هشتگ رضا صادقی؛ احمق‌ها را معروف نکنیم!/کنسرت برای صندلی‌های خالی

  • کد خبر : 337254
  • 05 دی 1399 - 20:36
هشتگ رضا صادقی؛ احمق‌ها را معروف نکنیم!/کنسرت برای صندلی‌های خالی

خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: در ایام کرونایی که تقریباً تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه موسیقی در تعطیلی کامل به سر می‌برند و به غیر از برگزاری چند رویداد موسیقایی در فضای مجازی و البته چند اجرای زنده محدود که به صورت آنلاین توسط برخی از مجموعه‌های دولتی و خصوصی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، فعالیت چشمگیر دیگری در حوزه موسیقی صورت نمی‌گیرد. شرایطی که به طور حتم اولین و شاید تنهاترین دلیل کمرنگ شدن فعالیت‌ها در این حوزه نظام پرچالش اقتصاد موسیقی ایران است که کمتر تهیه کننده و تولید کننده‌ای به حضور موثر در این فضای ملتهب و نامعلوم قدم می‌گذارد.

همین شرایط موجب شده در این اوضاع و احوال نامعلوم کرونایی فضای مجازی تبدیل به بستر تازه‌ای برای استمرار هنرمندان با مخاطبان و طرفداران‌شان شود. فضایی که علاوه‌بر عرضه تازه‌ترین محصولات، گاه به ویترین حواشی و اظهارنظرهای متنوع هنرمندان نیز بدل می‌شود.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی در دوران کرونا است.

دل‌نوشته غم‌انگیز آقای آهنگساز و کنسرت برای صندلی‌های خالی

محمدرضا چراغعلی از آهنگسازان و نوازندگان پیشگام موسیقی پاپ کشورمان که طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ جزو یکی از فعال‌ترین و موفق‌ترین آهنگسازان و نوازندگان موسیقی پاپ کشورمان بود بعد از انتشار آلبوم رایگان «تهران عاشق» به خوانندگی محمدی معتمدی و برگزاری یک کنسرت آنلاین به همین نام در برج میلاد تهران که به مناسبت شب یلدا تدارک دیده شده بود با انتشار چند تصویر از سالن بدون مخاطب، از دلواپسی‌ها و ناراحتی‌های خود سخن گفت.

در یادداشت محمدرضا چراغعلی آمده است: «کنسرت برای صندلی‌های خالی… سکوت سرد سالن و نیشخند در و دیوار در پایان هر قطعه… حس غریب تنهایی در سایه ویروس منحوس، حتی ترس شنیدن صدای دست‌ها…بعضی از تقریباً آدم‌ها هم که از ویروس بدتر… راستش حتی از شنیدن کارهایی که کلی براشون زحمت کشیدیم احساس خوبی نداشتیم…. امیدمون به روزهای پیش رو مونده و انرژی حضور مردمی که همه چی‌مون از اوناس… این عکس‌ها برام تلخن ولی به یادگار می‌مونن تا یادمون نره قدر روزای قشنگ باهمو بدونیم و این دفعه یه جور دیگه به زندگی نگاه کنیم.

تلاش جدید حسام اینانلو برای حضور در یک تجربه جدیدتر

حسام اینانلو از نوازندگان شاخص موسیقی ایرانی که در حوزه نوازندگی کمانچه تاکنون فعالیت‌های خلاقانه و متعددی را انجام داده، یکی از هنرمندان فعال موسیقی در فضای مجازی است که در فواصل زمانی مختلف به اجرای بداهه نوازی های مختلف با الهام از خلاقیت خود و آثار دیگر هنرمندان شناخته شده کشورمان و مناطق دیگر می‌پردازد.

او در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود با نشر اثری از مرحوم اخوان ثالث نوشته است: «چون درختی در زمستانم بی که پندارد بهاری بود و خواهد بود / چون درختی در صمیم سرد و بی ابر زمستانی

هر چه برگم بود و بارم بود / هر چه از فر بلوغ گرم تابستان و میراث بهارم بود / هر چه یاد و یادگارم بود / ریخته ست

چون درختی در زمستانم / بی که پندارد بهاری بود و خواهد بود

موسیقی در بستر زمان کشف و ساخته می‌شود و عکس در آن ثبت می‌شود، ترکیبِ این دو نگاه و کلماتی که آن محترم آن لحظه متعالی را برای دیگری نمایان کند از پیچیده‌ترین کارها برایم است. در تلاشم دریافت و بروزی از لحظه داشته باشم

«شهان آسمانی» هوشنگ کامکار روی پلتفرم‌های بین‌المللی قرار گرفت

اثر «شهان آسمانی» به آهنگسازی هوشنگ کامکار آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی با تنظیم تازه بهنود یخچالی از اول دی ماه امسال به صورت بین‌المللی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

این اثر برداشتی آزاد از قطعه «کجایید ای شهیدان خدایی» اثر هوشنگ کامکار است که توسط بهنود یخچالی به شکل جدیدی برای ویولن، ارکستر و اصوات الکترونیک ساخته و تنظیم شده‌اند.

شهان آسمانی سال گذشته در فضاهای شنیداری ایران منتشر شده و از دوشنبه اول دی ماه جاری، بر روی پلتفرم‌های بین‌المللی نیز قرار گرفته است.

در این اثر که به تمام شهدای ادوار تاریخ ایران تقدیم خواهد شد، علی جعفری‌پویان تکنواز ویولن و ویولا است و تینا جامه‌گرمی، مونیکا لران، یگانه حسینی‌نیا، سهراب برهمندی، و نگار نوراد از دیگر عوامل آن هستند.

صدابرداری، میکس و مسترینگ این اثر که در استودیوی شهر صدای پارسیان ضبط شده، توسط حامی حقیقی انجام داده شده است.

کرونا فعلاً مدیریت نوری که بر زندگی ما تابیده می‌شود را به عهده گرفته!

علی قمصری نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی نیز در تازه‌ترین پست خود با انتشار دل نوشته‌ای مرتبط با روزهای کرونایی از نتایج و دستاوردهای نوع زندگی هنری خود در این روزها حرف زد.

در یادداشت علی قمصری آمده است:

ما همیشه ناخودآگاه نور را به جایی از زندگی‌مان می‌تابیم که زیباتر است. کرونا، فعلاً مدیریت نوری که بر زندگی ما تابیده می‌شود را بر عهده گرفته. در نتیجه جاهای نازیبا و کاستی‌ها، خود را نمایان کرده‌اند.

من فهمیدم که نباید به هیچ استیجی متکی بود و می‌توان فقط کار کرد و کار کرد بدون انتظار روی صحنه رفتن آثار. می‌توان از خلق ص‌ِرف، فارغ از ارایه لذت برد. می‌توان موقعیت‌های تکراری و روتین زندگی را بدون حس نیاز به تنوع طلبی با خلاقیت و هوش، لذتبخش کرد. می‌توان آستانه تحمل سختی‌ها را بالاتر برد. می‌توان در تکرار دیدارها با اعضای خانواده و دوستان محدود، به معادلات اجتماعی عمیق‌تری دست پیدا کرد و مشکلات در ارتباطات را بهتر تحلیل و رفع کرد. می‌توان توجه به محیطی که در آن زندگی می‌کنم را دقیق‌تر و ظریف‌تر کرد.

صادقانه می‌گویم: شرایط کرونایی دشواری‌های متعددی برایم پدید آورد اما در کنار آن‌ها چیزهایی به من داد که قدردانشان خواهم بود. من در کرونا دست روی دست نگذاشته‌ام. خیلی یاد گرفتم، خوانده‌ام و کارکرده‌ام. عجله‌ای برای به اشتراک گذاشتن نتیجه شان با دنیا ندارم. اما اشتیاق، چرا. این صبر را شرایط کرونایی به من هدیه داد.

دل نوشته خواننده ماکان بند در روز تولد و یک دنیا آرزوی سلامتی

امیر مقاره یکی از خوانندگان «ماکان بند» نیز در روز تولدش با دل نوشته‌ای از خانواده و هوادارانش به شکل ویژه‌تری تشکر و از آنها به پاس همراهی این چند ساله با گروهشان قدردانی کرد.

در دل نوشته امیر مقاره آمده است: «امروز روز تولدمه ولی نمیدونم هر سالی که میگذره و روز تولدم میشه یک سال از عمرم کمتر میشه یا یک سال بهش اضافه‌تر ولی چیزی که مهم تره داشتن شماهاس که خداوند رو بسیار به خاطرش شاکر هستم, شماهایی که مثل خانواده بودین همیشه در کنارم و داشتن پدر و مادر عزیزم که خیلی چیزها بهم یاد دادند و با دعاهاشون پشتیبان من بودند…

ممنون از تک تک شماها که طعم زندگی رو واسم شیرین‌تر کردین و خیلی جاها پشتم بودین درست مثل یک خانواده‌ای که انگاری همیشه میتونم بهشون تکیه کنم و اعتماد، خانواده‌ی ماکان و طرفدارها: ممنون که حس قشنگ دوست داشتن و عشقو به من یاد دادین من خیلی چیزها از تک‌تک شماها یاد گرفتم مثل (تعصب و پشت هم بودن)

از خدا برای خودتون و خانوادهاتون بهترین‌هارو آرزومی کنم و یک دنیا ممنون از تمام عزیزانی که به یادم بودند و تولدمو تبریک گفتند واسم خیلی با ارزش هستید. و خیلی دوستتون دارم …خیلی زیاد.‌.. اگر هر ثانیه خدارو برای داشتن‌تون شکر کنم بازم کمه. خدایا شکرت.

شما با جمله «بدنامی، بهتر از گمنامی»، موافقید؟!

رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ کشورمان که در ماه‌های اخیر یکی از فعال‌ترین هنرمندان در فضای مجازی بوده و با انتشار پست‌ها و تصاویر و مطالب مختلف ارتباط مستمری با هوادارانش دارد در آخرین پست اینتستاگرامی خود با که هشتگ هایی چون «فرهنگ سازی»، «احمق‌ها را معروف نکنیم»، «دیده شدن به چه قیمت»، «درست دیده شدن» و «کرونا» پیش روی مخاطبان قرار گرفته پرسش مهمی را با طرفدارانش به اشتراک گذاشته و از آنها خواسته تا صادقانه جواب او را بدهند.

در پست جدید رضا صادقی آمده است: برای خودمون و فرهنگ خودمون میپرسم و ضمناً مرد و زن هم نداره، در مورد هر دو می پرسم. آیا شما با جمله «بدنامی، بهتر از گمنامی، موافقید؟!» دیده شدن به هر قیمتی ارزشش و داره؟ شما فکر می‌کنید این مدل دیده شدن‌های با حاشیه، آیا موندنی هم هست یا با حاشیه بعدی از آدم بعدی فراموش می‌شه؟ و آیا جامعه مقصر هست توی بزرگ شدن این مطلب؟ لطفاً شعاری جواب ندید، صادقانه و بی تعصب.. ممنون.»

او در پست قبلی خود نیز ضمن عذرخواهی از طرفدارانش بابت تاخیر در انتشار آلبوم جدیدش نوشت:

اونقدر فروتن هستم که بدونم از هیچکس بالاتر نیستم، اما به همون اندازه عاقل هستم که بدونم با بقیه فرق دارم.. مارکت برای فروشنده هاست، من هنر فروش نبودم و نیستم، حرفای خوندنیم از دلمه واسه اهل دلا، مارکت نگاهش واسه دلالاست و مارا با دلالان کاری نیست.. این تفاوت رو از هواداران متفاوتم، و باورهای متفاوتم دارم، حقیقی نه مجازی.. خلاصه که ما زنگامون و زدیم، حالاها هم تو گوش همه هست، ضمناً عذر می‌خوام برای بد عهدی در ارایه آلبوم که البته تقصیر ما نبوده و….. بماند، اما با همه قلبم تلاش می‌کنم نزدیک بشه به قلب‌تون.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=337254

ثبت نظر

-