۴۷ سال پس از آخرین میزبانی/ جام ملت‌های آسیا روی «آب» و «هوا»

  • کد خبر : 338783
  • 07 دی 1399 - 0:17
۴۷ سال پس از آخرین میزبانی/ جام ملت‌های آسیا روی «آب» و «هوا»

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: تصاویری که از آماده سازی زمین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر برای برگزاری دیدار تیم‌های نساجی و پرسپولیس منتشر شد، رویای هواداران فوتبال ایران برای میزبانی یک رویداد بین‌المللی را بر باد داد.

هر چند فدراسیون فوتبال تلاش‌هایش برای میزبانی جام ملت‌ها را با ساختن کلیپ و نماهنگ پیگیری می‌کند اما آنچه پیش از دیدار پرسپولیس و نساجی رخ داد نشان داد فوتبال ایران در مسیر برعکس کسب میزبانی جام ملت‌ها گام بر می‌دارد و هر چقدر کشورهای دیگر در تلاش برای بهتر و به روز کردن زیرساخت‌های خود هستند، مسئولان فوتبال ایران هم برای بهتر شدن کیفیت «تی» و «سطل» و «جارو» و «پارو» … برای جمع آوری آب تلاش می‌کنند.

از آخرین میزبانی ایران در جام ملت‌های آسیا حدود ۴۷ سال می‌گذرد. برای آن میزبانی که سال ۱۹۷۶ صورت گرفت ورزشگاه آزادی ساخته شد و ورزشگاه باغ شمال تبریز هم شرایط استاندارد روز فوتبال دنیا را داشت و با همین دو ورزشگاه ایران توانست مسابقات را میزبانی کند و برای سومین دوره پیاپی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد. عنوانی که از آن سال تاکنون تکرار نشده و فوتبال ایران همچنان در حسرت قهرمانی می‌سوزد.

از آن سال‌ها تاکنون کشورهای آسیایی بارها میزبانی مسابقات و رویدادهای مهم قاره را برعهده گرفتند و تلاش کردند با ساختن ورزشگاه‌های به روز و استاندارد بر تعداد این میزبانی‌ها اضافه کنند اما ایران هر بار بحث انتخاب میزبان جام ملت‌ها مطرح شد فقط خودش را «نامزد» کرد!

نمونه بارز این توسعه و پیشرفت قطر است که توانسته خود را حتی بالاتر از بسیاری کشورهای اروپایی نشان دهد و با ساخت ورزشگاه‌های مجهز و با کیفیت میزبانی رویدادهای مهم فوتبال دنیا را بگیرد.

زمانی که تیم ملی ایران قهرمان آسیا شد و میزبانی جام ملت‌ها را گرفت قطر روی خاک بود و خبری از ورزشگاه و فوتبال و… نبود. اما حالا آنها به کجا رسیده‌اند و ما پس از ۴۷ سال هنوز دغدغه این را داریم که آب روی زمین چمن مصنوعی را چطور جمع کنیم تا زمین آماده بازی شود!

فدراسیون فوتبال از مدتها پیش تلاشش برای گرفتن میزبانی جام ملت‌ها را شروع کرده اما به جز ساختن نماهنگ و کلیپ برنامه دیگری در دستور کار این فدراسیون نیست. فوتبال ایران برای گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا رقیبانی چون عربستان، هند و قطر دارد و با توجه به زیرساخت‌هایی که دو کشور عربی دارند بعید به نظر می‌رسد کنفدراسیون آسیا میزبانی را به ایران بدهد.

ورزشگاه‌های ایران از استانداردهای روز دنیا فاصله زیادی دارند و طبیعی است که هیچ مسئولی در کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌پذیرد از میان قطر و عربستان میزبانی را به ایران بدهد که هنوز توانایی حفظ یک زمین چمن مصنوعی برای برگزاری یک دیدار لیگ داخلی را ندارد.

تصاویری که از جمع آوری آب زمین ورزشگاه قائمشهر منتشر شد خیلی زود سر از توئیتر رسانه‌های قطر و عربستان در آورد تا لطمه بزرگی به اعتبار فوتبال ایران وارد شود و اگر کنفدراسیون آسیا نیم نگاهی هم به ایران داشت با این تصاویر همه را دور ریخت.

فوتبال ایران اگر می‌خواهد میزبانی چند دوره آینده جام ملت‌های آسیا را بگیرد باید از همین امروز کلنگ ساخت ورزشگاه‌های مجهز و استاندارد را بزند و بعد از تکمیل آنها درخواستش را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کند. هر چند در سالهای اخیر ورزشگاه امام رضا (ع) و ورزشگاه اختصاصی فولاد در اهواز ساخته شده است اما این دو هم با مشکلاتی مواجه هستند.

ضمن اینکه عوامل دیگری هم در کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا تاثیرگذار است که فوتبال ایران هیچکدام از این معیارها را ندارد و با کمترین شانس روی حرفش اصرار دارد و ظاهراً فقط همان ۵۰ درصد خواستگاری معروف را دارد!

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=338783

ثبت نظر

-