هزینه وام مسکن مجردها به کمتر از ۱۵ میلیون رسید + نمودار

  • کد خبر : 340159
  • 07 دی 1399 - 21:01
هزینه وام مسکن مجردها به کمتر از ۱۵ میلیون رسید + نمودار

 

 

به گزارش نیوز، در هفتمین روز دی ماه هزینه وام مسکن به کمترین حد خود از ابتدای پاییز تاکنون رسید. تا آنجا که این هزینه برای مجردها به کمتر از ۱۵ میلیون تومان کاهش یافت.

روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن میانه آذر آغاز شده و تا کنون ادامه داشته به طوریکه در هفته‌های اخیر بارها رکورد های ارزانی در این بخش به ثبت رسیده‌است.

اما این تغییرات در هزینه وام مسکن چه تاثیری را بر هزینه وام متاهلین و نرخ سود وام مسکن در روزهای ششم و هفتم دی ماه داشته است؟

هزینه وام مسکن مجردها به کمتر از ۱۵ میلیون رسید + نمودار

 

اوراق تسه چیست؟

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌د

ر حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

هزینه وام مسکن مجردها به کمتر از ۱۵ میلیون رسید + نمودار

 

هزینه وام مسکن

در هفتمین روز دی ماه هزینه هرکدام از اوراق وام مسکن به ۵۲ هزار و ۶۶۰ تومان رسید. این رقم در مقایسه با روز قبل کمتر از ۱۰۰ تومان و نسبت به دو روز قبل نزدیک به هزار و ۹۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن ۵۰۰ هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان ۵۰۰ هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین را ۲۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود.

در نتیجه هزینه اوراق برای مجردین در روز های ششم و هفتم دی ماه به ۱۴ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسیده و نسبت به فروش قبلی بیش از ۵۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

این کاهش قیمت برای متاهلین نزدیک به ۹۰۰ هزار تومان بوده و در نهایت مبلغ تهیه وام مسکن آنها را دراین روز به ۲۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رساند.

مرور آمارها بیانگر آن است که این ارقام کمترین قیمت پرداختی برای هزینه وام مسکن از ابتدای پاییز تاکنون بوده‌است.

 

نرخ سود وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر ۱۷٫۵ درصد نخواهد بود.

نرخ سود وام مسکن در هفتم دی ماه برای مجردها ۲۰٫۳۳ درصد و برای متاهلین ۲۰٫۳۲ درصد رسید.

مقایسه نرخ سود وام مسکن با موقعیت مشابه در یک ماه گذشته نشان می‌دهد که این رقم در عرض یک ماه بیش از ۱ واحد درصد کاهش را برای متقاضیان وام به ثبت رسانده است.

 

هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند.

در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز هفتم دی ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با ۱۷۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین ۳۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شد.

مقایسه این هزینه‌ها با ارقام ثبت شده در روز گذشته نشان می‌دهد مبلغی که در نهایت مجردین بایستی در طول ۱۲ سال به بانک مسکن در قبال اخذ وام بپردازند نسبت به روز سه شنبه ، ۵۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

این کاهش برای متاهلین متقاضی وام تقریبا ۹۰۰ هزار تومان به ثبت رسیده است.

 

با اخبار نیوز همراه باشید…

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=340159

ثبت نظر

-