کرونا در کمین مردم هرمزگان؛ پروتکلهای بهداشتی را فراموش نکنیم

  • کد خبر : 337771
  • 06 دی 1399 - 10:44

هنوز داستان نخستین انتشار ویروس کشنده کرونا که برخی ها منبع آن را شهر ووهان چین می دانند ، در هرمزگان نیز همچون بسیاری دیگر از نقاط این کره خاکی پایان نیافته که خبر انتشار نخسه جدیدی از آن در انگلیس، موجی از نگرانی را در میان برخی از مردم و کارشناسان بهداشتی ایجاد کرده است.

اگرچه تا به امروز خبری از ورود کرونای انگلیسی به هیچ نقطه از کشورمان از جمله هرمزگان به صورت رسمی گزارش نشده، اما به هر حال باید احتمال آن را در نظر گرفت و بیش از هر زمان دیگری پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرد.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا پنجم دیماه ۹۶۱ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و حال شماری دیگر از مبتلایان بستری نیز وخیم گزارش شده است.

به نظر می رسد در این شرایط که به قول قدیمی ها “هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد” رعایت شیوه نامه های بهداشتی تنها سپر دفاعی ما در برابر کووید ۱۹ باشد و یک لحظه غفلت از این سپر ایمن می تواند بسیاری از ما را تا ملاقات مرگ پیش ببرد.

در این شرایط حساس باید بیش از پیش احساس مسوولیت نسبت به سلامت خود و دیگر افراد جامعه داشته باشیم و اجازه ندهیم با بی توجهی به شیوه نامه های بهداشتی، جان عده ای به خطر بیفتد و تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری دامنگیر خود و جامعه‌مان شود.

شرایط هرمزگان حساس است

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، این روزها انتشار ویروس کرونای انگلیسی بسیار خبر ساز شده و بسیاری از کشورها محدودیت های ویژه ای در ارتباطات و ترددهای خود اعمال کرده اند؛ در این شرایط استان هرمزگان به دلیل همجواری با بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و داشتن تردد دریایی و هوایی با این کشورها و از سویی دیگر ورود و خروج کشتی های بزرگ و اقیانوس پیما با ملوانانی از سراسر دنیا به بندر شهید رجایی، در شرایط بسیار حساسی به می برد و باید بیش از پیش بر روند رعایت پروتکلهای بهداشتی در این استان نظارت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به جهش ویروس کرونا و شیوع نوع جدیدی از آن، گفت: با توجه به اینکه هرمزگان، یک استان مرزی است و تردد بسیاری میان آن و کشورهای همسایه برقرار است، باید اهتمام بیشتری نسبت به رعایت و نظارت بر شیوه نامه های بهداشتی داشته باشیم.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: پروازهای بسیاری از شهرستان‌های بندرعباس، قشم و کیش به دیگر کشورها برقرار است که باید تمام نکات بهداشتی و نظارتی در مبادی ورودی مد نظر گرفته شود تا بتوانیم شرایط شکننده و حساس حال حاضر را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه شرایط هرمزگان با اعمال محدودیت های کرونایی، اندکی بهبود یافته و هم اکنون تمام مناطق استان زرد رنگ هستند اما باید گفت که این وضعیت در صورت بی توجهی مردم به پروتکلهای بهداشتی و عادی انگاری شرایط ، ناپایدار خواهد بود و می تواند موج جدیدی از کرونا را در استان ایجاد کند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه برخی از بهبود یافتگان کرونا به خیال ایمنی در برابر این ویروس، توجهی به شیوه نامه های بهداشتی ندارند، گفت: همانگونه که بارها و با استناد به یافته های علمی اعلام شده، هیچ مصونیت دایمی در برابر کووید ۱۹ وجود ندارد و ابتلای دوباره با علایم وخیم تر دور از انتظار نیست.

دکتر فرشیدی خاطرنشان کرد: اگرچه واکسن کرونا کشف شده اما مردم باید در نظر داشته باشند که تا تولید انبوه این واکسن و ایمنی همه گروه های جامعه در برابر این ویروس ، زمان بسیاری باقی مانده و باید همچنان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی حساس باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: مردم با کاهش تعداد مراجعات سرپایی، بستری‌ها و مرگ ناشی از کرونا، نباید تصور کنند که کرونا پایان یافته و می‌توانند زندگی عادی خود را داشته باشند.

وی ابراز داشت: تنها در شرایطی می توانیم به قطع کامل زنجیره انتقال کرونا امیدوار باشیم که همه گروه های جامعه خود را ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در مراسم و میهمانی های خانگی و استفاده از ماسک بدانند.

کاهش ۳۶ درصدی مبتلایان به کرونا در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طی هفته گذشته آمار مبتلایان به کرونا در استان در مقایسه با هفته قبل تر ۳۶ درصد و آمار بستری های کرونا نیز ۱۰ درصد کاهش داشته است که این کاهش از نتایج مثبت اعمال محدودیت های کرونایی در استان است.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: هفته گذشته ۱۵۸ بیمار جدید در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند که این آمار کمترین میزان در هشت ماه اخیر بوده است.

وی با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر توصیه های بهداشتی به ویژه زدن ماسک و ماندن در خانه، تصریح کرد: هرچند تعداد مبتلایان به کرونا در استان با اعمال محدویت ها نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته است اما  این ویروس همچنان قربانی می‌گیرد.

دکتر نوروزیان با اشاره به فوت یک نوزاد چهار ماهه بر اثر ابتلا به کرونا در جزیره کیش، گفت: هم اکنون ۹۶۱ مورد فوتی قطعی کرونا در هرمزگان ثبت شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آخرین آمار بستری های کرونا در استان را ۹۷ نفر اعلام کرد و خاطرنشان شد: از این شمار ۳۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۱۵ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی، ردیابی و شناسایی بیماران و افراد در تماس با آنان را از مهمترین اولویت های کاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد و گفت: همکاران حوزه بهداشت دانشگاه با همراهی مجموعه‌هایی مانند بسیج با جدیت این کار را دنبال می‌کنند و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

نوروزیان ابراز داشت: در حال حاضر یکی از نگرانی های مهم مجموعه بهداشت و درمان بی توجهی نسل جوان به رعایت پروتکلهای بهداشتی است.

وی ادامه داد: هم اکنون میانگین سنی مبتلایان به کرونا در هرمزگان کمتر از ۴۰ سال است که این آمار خود گواه بی توجهی جوانان به شیوه نامه های بهداشتی و احتمال ابتلای بالای آنان به کووید ۱۹ است.

این مقام مسوول تاکید کرد: بهترین و آسان ترین راه قطع زنجیره انتقال کووید ۱۹ ماندن در خانه و رعایت توصیه های بهداشتی است و از مردم تقاضا داریم کاهش امار مبتلایان به کرونا را عادی تلقی نکنند و این ویروس منحوس را جدی بگیرند.

راه اندازی سیستم نوبت دهی اینترنتی تست کرونا درهرمزگان

بیماریابی فعال و قرنطینه خانگی افراد مبتلا به کرونا و اقدام به موقع برای درمان از مهمترین نکات در جهت کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا است که در این راستا در هرمزگان اقدام های خوبی انجام شده که از جمله آن اجرای طرح سراسری حاج قاسم سلیمانی، تجهیز مراکز بهداشتی به تست تشخیص سریع کرونا و راه اندازی سیستم نوبت دهی اینترنتی کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: شرایط نوبت گیری تست کرونا در هرمزگان بصورت اینترنتی فراهم شده است.

دکتر محمود حسین پور افزود: افرادی که علائم کرونا دارند با مراجعه به وب سایت www.corona.hums.ac.ir بصورت اینترنتی نوبت بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه از ازدحام جمعیت و معطلی بیماران در مراکز تست کرونا جلوگیری می‌شود.

دکتر حسین پور با اشاره به تجهیز استان به تست های تشخیص سریع کرونا ، گفت: با تجهیز استان به این تست ها، تشخیص کرونا در هرمزگان در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می شود.

به گفته وی این تست ها توسط متخصصان داخلی تولید شده و برای تسریع در روند بیماریابی به ویژه در بخش بیماران سرپایی و بیماران مشکوکی که به مراکز بهداشت مراجعه می کنند، استفاده می شود.

این مقام مسوول بیان داشت: یکی از بهترین و اثرگذارترین طرح ها در جهت بیماریابی سریع و ارایه خدمات به افراد مبتلا، اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است که این طرح با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفان و با هدف کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا تا اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه دارد.

حسین پور تصریح کرد: این طرح به منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور با استفاده از ظرفیت “برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت” با مشارکت درون بخشی و بین بخشی و بهره مندی از ظرفیت مشارکت های مردمی در حال اجرا است.

وی تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده و هدفمند و هوشمند، قرنطینه خانگی و رهگیری هوشمند، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، ایجاد محدودیت هوشمند و هدفمند و  تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش موارد بستری را از جمله راهبردهای تعریف‌شده برای این طرح ملی عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآور شد: شرایط استان نیز مانند دیگر مناطق کشورمان از نظر شیوع کرونا، حساس و ناپایدار بوده و محدودیت های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا با جدیت هر چه تمام تر در مناطق مختلف این استان در حال اجرا است و طبق اعلام مسوولان بیش از ۹۸ درصد مردم استان در اجرای این محدودیت ها همکاری دارند.

حسین پور بیان داشت: همانگونه که بارها هشدار داده ایم ، تجمع ها و دورهمی های خانوادگی اصلی ترین دلیل شیوع بیشتر کرونا است و درصد بالایی از افراد در این گونه تجمع ها به کرونا مبتلا شدند و از همین رو مردم باید از حضور در چنین جمع هایی به ویژه در فضاهای بسته به شدت اجتناب کنند.

کرونا، ویروسی هزار چهره

کووید ۱۹ ویروسی هوشمند است که عملکردش در بدن هر شخص با شخص دیگر متفاوت بوده و از همین رو نیز برخی ها آن را ویروس هزار چهره می نامند که هر روز شکل جدیدی از خود به نمایش می گذارد.

اما این غول مرگ آور میکروسکوپی را می توان با دقت و حساسیت در رعایت شیوه نامه های بهداشتی به زانو درآورد که تاکنون نیز براساس آمارها موفقیت هایی در این زمینه حاصل شده اما خطر همچنان به قوت خود باقی است و هنوز تا بازگشت شرایط به حالت عادی زمان بسیاری باقی مانده است.

منحوس و مرگ آور بودن کرونا بر کسی پوشیده نیست و جای تعجب است که در واقعیتی به این تلخی، چرا برخی ها دست از جان شسته و کاملا بی دفاع به استقبال این ویروس رفته اند که البته این دست از جان شستن ها ممکن است آنها را قربانی نکند و زهرش به قلب جمعی دیگر سرازیر شود.

اینکه برخی ها می گویند از قدرت مرگ آور بودن کرونا کم شده و از همین رو دیگر چندان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی حساس نیستند، هیچ تاییدیه علمی نداشته و ندارد و بد نیست به این افراد یادآوری کنیم که کم شدن آمار فوتی های کرونا حاکی از کم شدن قدرت مرگ آور بودن این ویروس نیست بکله حاصل تلاش پزشکان و اهتمام بسیاری از مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی و اعمال محدودیت های کرونایی است.

در شرایط حال حاضر جامعه رعایت پروتکلهای بهداشتی یک وظیفه انسانی و یک مسوولیت اجتماعی و کوچکترین اقدامی است که می‌توانیم برای نجات جان خود و اطرافیانمان انجام دهیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه ویروس کرونا رفتاری ناشناخته دارد و وضعیت ظهور آن در بیماری با بیمار دیگر متفاوت است، گفت: این بیماری در برخی ها با علایم تنفسی، بعضی با علایم گوارشی، بعضی با مشکلات چشمی و برخی دیگر بدون علامت ظاهر می شود.

دکتر مهدی حسنی آزاد به خبرنگار نیوز اظهار داشت: در فصل سرما بروز هر علامتی از سرماخوردگی و آلرژی مانند تب، سردرد، گلودرد، بدن درد یا حتی عطسه، آبریزش بینی و حتی علائم غیر شایع مانند تهوع، دل درد، دل پیچه، اسهال، ضعف، بی حالی و بی اشتهایی بیمار، باید احتمال ابتلا به کرونا را در نظر گرفت و مراقبت های لازم را به عمل آورد تا زمانی که خلاف آن ثابت شود

وی بیان داشت: همه بیماران مبتلا به کرونا نیازی به مراجعه ندارند، اما بیمارانی با شرایط خاص و کسانی که با مشکل تنفسی جدی مواجه می شوند باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

دکتر حسنی آزاد با تاکید بر اینکه مراجعه به هنگام به بیمارستان می تواند جان بیمار را نجات دهد، تصریح کرد: بیماران مبتلا به کرونا باید در نظر داشته باشند که در صورت بیشتر شدن علائم از قبیل تنگی نفس، سرفه زیاد، تب طولانی و درد در قفسه سینه باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنند.

به گزارش نیوز، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۷۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت هشتمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس و فرانسه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=337771

برچسب ها

ثبت نظر

-