وضعیت سبز درآمدهای شهرداری در زمستان ۹۹

  • کد خبر : 336897
  • 05 دی 1399 - 14:33
وضعیت سبز درآمدهای شهرداری در زمستان ۹۹

به گزارش نیوز ، کرونا و تحریم امسال را سال ویژه ای برای شهرداری تهران کرده اند. سالی سخت از لحاظ تحقق درآمدها.


بیشتر بخوانید؛


به گفته خزانه دار شورای شهر تهران، شهرداری تهران روزهایی که تنها ۵٫۵ میلیارد تومان تحقق درآمد داشته است را هم پشت سر گذاشته است . درآمدی که می تواند کفاف هزینه های جاری مانند حقوق و دستمزد و رفت و روب شهر را بدهد.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران آبان ماه اعلام کرده بود که شهرداری وعده داده است که در حوزه بودجه غیرنقدی حداقل تا پایان سال شاهد تحقق دو سوم بودجه باشد . به گفته او  در مورد غیرنقد هم  از آنجایی که قیمت املاک به روز و ساعت تغییر می کند، کارشناسی  و قیمت گذاری ملک زمانبر شده است و بعضا دیده شده است که حین مذاکره قیمت ها عوض می شود. برهمین اساس مسئولان شهرداری باید دقت کنند تا بعدا مورد سوال قرار نگیرند و به همین دلیل اعلام کردند که در بدبینانه ترین حالت، دو سوم بودجه غیر نقد محقق می شود و قرار شد تمهیداتی اتخاذ شود تا مشکلات حل شود.

N83181462-72797947

تحقق درآمد ۱۵ هزار میلیاردی در ۳ ماه 

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران اما امیدوار است وضعیت مالی شهرداری در چند ماه باقی مانده سال بهتر شود . او در پاسخ به پرسش «نیوز»  مبنی بر آخرین وضعیت تحقق بودجه سال ۹۹ شهرداری با اشاره به عقب‌ماندگی ۳۸ درصدی، گفت: خلاصه عملکرد  نقد و غیر نقد بودجه شهرداری در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۹ دقیقا ۶۴درصد است که درصد تحقق در نقد ۷۱درصد و غیر نقد ۳۷درصد است.  ۶۴درصد محقق شده  رقمی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ما این است که بتوانیم تقریبا معادل همین رقم در سه ماه آخر محقق کنیم.

تعطیلات کرونایی، شهرداری و دولت را غافلگیر کرد 

او ادامه داد: دلیل اینکه این رقم را می‌بینیم این است که در ابتدای سال به دلیل تعطیلات کرونایی و غافلگیری دولت و شهرداری‌ها میزان درآمد کم شد اما در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تحقق غیرنقد هستیم، البته نشستن غیرنقد در حساب با تاخیر بیشتری صورت خواهد گرفت اما تا پایان سال محقق خواهد شد.

دو ماه بحرانی درآمدی 

امامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط موجود، تا چه حد احتمال تحقق ۱۵هزار میلیارد تومان در این سه ماه وجود دارد، اظهار کرد: این یک احتمال قابل قبول است؛ یعنی فکر می‌کنیم تحقق پیدا می‌کند. تعطیلات ناشی از کرونا در روزهای سخت شهریور و مهر بود. برخلاف استاندار درآمدی شهرداری، حداقل درآمد  در ماه‌های شهریور و مهر بوده است. امروز اما درآمدهای‌مان بهتر شده و این امید را داریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده محقق شود.

در ابتدای سال به دلیل تعطیلات کرونایی و غافلگیری دولت و شهرداری‌ها میزان درآمد کم شد اما در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تحقق غیرنقد هستیم

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که مشکلات تحققی درآمد چه تاثیری بر روی فعالیت‌های عمرانی شهر داشت، گفت: شهرداری در مقطعی کارهای بزرگی چون احداث تونل و بزرگراه انجام داد و بابت این کارها منابع قابل توجهی هزینه کرده که بدهی‌های حاصل از آن باقی مانده است. این بدهی‌ به پیمانکاران و مالکانی که املاک از آنها خریداری شده به اضافه افزایش بهره بانک‌ها سر جای خودش است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام نیوز مشاهده کنید


نمی توانیم بدهی های بزرگ را تسویه کنیم 

او اضافه کرد: ما دیگر نمی‌توانیم بدهی‌های مانده از گذشته را پرداخت کنیم، تسویه بدهی پروژه‌های خیلی بزرگ را به این دلیل که منابع مالی هنگفتی می‌طلبد امکان‌پذیر نیست و  نمی‌خواهیم هزینه‌های قابل‌توجهی به مجموعه هزینه‌ها اضافه کنیم و  ظرفیتی هم وجود ندارد. البته این شرایط دشوار اقتصادی فقط مربوط به شهرداری نیست و کل کشور و بخش خصوصی را هم شامل می‌شود.

او در ادامه گفت: ما پروژه‌هایمان را دسته بندی و اولویت‌بندی کرده‌ایم. پروژه‌هایی که نیاز آن در سطح شهر احساس می‌شود، در اولویت گذاشته و پروژه‌های محله‌ای تعریف کردیم. ممکن است در محلات یک پل دوربرگردان مثل پل ولنجک تاثیرش کم‌تر از یک بزرگراه  نباشد.

بسیاری از طلب های قدیمی مانده است 

امامی با بیان اینکه متاسفانه خیلی از طلب‌های قدیمی مانده است، تاکید کرد: ما پروژه‌های ضرورت‌دار را در اولویت و دستور کار قرار دادیم اما پروژه‌های خیلی بزرگ مثل اتوبان‌ها و تونل‌های خیلی بزرگ با شرایط فعلی قابل اجرا نبود پس امورات‌مان را با بودجه‌ای که داشتیم محقق کردیم.

 دیگر نمی‌توانیم بدهی‌های مانده از گذشته را پرداخت کنیم، تسویه بدهی پروژه‌های خیلی بزرگ را به این دلیل که منابع مالی هنگفتی می‌طلبد امکان‌پذیر نیست 

مشکلی برای هزینه های رفت و روب نداریم 

او درباره تاثیر کسری بودجه بر نگهداشت شهر گفت: یکی از امتیازات شهرداری نگهداشت خوب شهر است. در جریان بارش سال اخیر و سال‌های گذشته مشکلی از بابت سیلاب نداشتیم و مسیل‌ها از قبل لایروبی شده است. این یعنی هزینه شده که مشکلی پیش نیاید و آمادگی از قبل وجود داشته باشد. مشکلاتی که در برف سال گذشته پیش آمد ارتباطی با هزینه نکردن شهرداری نداشت.

معاون مالی شهردار تهران گفت: از نظر رفت و روب، خیلی از کسانی که به کشورهای دنیا رفت و آمد می‌کنند، می‌گویند تهران یکی از تمیزترین پایتخت‌ها یا شهرهای دنیاست که در حوزه رفت و روب اقدامات و هزینه‌هایش به درستی صورت گرفته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=336897

ثبت نظر

-