«جورج بلیک» از جاسوسان دوره جنگ سرد درگذشت

  • کد خبر : 339528
  • 07 دی 1399 - 12:35
«جورج بلیک» از جاسوسان دوره جنگ سرد درگذشت

 

 

به نقل از روسیا الیوم، «جورج بلیک» از معروف‌ترین جاسوسان انگلیسی دوره جنگ سرد روز شنبه در سن ۹۸ سالگی در روسیه درگذشت.

بر اساس این گزارش، بلیک در سال ۱۹۶۱ و پس از آنکه مشخص شد وی جاسوس شوروی است به ۴۲ سال زندان محکوم شد.

جورج بلیک در سال ۱۹۶۶ از زندان فرار کرد و با عبور از اروپای غربی و دیوار آهنین به برلین شرقی رفت و پس از آن تا پایان عمر خود در اتحاد جماهیر شوروی و روسیه به سر برد.

در همین راستا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درگذشت بلیک را تسلیت گفت و نوشت: یاد این شخصیت افسانه‌ای برای همیشه در قلب‌های ما می‌ماند.

جورج بلیک - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جورج بلیک

بعد از رسیدن به انگلیس، بلیک پیش از استخدام توسط سرویس اطلاعات مخفی (MI6) در سال ۱۹۴۴، با درجه ستوان یکم به نیروی دریایی سلطنتی پیوست. بقیه زمان جنگ، بلیک در بخش هلندی استخدام شد. او قصد داشت با آیریس پیک منشی MI6، ازدواج کند، اما خانواده وی به دلیل سابقه یهودی بودن بلیک مانع ازدواج شدند و رابطه پایان یافت.

در سال ۱۹۴۶، به هامبورگ اعزام شد و مسئولیت بازجویی از کاپیتان‌های زیردریایی‌ها آلمانی یو-بوت را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۴۷، نیروی دریایی بلیک را برای تحصیل زبان‌های خارجی، از جمله روسی، به کالج داونینگ، کمبریج فرستاد، جایی که دوستان دیگرش مانند مایکل مک گایر تحلیلگر آینده سیاست خارجی بودند. وی پس از آن در لژیون انگلیس در سئول، کره جنوبی، تحت فرماندهی ویویان هولت، در ۶ نوامبر ۱۹۴۸، فرستاده شد. با پوشش معاون کنسول، مأموریت بلیک جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ کره شمالی کمونیست، چین کمونیست و شرق دور شوروی بود.

 

جورج بلیک ، افسر اطلاعات روسیه ، به همکاران جوان خود متوسل شد. و خطراتی که  شما را آزار می دهد؟ فیلم و تلویزیون

 

جنگ کره در ۲۵ ژوئن ۱۹۵۰ آغاز شد و سئول به سرعت توسط ارتش خلق کره در حال پیشروی در شمال اشغال شد. پس از ورود انگلیس به جنگ در جنوب، بلیک و دیگر دیپلمات‌های انگلیسی به اسارت درآمدند. با چرخش جریان جنگ، بلیک و دیگران را ابتدا به پیونگ یانگ و سپس به رودخانه یالو به شمال بردند. وی پس از دیدن بمباران کره شمالی و خواندن آثار کارل مارکس و دیگران در مدت سه سال بازداشت، کمونیست شد.

در یک جلسه مخفی که با نگهبانانش ترتیب داده شد، او داوطلب شد برای سرویس جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی، KGB کار کند. در مصاحبه ای یک بار از بلیک پرسیده شد: «آیا اتفاقی رخ داده‌است که ذهنیت شما را به شدت تغییر دهد؟» بلیک پاسخ داد:

 

Notorious British traitor George Blake dies in Moscow aged 98 | Daily Mail  Online

 

«بمباران بی‌امان روستاهای کوچک کره توسط قلعه‌های عظیم پرنده آمریکایی بود. زنان و کودکان و افراد مسن، به دلیل آن که مردان جوانشان در ارتش بودند زیر بمباران بودند. ممکن است خود ما نیز قربانی شده باشیم. احساس شرمندگی نسبت به تعلق داشتن به کشورهای قدرتمند و برتر از نظر فنی که علیه کسانی که به نظر من مردم بی‌دفاع بودند می‌جنگیدند. احساس کردم که در طرف اشتباه قرار دارم… که اگر کمونیسم پیروز شود، برای بشریت بهتر خواهد بود و جنگ خاتمه خواهد یافت.»

 

پس از آزادی در سال ۱۹۵۳، بلیک به عنوان قهرمان به انگلیس بازگشت و در فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی ابینگدون فرود آمد. در اکتبر ۱۹۵۴، او با جیلیان آلان، منشی MI6 در کلیسای سنت مارک (خیابان آدلی شمالی) در لندن ازدواج کرد. در سال ۱۹۵۵، وی توسط MI6 برای کار به عنوان مأمور بررسی پرونده‌ها در برلین اعزام شد، جایی که وظیفه او استخدام افسران شوروی به عنوان جاسوس دوجانبه بود.

 

وفاه العمیل المزدوج الأسطوری "جورج بلیک" عن 98 عاماً فی روسیا

 

اما وی همچنین مرتبطان KGB خود را از جزئیات عملیات انگلیس و آمریکا، از جمله عملیات طلا، که در آن از تونلی به برلین شرقی برای ضربه زدن به خطوط تلفنی مورد استفاده ارتش شوروی استفاده می‌شد، آگاه کرد. تصرف تونل توسط روسیه تا یک سال بعد به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از بلیک اتفاق نیفتاد. تا زمان کشف خیانت بلیک، چند سال بعد، عملیات طلا به عنوان یک موفقیت چشمگیر مورد استقبال قرار گرفت.

در طی نه سال، گفته می‌شود که بلیک به جزئیات حدود چهل مأمور MI6 به KGB خیانت کرده و بیشتر عملیات MI6 را در اروپای شرقی از بین برده‌است، هرچند که این موضوع ثابت نشده‌است. بعدها بلیک در این باره گفت: «نمی‌دانم چه چیزی را تحویل دادم چون اطلاعات زیادی داشتم.» در سال ۱۹۵۹ بلیک از وجود یک جاسوس سیا در سازمان اطلاعات شوروی بانام پوپوف اطلاع یافت و او را لود داد که وی در سال ۱۹۶۰ اعدام شد.

 

>>> خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=339528

برچسب ها

ثبت نظر

-