هدف گیری از فاصله ۶۹ کیلومتری با هویتزر ارتش آمریکا

  • کد خبر : 340019
  • 07 دی 1399 - 19:07
هدف گیری از فاصله ۶۹ کیلومتری با هویتزر ارتش آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از گانزمانیتور، هویتزر در حقیقت نوعی از ادوات توپخانه ای به شمار می رود که برخی از ویژگی های توپ جنگی و همینطور خمپاره را به صورت توام در اختیار دارد. آنها در اصل برای استفاده در شرایط محاصره دشمن و موقعیت هایی طراحی شدند که اپراتور هم به کالیبر بزرگ خمپاره انداز و هم به تحرک پذیری بالای توپ نیاز داشته باشد.

هدف گیری از فاصله 69 کیلومتری با هویتزر ارتش آمریکا

مدتی است که ارتش آمریکا به طرز چشمگیری تصمیم به افزایش برد تسلیحات هویتزری خود گرفته است و توانسته رکوردی متفاوت را از این نظر به ثبت برساند. این فناوری نظامی متمایز یا سلاح توپخانه ای از نمونه های پیشین خود قادر به هدف گیری دقیق خواهد بود و برد آن برای بمباران واشینگتن از بالتیمور کافی است. به گفته ارتش ERCA هم اکنون رکورد حملات دقیق جهانی را در دست دارد. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد هویتزر جدید روسی نیز شاید به زودی بتواند رکورد نام برده را به چالش بکشاند.

به گزارش دیفنس نیوز، ارتش اولین سری از آزمایشات مربوط به هویتزر خود را در ایالت آریزونا انجام داده و طی آن از سلاحی با کالیبر ۵۸ استفاده شده است. لازم به ذکر است که در سیستم توپخانه میدانی کالیبر به طول لوله سلاح اشاره می کند و نه به قطر دهانه آن. بدین ترتیب به منظور تعیین طول کلی لوله، قطر ۱۵۵ میلی متری لوله در ۵۸ ضرب می شود تا عدد ۲۹٫۴۹ فوت به دست آید. لوله هایی با طول بیشتر مزیت جنگی مهمی خواهند داشت. در چنین ادواتی لوله طولانی تر اجازه می دهد تا گازهای منبسط شده مدت زمان بیشتری روی گلوله اعمال نفوذ کنند و در نهایت سرعت حرکت پرتابه افزایش یابد.

از طرفی دیگر ERCA مجهز به فرمولاسیون پیشرانه جدید تحت عنوان “سوپرشارژ” نیز خواهد بود که برای ارتقا سطح فشار داخل لوله به کار می رود. مجموعا طول بیشتر لوله و پیشرانه مذکور باعث شده تا ارتش بتواند توپخانه ای را بسازد که با تکیه بر سیستم هدایت جی پی اس، برد ۶۹ کیلومتری دقیقی را به نمایش بگذارد. طی تست ERCA سه گلوله شلیک شدند. آتش گلوله اول به دلیل وزش شدید باد و گلوله دوم نیز به علت خرابی های نرم افزاری موفقیت آمیز نبود. اما گلوله سوم بدون هیچ مشکلی به هدف اصابت کرد. طبق گزارش های به دست آمده، ERCA دامنه هویتزرهای کنونی موجود در ارتش را تقریبا دو برابر کرده است. برای نمونه هویتزر خودگردان M109A7 می تواند پرتابه های Exacalibur را به مسافت ۳۹٫۳ کیلومتر دورتر از محل شلیک برساند. این در حالی است که هویتزر ERCA همین عدد را به بیش از ۶۹ کیلومتر نزدیک کرده است.

هدف گیری از فاصله 69 کیلومتری با هویتزر ارتش آمریکا

Excalibur خمپاره مقاوم به پارازیت و مجهز به جی پی اس است که به وسیله شرکت تولیدکننده تجهیزات نظامی آمریکایی ریتیون توسعه یافته و از کلاهکی با قابلیت انفجاری بالا بهره می برد. نمونه های جدید این پرتابه که برای نخستین بار در اوایل سال ۲۰۱۰ وارد میدان رقابت شدند، قادر به هدف گیری از فاصله ۲ متری هستند. اما همانطور که گفته شد، ERCA برد بسیار بیشتری دارد.

و اما نوبت به چالش پیش روی ERCA و رقیب احتمالی آن یعنی نمونه روسی می رسد.۲S35 Koalitsiya-SV یک هویتزر خودگران ۱۵۲ میلی متری است که شباهت زیادی به M109A7 دارد. گفته می شود که این همتای روسی بردی میان ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر داشته باشد. اگر حد بالای این پیشبینی را در نظر بگیریم، رقیب ERCA برد بیشتری از آن خواهد داشت و ممکن است نتیجه بازی به کلی تغییر کند.

در ماه مارس سال ۲۰۲۰ روزنامه پرتیراژ روسی ایزوستیا گزارشی مبنی بر توسعه یک خمپاره جدید که می تواند بردی بیش از ۱۰۰ کیلومتر را در اختیار هویتزر ۲S35 قرار دهد، منتشر کرد.

تصویری از هویتزر روسی ۲S35 Koalitsiya

هدف گیری از فاصله 69 کیلومتری با هویتزر ارتش آمریکا

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=340019

ثبت نظر

-