عراق از جنایتکاران «بلک واتر» در محاکم بین المللی شکایت می کند

  • کد خبر : 337525
  • 06 دی 1399 - 7:56
عراق از جنایتکاران «بلک واتر» در محاکم بین المللی شکایت می کند

به گزارش خبرگزاری مهر، «االأسدی» یکی از اعضای کمیته امنیت و دفاع عراق در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که قانونگذاران مجلس عراق قصد دارند در محاکم بین‌المللی و سازمان ملل علیه چهار پیمانکار پیشین شرکت امنیتی «بلک واتر» که در کشتار غیرنظامیان بی گناه عراقی در سال ۲۰۰۷ دست داشتند، اقامه دعوی کنند.

گفتنی است این چهار پیمانکار نظامی که پیش‌تر به دست داشتن در قتل غیرنظامیان محکوم شده بودند، شامگاه چهارشنبه (۲۳ دسامبر ۲۰۲۰) از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مشمول عفو قرار گرفتند.

افزون بر این، کمیته روابط خارجی مجلس عراق نیز از دولت این کشور خواست تا در واکنش به تصمیم جنجالی ترامپ برای عفو این چهار جنایتکار که در کشتار ۱۴ غیرنظامی عراق از جمله دو کودک در میدان «نیسور» بغداد در سال ۲۰۰۷ مقصر شناخته شده بودند، توافق‌های منعقده با شرکت‌های امنیتی آمریکا را مورد تجدیدنظر قرار داده یا به حالت تعلیق درآورد.

وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد که قصد دارد دولت آمریکا را به بازنگری در این تصمیم خود متقاعد سازد.

الأسدی همچنین با اشاره به این نکته که معمولاً در کشورهای دموکراتیک، مقام اجرایی در امور قوه قضائیه مداخله نمی‌کند، از این تصمیم ترامپ ابراز تعجب کرد و گفت: «اما رئیس جمهور [آمریکا] مداخله و عفو کرد که ناقض حق دادخواست عمومی، حق خوانده، و همچنین حق خانواده‌های قربانیان بود. من دلیلی نمی‌بینم که رئیس جمهور این افراد (پیمانکاران) را عفو کرده و آنها را آزاد کند».

این عضو پارلمان عراق در ادامه گفت که «ما از روسیه و سایر کشورهای بزرگ می‌خواهیم که [به عراق بپیوندند] و از رئیس جمهور روسیه می‌خواهیم که نماینده این کشور در شورای امنیت [سازمان ملل] را به حمایت از عراق بر سر این موضوع مکلف سازد».

لازم به ذکر است که ۶ سال پیش این چهار پیمانکار پیشین شرکت بلک واتر به ارتکاب قتل محکوم شدند. «نیکلاس اسلاتن» به جرم ارتکاب قتل درجه یک به حبس ابد و سه پیمانکار دیگر نیز به ۱۲ تا ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

از سوی دیگر، ارتکاب این جنایت جنگی از سوی پیمانکاران این شرکت بدنام امنیتی باعث طرح مناظره‌ای در سطح بین‌المللی پیرامون نقش شرکت‌های امنیتی خصوصی شد که از سوی دولت آمریکا برای فعالیت در مناطق جنگی اجیر می‌شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=337525

ثبت نظر

-