱۳۵هزار واحد اعلام کرد و بیان داشت: امروز به همه گروه های خونی نیاز داریم.

مدیرکل انتقال خون مازندران درصد مشارکت زنان مازندرانی در اهدای خون را ۳.۵ درصد  اعلام کرد و خواستار مشارکت بیشتر آنان در این کار داوطلبانه به منظور رفع کمبودها در دوران کرونایی شد.

وی با ذکر این نکته که اگر بانوان استان مشارکت حدود ۱۰ درصدی در اهدای خون داشته باشند ، به طور یقین کمبود گروه های خونی دوران کرونایی جبران می شود، توضیح داد: باورهای غلطی چون این ادعا که زنان ضعیف هستند ، خون کمی دارند و یا این که زنان به دلیل حساسیت  همواره در معرض خطر بیشتری قرار دارند ، سبب شد تا اهدا خون از سوی آنان بسیار کم باشد.

تقوی میانگین مشارکت زنان در اهدا خون کشور را پنج درصد اعلام کرد و گفت : البته طبق آمار های رسمی زنان سه استان کردستان ، لرستان و خراسان  جنوبی سهم بری هشت درصدی در اهدا خون دارند و این آمار در کشور فرانسه نیز مشارکت ۵۰ درصدی اهدا خون زنان را نشان می دهد. 

وی با اشاره به این که هسو با رویکرد اهمیت مشارکت بیشتر زنان در اهدای خون ، بانوان بسیجی مازندران پیشتاز ترویج اهدای خون در خانواده ها می شوند ، افزود : برای تحقق این مهم فراخوان اهدای خون با شعار ” اهدای خون بانوان هر خانه، یک پایگاه اهدای خون در مازندران ” ، منتشر شده است.

استان مازندران دارای حدود سه میلیون و ۳۰۰ نفر جمعیت است که حدود نیمی این جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=343665

برچسب ها

ثبت نظر

-