ششم دی ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

  • کد خبر : 338350
  • 06 دی 1399 - 17:28
ششم دی ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی ها و تجمعات، توصیه موکد کارشناسان به مردم در برهه ای  است که شهرهای کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند اما در شرایط شکننده به سر می برند و موج چهارم شیوع کرونا در کمین است. 

در حالی که بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس تازه ترین آمارها، از فوت ۱۳۴ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت که  شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۵۷۴ نفر رسید.
سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۶ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۷۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۳۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۹۶۳ نفر رسید.

همچنین تازه ترین گزارش های خبرنگاران نیوز از استان های کشور گویای ان است که به استثنای تعدادی از شهرها، فرآیند ابتلا به ویروس کرونا  کاهشی است، برخی بیمارستان ها از پذیرش بیماران کرونایی خارج شده و به وضعیت عادی بازگشته اند و امار قربانیان بیماری در برخی مناطق به صفر رسیده است.

 اما کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تصریح دارند که روند نزولی شیوع کرونا در کشور ناپایدار است و توجه به وضعیت کرونا در استانها نیز موید این ناپایداری است ، اگرچه از قرمز به زرد و نارنجی تغییر وضعیت داده اند. 

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، هشت شهرستان این استان در وضعیت زرد و سه شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.
با کاهش امیدوار کننده شیوع کووید.۱۹ در این استان، هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در استان قم، بیمارستان کامکار در مرکز استان از پذیرش بیماران کرونایی خارج شد و به وضعیت عادی خود بازگشت.
در جلسه ستاد کرونا مقرر شد تا بیمارستان کامکار قم فعلا بستری جدید بیمار کرونایی نداشته باشد و بعد از ۳۱۱ روز کم‌کم به حالت عادی برگردد.
با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم بیماران کرونایی در بیمارستان تازه تاسیس امیرالمومنین(ع) بستری خواهند شد؛ ضمن اینکه پذیرش اولیه بیماران کرونایی در تمامی بیمارستان‌های قم امکان پذیر است.

همچنین رییس بیمارستان امام‌رضا(ع) تبریز به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش یک هفتمی بیماران کرونایی بستری شده در این بیمارستان گفت: آمار مراجعان در ۲هفته گذشته به اورژانس بیمارستان امام رضا تبریز ۵۰درصد کاهش و تعداد فوتی ها نیز کاهش محسوس یافته است.
دکتر مسعود فقیه دینوری  تاکید کرد که مردم همچنان احتیاط خود را از دست ندهند و به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های پزشکی پایبند باشندتا کرونا شدت مجدد نگیرد.

در سمنان هم اعلام شده است که بهبود وضعیت شیوع کرونا شکننده است و امکان بازگشت استان به وضعیت قرمز در صورت سهل‌انگاری مردم و شکل‌گیری تجمعات، منتفی نیست.
به گفته استاندار سمنان، با همکاری مردم و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی، وضعیت رنگ بندی استان بهبود پیدا کرد و تداوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی همه شهروندان ضرورت دارد.
علیرضا آشناگر افزود: ۲ شهرستان سمنان و دامغان اکنون در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند و محدودیت‌های کرونایی در شهرستان‌ها بر اساس همین رنگ‌بندی‌ها اعمال می‌شود.
به منظور بهبود وضعیت استان از نظر شیوع کرونا، محدودیت‌های تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرستان‌های سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار همچنان اجرا می‌شود.

گیلانی ها هم در مبارزه با کرونا موفق عمل کرده اند و با عمل به پروتکل های بهداشتی، موجب کاهش آمار بیماران بدحال کووید ١٩ در بیمارستان های استان شدند.
به گفته دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آمار این بیماران در بخش مراقبت های ویژه در گیلان در شرایط حاضر به زیر ١٠٠ نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا بعد از مدتی که رقم فزاینده و رو به رشد داشت هم اینک در گیلان به زیر ۵۰۰ نفر رسیده است، ابراز امیدواری کرد که با رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه و همراهی خوب مردم  از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شده و آمار مبتلایان به این ویروس و بیماری کووید ۱۹ در این استان همچنان روند کاهشی را طی کند.
به گفته دکتر حیدرزاده، با توجه به اینکه مهمترین دلیل بستری افراد مبتلا به این ویروس در دو سه هفته گذشته دورهمی ها بوده است ،  اگر مردم همانطور که در خانه ماندن را مراعات می کنند دورهمی هم برگزار نکنند قطعا به سرعت،  آمار مبتلایان کاهش می یابد.
از ۱۶ شهرستان گیلان، ١٠ شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

در کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان ها از نظر شیوع بیماری کرونا پرخطر و شکننده هستند و احتمال تبدیل وضعیت آن ها از نارنجی به قرمز وجود دارد.
این خبر را  حسین کلانتری استاندار اعلام و  تصریح کرد: وضعیت استان نسبت به هفته های پیش در کاهش و مدیریت بیماری کرونا بهتر ارزیابی می شود اما باید مراقب بود تا توفیقات حاصل شده ما را فریب ندهد.
وی ابراز داشت: هم اینک وارد زمستان شده ایم و به سبب شیوع بیماری های آنفلوآنزا و سرماخوردگی در محیط های بسته خطر شیوع و ابتلا به کرونا بسیار بالا می رود.

اما در همدان که براساس گزارش امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، جزو  ۹ استانی است که از نظر مهار کرونا وضعیت مطلوبی دارد، پنج شهرستان همدان، نهاوند، تویسرکان، بهار و فامنین در وضعیت زرد و شهرستان‌های ملایر، اسدآباد، کبودراهنگ، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته اند.
سید سعید شاهرخی استاندار همدان در عین حال شرایط استان را شکننده خواند و تاکید کرد که استفاده از ماسک، حضور نیافتن در تجمع و پرهیز از برگزاری دورهمی ها بهترین راهکارها برای کمک کردن به کاهش آمار شمار مبتلایان به ویروس کرونا و رسیدن به وضعیت سفید است.
وی با بیان اینکه علاوه بر عموم مردم باید مسوولان به ویژه فرمانداران را نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس کرد، گفت: یک غفلت احتمال بدتر شدن شرایط و بازگشت به وضعیت گذشته را بیشتر می کند بنابراین برای جلوگیری از عادی انگاری این ویروس باید از همه ظرفیت رسانه ای و فضای مجازی استفاده کرد.

در استان یزد، هم اکنون  ۲۰۸ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۶۶ نفر در آی سی یو تحت مراقبت می شوند.
در همین حال، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بسیار نگران بروز موج چهارم کرونا در این استان طی بهمن یا اسفندماه امسال هستم.
دکتر محمود نوری شادکام نوشت: قطعا اگر موج مجددی اتفاق بیفتد و عزیزانی مبتلا یا جانی از دست برود در پیشگاه حضرت حق و مردم مسوول خواهیم بود.

محدودیت های هوشمند و رعایت دقیق تدابیر توصیه شده در کرمانشاه نیز موثر واقع شده است و فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ در استان در ۲۴ ساعت گذشته بعد از سه ماه به صفر رسید.
«مهدی محمدی» رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان کرمانشاه تاکنون هزار و ۴۲۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند.
وی از بستری شدن ۳۰ نفر در شبانه روز گذشته در کرمانشاه خبر داد و افزود: هم اکنون ۲۰۴ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.
در همین حال، استاندار کرمانشاه گفت: براساس مصوبات ستاد کرونا محدودیت های شهرهای نارنجی برای مناطق زرد همچنان پابرجا خواهد بود که به دنبال آن محدودیت های منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ در کرمانشاه همچنان ادامه دارد.

اما خبر ناخوشایند این که روند ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و شناسایی بیماران جدید روزانه در ۱۲ شهرستان استان مازندران افزایشی است.
به گفته دکتر سیدعباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اگر الگوی رنگ بندی وضعیت کرونایی در استان های کشور با ضریب خطر پذیری  ابتلا به ویروس کرونا همانند گذشته محاسبه شود، هر ۱۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.
وی از گلوگاه ، بهشهر، نکاء ، ساری ، جویبار، سودکوه ، آمل ، نور ، نوشهر ، قائمشهر ، فریدونکنار و  رامسر به عنوان شهرستان هایی نام برد که شیوع کرونا در آنها افزایشی است.
دکتر موسوی تغییر رنگ بندی این شهرستان ها از قرمز به نارنجی و یا از نارنجی به زرد در هفته گذشته را ناشی از تغییر الگوی رنگ بندی در کشور دانست و تاکید کرد که وضعیت شیوع کرونا در مازندران همچنان نگران کننده است.
براساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل که روز گذشته منتشر شد ، هم اکنون یک هزار و ۱۰۴ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.
در همین راستا،احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به افزایشی بودن روند شیوع کرونا در ۱۲ شهرستان استان ، گفت : محدودیت‌های کرونایی در مازندران با توجه به روند افزایشی آمار بیماران جدید مبتلا به کووید-۱۹ در استان باید سخت‌گیرانه‌تر اجرایی شود.
حسین زادگان افزایشی شدن روند شیوع کرونا و ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در استان را ناشی از عادی انگاری رفتار کرونایی و کاهش سطح  محدودیت ها دانست و اظهار داشت : هم اکنون روند ابتلا به ویروس کرونا در برخی شهرستان از جمله آمل بالاست و میزان رعایت پروتکل ها در این منطقه  نسبت به میانگین استانی پایین تر است.

گزارش ها:
عناوین زیر گزارش هایی هستند که وضعیت استان ها را با محوریت کرونا ترسیم کرده و در خروجی های نیوز قرار گرفته اند: 
خطر لغزش معتادان بهبودیافته قزوینی در تعطیلات کرونا

خطر شیوع موج چهارم کرونا در خراسان رضوی

بی‌توجهی به هشدارها، رمز اوج‌گیری دوباره کرونا در آذربایجان‌شرقی

کرونا در کمین مردم هرمزگان؛ پروتکلهای بهداشتی را فراموش نکنیم

آموزش بی‌ادعای معلمان استثنایی در روزهای سخت کرونایی

آ

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=338350

ثبت نظر

-